Handbroms Mc - Trampcykel

påK-en

New member
Jag har en fundering om varför en trampcykel med (en) handbroms har bromshandtaget på vänster sida. :confused:
Genom mitt liv så har moped och motorcykel alltid haft bromsen på höger sida (vet inte hur det är med automatväxlade mopeder i dag).
Jag har vid ett tillfälle råkat ut för att jag klämde in kopplingshandtaget på motorcykeln när jag skulle bromsa, därefter har jag flyttat över handbromshandtaget till höger sida på mina trampcyklar.
Nån som har en bra förklaring?
 

lime

Skriver inte
Bra vet jag inte om den är, men det handlar om primärbromsning om jag har förstått rätt bland teorierna. På en MC är den primära bromsen alltid fram medan det på en cykel kan vara bak. Jag vet flera som också har flyttat bromshandtagen på normala cykeln.

En annan orsak till att man har koppling vänster och gas/broms höger på en mc är att man enklare skall kunna samverka mellan koppling och gas. Tänk om kopplingen satt på gasrullen. Snacka om att få problem med körgårdsövningarna. :D
 

Laijnuss

New member
ööööö....ska jag vara ärlig nu så blev jag faktiskt konfunderad över vilken sida frambromsen sitter på när jag kör båge eller vanlig cykel :)
Har nog aldrig funderat över detta fenomen....hoppas nu inte att jag börjar göra det får då går det väl åt h-vete hehe
 

Chopperbyggarn

New member
Kollar man in ärldre motorcyklar så är inte nuvarande ordning alls så självklar. På gamla hojar med fotkoppling o handväxel så är det inte alls ovanligt med frambromshantaget på vänster sida, gashandtaget på vänster sida förekom på vissa fabrikat, växelpedal på höger sida o fotbromspedal på vänster sida var mycket vanligt på fotväxlade hojar fram till mitten av 70-talet.
Lite som vänster kontra högertrafik båda fungerar precis lika bra när det väl sitter där i ryggmärgen.

Anders.J
 

janric

New member
Konfundation

På min trampcykel har jag bromshandtag på båda styrsidorna, och växelreglage som sköts medels vridning. Klarar jag ett byte till mc idag tro?:confused:

Utformningen av reglage på mc följer nog en internationell standard får man anta. BMW har också sällat sig till skaran av tillämpare det senaste.

Varför sitter handbromsen på din cykel på vänster sida då? Kan det vara för att den monterats där på cykelfabriken? :rolleyes:
 

Chopperbyggarn

New member
Senast jag fick en kortvarig sinnesförvirring och idkade tramcykling var för drygt 15 år sedan på en riktigt gammal cykel med "fis hål" i lädersadeln endast en permanent växel samt broms endast i pedalerna och det funkade alldeles utmärkt tills jag kom på att cykel utan förbränningsmotor var inget kul alls.:(

Anders.J
 

anders r

Member
Det verkar som cykelfabriker tänkt att det skall hänga ihop framkrans och frambroms på vänster. Bakkrans och bakbroms på höger. Personligen byter jag alltid så cyklarna jag äger har frambroms på vänster.
 

Pledians

New member
Jag var en inbiten cyklist när jag började köra MC. Cyklar mycket än idag. Har ALDRIG upplevt någon förvirring, trotts att frambromshandtaget sitter på vänster styrhalva på mina cyklar, höger på motorcykeln. Det är en för radikal skillnad att köra en MC mot att cykla för att bli förvirrad.

De flesta är högerhänta, därför sitter det reglaget som fodrar mest kraft på höger sida.
 

V Saarela

New member
Kollar man in ärldre motorcyklar så är inte nuvarande ordning alls så självklar. På gamla hojar med fotkoppling o handväxel så är det inte alls ovanligt med frambromshantaget på vänster sida, gashandtaget på vänster sida förekom på vissa fabrikat, växelpedal på höger sida o fotbromspedal på vänster sida var mycket vanligt på fotväxlade hojar fram till mitten av 70-talet.
Lite som vänster kontra högertrafik båda fungerar precis lika bra när det väl sitter där i ryggmärgen.

Anders.J

Jo, så är det på min Silverpilen(fotbroms vänster o växelpedal höger). Kan bli lite tokigt när man skiftar hoj :eek: :rolleyes:
mcpasse2-1b.jpg
 

Zopilote

New member
Jo, så är det på min Silverpilen(fotbroms vänster o växelpedal höger). Kan bli lite tokigt när man skiftar hoj :eek: :rolleyes:

Ååååhhhhh, precis en sådan hade jag också, back in -86 :)
Jag tyckte nästan det var värre med min Kawa H2 som hade växelpedalen på rätt sida, men växlarna felvända.
Enda gången jag har lyckats få varvräknarnålen att gå runt ett helt varv på en hoj :rolleyes:
 

timm

New member
Jag var en inbiten cyklist när jag började köra MC. Cyklar mycket än idag. Har ALDRIG upplevt någon förvirring, trotts att frambromshandtaget sitter på vänster styrhalva på mina cyklar, höger på motorcykeln. Det är en för radikal skillnad att köra en MC mot att cykla för att bli förvirrad.

De flesta är högerhänta, därför sitter det reglaget som fodrar mest kraft på höger sida.

Jag har heller inte förväxlat handtagen på cykel/MC. Det sitter väl i ryggmärgen nånstans.
Däremot letar blicken ofta efter backspegeln (som inte finns) när jag hojar trampcykel. Känner mig lika fånig varje gång jag cyklar förbi något snyggt kjoltyg och börjar glo i marken snett framför. :p
 

bsajanne

New member
Jo, det finns nog en liten förklaring till varför det är olika. Bekant cykelhandlare har förklarat ungefär så här:
Cykel tillverkad i X-land har frambroms på vänster och bakbroms på höger sida styret.
Cykel tillverkad i Y-land har tvärtom.
Det är ingen ordning på trampcyklarna heller...
Din cykel verkar vara tillverkad i X-land, eller nåt.
Motorcyklar genom åren har ju haft en hel del olika lösningar p bromsar- och kopplingsplacering.
Lycka till med bytena mellan cykel och mc!
 
Top