Handledare för tung mc i Sthlm sökes! Erbjuder PT pass på gymmet i gengäld!

Richard1

New member
Hej!

Jag fick precis min KTM 690 duke från 2013 och förbereder för att ta kortet så fort värdret tillåter.

Jag söker därför nu en god själ som vill ha en anledning att komma ut och åka till våren för att handleda mig. Jag betalar gärna en symbolisk summa för detta, och bjuder givetvis på mat/kaffe & bulle!

För att inte bara "ta" hjälp, utan även ge, erbjuder jag för den intresserade PT pass på gymmet. Jag har tränat gym i 8 år och thaiboxning i 1,5. Och har under mina år hjälpt och aktivt tränat upp ca. 10 personer.

Jag är 25 år gammal och bor i Tullinge. Jag har i yngre år åkt mycket moped, och även snurrat, hoppat och åkt mycket på bakhjul på cykel. Så jag är nog inte ett omöjligt projekt!

Jag betalar givetvis även den ansökningskostnad som tillkommer för handledaren.

Hör gärna av er till mig om intresse finns!

E-post: Richardh_91@Hotmail.com

Vänliga hälsningar,
Richard
 

Insk

New member
Jag är också på väg att ta kortet men hittar ingen att övningsköra med. Också i Sthlm. Det finns en grupp på FB där handledare och "rookies" ska kunna hitta varandra, men det är otroligt trögt. Ytterst få vill, helt enkelt.
Detta är ju ett stort problem för MC-tillväxten. Nästan alla har någon de kan övningsköra för bil med, men inte MC. Jag har mer eller mindre givit upp den tanken och börjat inse att jag får göra all körning på körskola. Kostnaderna för det är ju astronomiska men det finns ingen annan väg att gå. Hoppas jag inte blir av med jobbet bara, för då kan det inte bli något kort...
P.S: Jag tycker det är stort och modigt av er som skaffar en hoj innan ni har ett kort eller ens någon att köra med! D.S.
 
Last edited:

Richard1

New member
Ja jag har också fått det intrycket att det är svårt att hitta folk som är villiga att ställa upp. Jag har väl nu då snöat in på min back-up plan. I och med att jag har ett stort privatägt garage på 3 våningar i vår förening som jag bor i så tänkte jag öva på slökörningen där, och då till detta ta ca 4 körlektioner i körskola. Jag tror mig då kunna komma undan relativt lindrigt.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du även får ha jobbet kvar!
 

Alexander76

Member
jag har ett garage
Asså neeeej :p

Jag vet hur svårt det är att hitta en handledare, för mig slutade det med skola för hela slanten (en STOR slant). Oavsett om du hittar en handledare eller inte så är mitt tips detta: Smådutta inte med några halvmesyrer. Antingen fixar du en privat handledare och har kompletterande lektioner med skola för de tre banövningarna (kryp, höghastighet och broms) samt lite i trafik för att pejla in vad dom kollar på. Eller så kör du hela skiten på skola, från första lektion till sista. Tanken bakom detta är "allt eller inget" dvs oavsett hur du gör så se till att du kan fullfölja hela utbildningen helst inom en säsong - annars drar det ut på tiden och kan till och med blir dyrare i slutändan. Håll inte på "chansa" med uppkörningar, du bränner bara extra tid och pengar på det viset.

Så börja spara ihop stålar, sikta på en 35-40 papp för att vara på den säkra sidan (jag skojar inte) och hittar du en handledare innan du har fått ihop stålarna så se det som en bonus. Fyrtio tusen är en massa pengar men det är INGENTING mot hur det känns efter ett godkänt körprov, tro mig. Och kör du på skola så påbörja inte utbildningen när du bara har halva summan för då kan du inte slutföra allt inom den säsongen och när nästa säsong drar igång kanske du inte pallar eller har tid och dessutom behöver ta dyra repetitioner av saker ni redan gått igenom.

En sak till av egen erfarenhet - för er som inte redan köpt en egen hoj, gör inte det innan ni VET att ni kan fixa handledare för ni kan förmodligen inte använda den på körskolan i alla fall. En fara med just 690:in är att den har en tjänstevikt på 160kg (typ?) vilket ligger under minimumvikten för A-behörighet som införs i slutet av 2018 (175kg). Det är alltså endast två säsonger kvar 690:ian går att köra upp på. Länk om detta här: http://www.str.se/sv/Nyheter/Nyhete...r-provmotorcykel-for-behorighet-A-obegransad/

Själv köpte jag en sprillans hoj att övningsköra med men som jag inte fick köra en endaste gång tills jag hade lappen :tomte:

Så kör hårt och fixa lappen! :tummenupp

edit
Jag hade lätt ställt upp som handledare eftersom jag vet hur segt det är utan (samt behöver komma iväg till gymmet lol) men jag har bara haft kortet sedan augusti förra året. Synd egentligen eftersom man har allting så färskt i huvudet, det är nästan så man misstänker att femårsregeln finns för att privata handledare ska hinna glömma exakt vad man gjorde på utbildningen. Hmm.
 
Last edited:

Yxan

Member
Sorry, inkommer endast med en spontan kommentar: Gulp... 30~40 lax för MC-lappen (dra-åt-helvetet)!

Själv tog jag MC-kortet 1993, gjorde rubbet hos en trafikskola, landade i slutändan på ca 12~13000 kr.
(satt igång i maj, knep lappen den 22 OKT, hade i princip noll förkunskaper om MC när jag startade)
Har förstått att det idag är en mindre vetenskap att ta ett MC-körkort; "var det kanske bättre förr"...?!

HurSomHaver; helt klart mitt livs bästa investering - Worth waiting for...
Lycka till, Mange

https://youtu.be/HQJFmrnF4xA
 

Alexander76

Member
Sorry, inkommer endast med en spontan kommentar: Gulp... 30~40 lax för MC-lappen (dra-åt-helvetet)! Själv tog jag MC-kortet 1993, gjorde rubbet hos en trafikskola, landade i slutändan på ca 12~13000 kr.

Alltså självklart kommer den summan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer. För mig kostade det ca 35, ska nog kolla kvittona mer noga sen bara för att få fram en exakt siffra. Men ungefär 35.

Vissa klarar sig på färre lektioner, vissa måste ha fler. Jag är inget underbarn kan jag säga direkt men jag kände mig inte speciellt kass heller. Ju fler lektioner desto högre sannolikhet att man klarar uppkörningen. Orkar man verkligen chansa med allt vad det innebär att misslyckas? Du måste fixa ny tid hos trafikverket, du måste kolla så din handledare alternativt körskola kan ta dig dit då. Det blir en ny körprovsavgift. Du måste ta ledigt från jobbet igen, osv. Pain in the ass! Bättre att bara öva på tex högfarten ett par gånger extra direkt så vet du att du fixar det. Bränner du uppkörningen tre gånger på rad kanske du inte är så sugen på att köra upp en fjärde gång samma säsong, det är rätt påfrestande mentalt att misslyckas. Jag kuggade första uppkörningen och det kändes väl sådär kan jag säga :lemon:

Timpriser mellan skolor varierar också en del. Detta är nånting man oftast inte har någon kontroll över - det är så svårt att hitta en skola med lediga tider inom rimligt avstånd från hemmet/jobbet att man tar det som erbjuds. I mitt fall hade jag turen att ha en skola rätt nära hem och de var dessutom vettigt prissatta (namedrop: Staffans trafikskola).

För att sammanfatta: Jag skulle i allra första hand rekommendera privat övningskörning (med kompletterande övningar på Tullinge/Gillinge via MC-skola), det verkar otroligt soft att bara puttra omkring med polaren/farsan och ta det i sin egen takt. Men hittar du ingen handledare så gå all in på skola, och se till att ha sjukt mycket pengar med dig så du kan fullfölja utbildningen ordentligt. Det är värt i princip hur mycket pengar som helst. Sälj katten om du måste, bara du får det gjort :tummenupp
 

Richard1

New member
Alltså självklart kommer den summan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer. För mig kostade det ca 35

Jag får tacka så mycket för din input, däremot måste jag nästan skratta lite när jag läste det. 35k+ för körkort är absurt. Du bör istället rekommendera intensivkurs från ditt perspektiv, och de är ca 10-15k beroende på var man tittar.

Själv tänker jag slököra i garaget med koner som det ser ut idag. Det är för övrigt inget litet garage, så plats finns det. Ja det är bra att ha handledare och hela den historien. Som den värld man lever i finns information på annat håll än körskola, så då kan man applicera det själv och samtidigt spara sig tusentals genom att nöta på egen hand. Som komplement till denna körning slänger jag in ett fåtal körlektioner tills jag får höra att jag är redo att köra upp.

Kul att höra att du fixade det till slut ändå, trots uppförsbacken. Kanske ses man på vägarna i sommar!
 
Last edited:

Pricken

New member
Richard1: Hej på dig. Hur mycket tror du att du vill ha hjälp med av handledaren?

Jag har ett sug av att få hjälpa någon blivande broder eller syster till körkortet. Är mellan 40 och 50 år, har kört bil sedan början av 90-talet och kör hoj sedan 2011. Boendes i Salem och kör min GS ca 800 mil om året på hoj, så det skulle funka alldeles utmärkt.

Det jag inte riktigt vet just nu är hur det här året kommer se ut tids- och arbetsmässigt så därför har jag varit lite försiktig med att lova för mycket nu. För att inte luras eller bygga upp för mycket förhoppningar. Men absolut skulle det vara kul att få vara delaktig i någon annans lycka till körkortet..
 

TMax500

Member
Svår fråga det där med att vara handledare. Under övningskörning är det handledaren som är ansvarig för körningen och ”kör” i juridisk mening. Om ni bryter trafikregler, kör för fort, krockar eller annat så betraktas handledaren som förare.

I princip kan alltså eleven göra så att handledaren får indraget körkort, eller får skulden om det inträffar en olycka. Många tvekar säkerligen p g a detta och ställer bara upp om det är någon man känner väl.

Sorry att jag kommer med så tråkiga inlägg! Jag vill inte "förstöra dagen" för dig som söker handledare. Men det är viktigt att ha koll på juridiken också...
 

Richard1

New member
Richard1: Hej på dig. Hur mycket tror du att du vill ha hjälp med av handledaren?

Jag har ett sug av att få hjälpa någon blivande broder eller syster till körkortet. Är mellan 40 och 50 år, har kört bil sedan början av 90-talet och kör hoj sedan 2011. Boendes i Salem och kör min GS ca 800 mil om året på hoj, så det skulle funka alldeles utmärkt.

Otroligt roligt att se personer som dig Pricken! Se mitt PM om du inte redan uppmärksammat detta :)


@TMax500
Ja nu när du säger det tar man det lite för givet. Själv är jag väldigt lugn och sansad när jag kört bil och har aldrig någonsin krockat eller fått en repa på bilen under mina 5 år som jag haft kortet. Men om man stöter på en tok som är lite gasglad och gärna tar risker skulle jag som handledare satt ner foten direkt och bestämt spelregler för var och hur vi kör. Och om personen i fråga som övningskör inte kan rätta sig efter detta får denne helt enkelt bli utan handledare. Så jag tror A och O i detta är att båda är överrens om vad man gör.
 

Pricken

New member
Du har fått ett PM tillbaka nu Richard ??
Hoppas det gick fram, använder Tapatalk....

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
 

Insk

New member
Det där med att ta hojkort utan möjlighet att övningsköra.. Det måste gå!
Min körlärare sa när jag beklagade mig över att jag inte hade någon; hur många har det tror du? Jag förstår av det att de flesta kanske inte har det. Så det måste gå ändå.
Jag tar mina lektioner nu, en i taget och låter bli att räkna, varken pengar eller antal lektioner. Så gjorde jag när jag tog mitt kort för bil och det gick bra, till slut var jag framme (fast då övningskörde jag). Den här gången kommer det att kosta mer men det finns inget alternativ.
Jag tror också det kan finnas en fördel med att INTE ha någon att övningsköra med; jag tycker mig ibland se att framför allt kvinnor riskerar att hamna i ett övningskörningsträsk.. De kör omkring på somrarna med gubben och är ganska nöjda med det, år efter år (har flera på nära håll). Jag tror inte heller att det nödvändigtvis är negativt att sprida ut sitt korttagande på 2 säsonger. Jag började i slutet av augusti och körde tills säsongen var slut. De sista lektionerna var jag helt ensam på banan med min lärare och kunde köra hur jag ville (och fick mer tid än jag betalat för..!). Nu har jag satt igång igen och är återigen ensam så tidigt på säsongen men med skillnaden att jag vet bättre vad jag har framför mig, den värsta nybörjarfasen är förbi och jag kan jobba mera målinriktat. Inte minst har jag hunnit ikapp lite med identiteten- jag KAN ta det här kortet i år, och jag KOMMER att göra det!
 

Pricken

New member
Då kan jag stolt berätta att Richard1 fick sitt efterlängtade körkort igår efter en närmast helt felfri insats hos Trafikverket i Tullinge.

Och det har varit ett nöje att fått varit med och delaktig i hans resa. Vi har kört mycket ihop, han har fått höra mig tjata om vikten att ha en bra blick, att planera sin körning, att förutse riskfulla situationer, att placera sig rätt på vägen, att hantera motorcykeln rätt och mycket annat tjat och goda råd...

Vi har kört på manöverbana, på landsvägar, i villaområden, på motorvägar, på grusvägar, på fantastiska kurviga vägar och en del tråkiga men nödvändiga vägar. Det har blivit många kaffekoppar längs vägen också...

Han har lyssnat på alla mina råd, sugit åt sig av min kunskap och haft en fantastisk utvecklingskurva. Det har varit en fröjd att se någon som varit så ivrig att lära sig. Att riktigt se när "det lossnar" och alla framsteg är en ego-boost...

En enda lektion på trafikskolan räckte men i ärlighetens namn hade det nog gått lika bra utan...

Och från igår är alltså ynglingen en motorcyklist. Skitkul....

Nu ska jag pusta ut men det går inte att utesluta att jag tar på mig ett nytt projekt till nästa år, för det här var ganska roligt :)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Stort tack för att du hjälpt en motorcyklist! Kul att du delar med dig av dina erfarenheter. Du har sannolikt också fått en vän för livet :) Vi är många som kan hjälpa till att få nya säkra motorcyklister till en rimlig kostnad. Avgift till Transportstyrelsen för att bli handledare försvinner sannolikt nästa år.
 

Pricken

New member
Tack Maria :)

Ja, kostnaderna är nog för många ett hinder. Själv hade jag ingen möjlighet att öva med en privat handledare så mitt körkort kostade massor med pengar.... massor! Därför tänkte jag att det skulle vara en god gärning att hjälpa någon som inte har möjlighet att lägga ut tiotusentals kronor hos en trafikskola.

Dessutom lär man sig massor själv som en handledare och den känslan när man ser handslaget mellan eleven och trafikinspektören.... När man inser att man faktiskt lärt någon att köra motorcykel. Den rekommenderar jag alla....
 
Top