Handikapptillstånd på MC - något att slåss för...?

Hampe

Skriver massor!
Verkligen! Absolut!

normal_209-08554.jpg

Viktigt bara att dessa handikapptillstånd endast lämnas ut till dom som verkligen behöver det - kom ihåg att "everybody lies"...

Hampe

Approppå det här alltså: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/P-tillstand-pa-MC/

Ove 60+

Active member
:tummenupp Verkligen angeläget! Mc är väldigt användbar för många handikappade. Vet själv, för jag använde min första återfallarhoj som rehabhjälpmedel. Effektiv gångsträcka var väldigt kort men när jag krånglat mig upp på hojen var det inget problem förrän jag parkerat och var tvungen att förflytta mig till fots.

Det är många handikapp som kan kompenseras med små förändringar av reglage, t.ex om ett ben är amputerat eller partiellt förlamat gäller flyttning av broms/växel, kanske till styre. Eller att man kör scooterstuk där allt sitter på styret. Alltså inget konstigt i kombinationen handikapp - MC.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är ju ingen stor fråga men väldigt viktig för den det berör. Och, att kräva att P-tillstånd läggs på fordonet när utredningen talar om hur stöldbegärliga de är, visar att man gång efter gång glömmer bort motorcyklar och mopeder. Att svara på remissen var därför ett led i SMC:s krav att ändra Trafikförordningen så att MC och moped utan kaross undantas från krav från att lägga P-skiva, P-biljett och P-tillstånd på fordonet.

Hoke

New member
Här är en till som kunna fortsätta arbeta tack vare MC, så lite energi på detta kan nog vara samhällsnyttigt.
Då för drygt 10 år seda var det inget problem här i Stockholm då man inte brydde sig så mycket om om det stod en mc ur vägen på trottoaren, nu verkar de dock lappa allt de kommer åt...

Nu när det i alla fall kollas mot reg.nr. med mobiltelefonbetalningar etc, borde det väll gå att få Handikapptillståndet knutet till ett registreringsnummer istället för en lapp...