Handläggningstid hos Transportstyrelsen

Ducatista

New member
För 1 år sedan genomgick jag en ögonoperation och fick av Transportverket besked att jag var tvungen att anmäla detta till dem och "uppdatera" mitt körkort (dvs ta bort glasögon/linsvillkoret)

Sökte information på deras hemsida om hur jag skulle gå tillväga men hittade inget så jag använde deras kontaktforumlär. Trodde att det var ett bra sätt att få svar snabbt men det dröjde nästan 2 månader innan de hörde av sig.

Gjorde som de sa i svaret och skickade in mitt intyg från optikern. Handläggaren som tilldelats mitt ärende fick intyget i början på juni men jag väntar fortfarande på blanketten som de skulle skicka i retur.

Skandal att det ska ta över 5 månader för att skicka ut en liten sketen blankett :mad:
 

Ducatista

New member

Jari69

New member
Jag har väntat på besked om mitt körkort sedan mitten av januari i år!

Har medicinskt villkorat körkort p.g.a diabetes och kan få lämna in syn- och läkar-intyg med 1-3 års mellanrum (har lämnat var tredje så här långt)! Kan inte tycka att det skall behöva ta 10 månader, så komplicerat är det inte att tolka ett läkarintyg som är utan några som helst invändningar på fortsatt innehav! ;-)

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS/TSFS 2010-125.pdf?epslanguage=sv
 

DearHunter

New member
Helt otroligt!!

Finns det inte regler som reglerar hur lång tid dem har på sig att svara på ett ärende. Detta är ju nonchalant så det skriker..

Från och med 2011 och framåt så kommer transportstyrelsen att avgiftsfinansieras till större delen (Hurra :eek:). Försök då att ha lika lång ''svarstid'' när Du ska betala in avgiften till dem så får Du se vad som händer.. plötsligt så blir Du lika populär som en popidol på en konsert där tusentals beundrare skriker i hysteri och försöker hoppa upp på scenen för att sno ett plagg av dig (det kan kosta skjortan :D) ;)
 

Ducatista

New member
Tjoho! :D

Efter att ha väntat nästan 9 månader på en blankett för nytt körkort så trillade den äntligen ner i brevlådan för ca 2 veckor sedan. Hade ett passande foto i byrålådan så den åkte med vändande post tillbaka till Transportstyrelsen. Och i går kom så avin från posten att mitt nya körkort finns att avhämtas!
 

Jari69

New member
Idag kom det glada beskedet i brevlådan! :D

Blev bara en väntetid på 15 månader till slut, från det att de haft alla papper hos sig och beslut!! Får hoppas att de på 3 år hinner förbättra väntetiderna något, annars fungerar det väl så här med då jag fickextra 15 månader mellan intygen! :)

Det är ju sjuka väntetider... Inte rättsäkert för femöre...
 
Top