Handledare / elev övningskörning

Chopperbyggarn

New member
Fråga 1:Måste handledaren köra en tvåhjulig mc vid övningskörning eller är det ok även med sidvagnsekipage eller trike? Hjälper till som handledare o börjar tröttna på att köra samma hoj varje gång...därav frågan.

Fråga 2: ni tjejer som är mycket kortväxta o inte speciellt muskulösa och fortfarande har problem att nå ner till backen med något böjda ben för att orka hålla emot en för er tung mc (ni som någon gång praktiserat "knäböj" på gym förstår vid vilken vinkel benmusklerna är som starkast o vad jag är ute efter) även på en något sänkt hoj provat "Daytona Lady Pilot GTX" eller "Daytona Evoque GTX" boots med högre sula? Har dessa boots hjälpt er att lättare hålla emot en för er tung hoj när den börjar luta vid stillastående, tjuvstopp, kraftig inbromsning till stillastående??:)


Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är OK att köra trike, sidvagn eller tvåhjulig MC, körkortsförordningen, kap 4: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.htm
"Övningskörning i andra fall
5 § Vid övningskörning skall det på lämpligt sätt anges att fordonet används för övningskörning.
6 § Vid övningskörning ska den som har uppsikt över körningen följa med i bilen vid den körandes sida.
Vid övningskörning med moped och motorcykel i gatutrafik eller på landsväg samt med snöskoter och terränghjuling ska den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser. Om övningskörningen avser moped eller motorcykel får den ske med bara en medföljande elev.

Som kort person har jag aldrig förlitat mig på högklackat utan en hoj jag når ner på tillräckligt för att kunna hålla emot.
 

Chopperbyggarn

New member
Tack Maria!
Så om jag har förstått rätt så räknas sidvagnsekipage o trike som "eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser" trots att övningskörningen avser 2hjulig tung mc??

Om personen ifråga klarar A-kortet så kommer hojen att genomgå en omfattande ombyggnad som sänker dels tyngdpunkten samt även sittplatsen så att den blir betydligt mer lätt hanterlig men denna ombyggnad kan inte vara klar förrän nästa sommar.

Nu handlar det om att klara kortet och det börjar bli dags för trafikskola som har"sänkt" hoj att ta över o finslipa inför risk2 samt uppkörning. Frågan om dessa boots är för att klara trafikskolans hoj samt risk2 och uppkörning sedan kan dom kastas till förmån för låga boots.

Vi misstänker att du har rätt Maria ang Tjockare sulor/högre klack....men skulle dessar dyra mc-boots tillverkas om dom inte hjälper kortväxta kvinnor:confused:

Någon annan som har erfarenhet av dessa boots?

Anders.J
 
Top