Handbromsen ligger på

kentaj

New member
Jag köpte en begagnad Honda-82:a som tydligen har stått stilla i många år och jag har märkt att handbromsen ligger på lite grand till och från.
Man märker det tydligare om man rullar MC´n bakåt.
Är det något knas med bromsoket,bromsklossarna eller något annat.
Skulle vara tacksam om någon har en ide om vad det kan bero på och vad man i så fall kan göra åt saken.
Kenta
 

Niklasinorr

New member
Gammal hoj, kärvande kolvar, inget ovanligt. Plocka isär, rengör ordentligt, nya packningar (renoveringskit, kan kosta ganska mycket) sätt ihop med ny vätska. Byt även klossarna om det behövs. Kolla även att skivorna är raka och inte är slitna, det finns en toleransbredd i en Haynes/Verkstadsmanual.
 

Triumph int

New member
Jag gjorde själv snålvarianten på min CB750 och bytte
bara till ny bromsvätska det blev helt perfekt.

Om det blir bra så blir det, annars får du byta packningar.
 

Olle Å

New member
Min erfarenhet av kärvande frambroms är en vurpa i 90 knyck då hjulet låste sig på en motorväg som hade en sk. svarthalka. Det gick faktiskt bra förutom några små repor. Orsaken var att då vi kollade bromsoket fram, så hade ett par små gummibitar lossnat från O-ringen och lagt sig i mellan kolven och väggen. Detta gjorde så att kolven inte gick tillbaka ordenligt utan behöll lite tryck.
Hojen hade varit vinterkörd flera vintrar vilket kanske påverkat O-ringen. Den var då 8 år gammal.
Det hade också blivit en beläggning på kolven. Ett mycket fint slippapper och 5-56 tog bort den.
Har funkar perfekt i 6 år sedan. Behövdes bara en ny O-ring och ny bromsolja.
 
Last edited:

per2010

New member
om oket är flytande kan anliggningsproblem uppstå om något hindrar okets rörelse i sidled (gammalt guck? rost?). Detta kan ge ett ok där ena sidans kolv inte släpper helt. Lösningen är att ta isär och göra rent.

/per
 

Mirre

New member
Frambromsen på min gamla Suzuki GSX550 -83 krånglade lite på samma vis. Efter flera omgångar av isärplockning, rengöring och smörjning som bara löste problemet tillfälligt, blev byte till stålomspunna bromsslangar den permanenta och lyckade lösningen. Det visade sig att de gamla bromsslangarna hade släppt i från sig "guck" som fastnade i bromscylindern då och då.
 
Top