Halt med säd på vägen!

mape

New member
Jag körde omkull för ett par dagar sedan på en mindre landsväg som var fläckvis hal. Jag trodde direkt att det var ett oljespill som nån hade försökt sanera med sågspån.
Men enligt Trafikverket som varit på plats och inspekterat hade en bonde tappat säd som sedan utsöndrat en vätska som gjort vägen såphal. Är det nån annan som råkat ut för att spannmål kan bli halt?

Wallfärder

New member
Vet inte hur många sätt detta kan misstolkas på. :D
Men så är det med bönder, sprider de inte sin skit på åkrarna, så dräller de med sin säd på vägen.:p

Men skämt o sido. Alla frökärnor innehåller väl oljor och fetter, så det lär nog bli riktigt halt.:eek:

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Vet inte hur många sätt detta kan misstolkas på. :D
Men så är det med bönder, sprider de inte sin skit på åkrarna, så dräller de med sin säd på vägen.:p

Men skämt o sido. Alla frökärnor innehåller väl oljor och fetter, så det lär nog bli riktigt halt.:eek:

He he, jag är uppvuxen som bondpojk men jag har då aldrig drällt med min säd på vägarna...hur skulle det ha sett ut:eek:

Jag bor i en kommun som har trefaldigt fler registrerade traktorer än motorcyklar och traktorernas av och påfarter till och från gårdar ,åkrar och skog kan vara nästan precis varsomhelst och där brukar det finnas jord ,koskit ,hö ,halm ,bark , löv ,barr..ja det mesta som gör vägbanan hal. Är detta ett problem? Nej inte om man är uppväxt med detta då detta alltid finns med i bakhuvudet när man kör hoj...sen är det ju inte så kul med koskit på hojen.
Det har dock blivit betydligt bättre än det var för ett par decennier tillbaks då bönderna hade gödselspridare som skakade av halva lasset med koskit på vägen innan dom kommit fram till åkern. Det är nästan omöjligt att hitta helt läckagefria maskiner och skiten som sitter i däcken lossnar först när däcken får gå på hårt underlag dvs vägen.
Var alltid beredd på bitvis hala vägbanor i bonderika områden!

Anders.J

Marie

Banned
Och i Sverige är myndigheterna alldeles för flata mot bönderna beträffande just detta. Bönderna verkar få sprida skit på vägbanan helt hejdlöst utan risk för minsta påföljd (trots att lagstiftning mot detta existerar).

Jag såg för några år sedan i Österrike en traktor parkerad på en brukningsavfart, och en polisbil vid vägkanten med blåljuset blixtrande. På vägen gick en sur bonde och sopade med kvast bort skiten han dragit upp på vägen (mycket mindre skit än vad som är vanligt i S), och vid vägkanten stod två poliser och övervakade arbetet.....

Dessutom brukar blinkers fungera på traktorer i Tyskland och Österrike (och användas!!!). Jag undrar just varför...

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Och i Sverige är myndigheterna alldeles för flata mot bönderna beträffande just detta. Bönderna verkar få sprida skit på vägbanan helt hejdlöst utan risk för minsta påföljd (trots att lagstiftning mot detta existerar).

Jag såg för några år sedan i Österrike en traktor parkerad på en brukningsavfart, och en polisbil vid vägkanten med blåljuset blixtrande. På vägen gick en sur bonde och sopade med kvast bort skiten han dragit upp på vägen (mycket mindre skit än vad som är vanligt i S), och vid vägkanten stod två poliser och övervakade arbetet.....

Dessutom brukar blinkers fungera på traktorer i Tyskland och Österrike (och användas!!!). Jag undrar just varför...

Polisens nya arbetstitel: Bondfångare?:D

Anders.j

mape

New member
Inser att det är en komisk rubrik men...

det läskiga var att jag inte såg något konstigt som kunde vara halt på vägen. Grus, lera, vatten etc är jag vaken på att det kan vara halt, men att spannmål kan bli glashalt är helt nytt för mig.
Trafikförordningen kap 3 § 80 är helt tydlig att last inte ska kunna falla av fordonet, men hur ska man kunna bevisa vem som har spillt vad var. Man måste nog ta bonden på bar gärning när han sprider sin säd.......

Mathias

Active member
Jodå, vet en som gick omkull på spilld säd. Får se om personen skriver i denna tråd. Kan säga att det gick ganska illa.

Chopperbyggarn

New member
Ta det extra försiktigt och var uppmärksamma! Vi är inne i skördetider just nu och bönderna jobbar extremt långa arbetsdagar nu, misstag kommer att begås och det kommer att finnas spannmål på vägarna lite här och var oavsett vad lagarna säger! Det är inte bara motorcyklister som råkar illa ut av detta ,det är även den tid på året då flest bönder förolyckas och skadas allvarligt i sitt arbete. Ta det extra försiktigt just nu!

Anders.J

eha

New member
Ta det extra försiktigt och var uppmärksamma! Vi är inne i skördetider just nu och bönderna jobbar extremt långa arbetsdagar nu, misstag kommer att begås och det kommer att finnas spannmål på vägarna lite här och var oavsett vad lagarna säger! Det är inte bara motorcyklister som råkar illa ut av detta ,det är även den tid på året då flest bönder förolyckas och skadas allvarligt i sitt arbete. Ta det extra försiktigt just nu!

Anders.J

Jo, tack. Mötte för andra året i rad en skördetröska på allmän väg - med slåtterbalken påmonterad.. I skymd kurva dessutom denna gången. Tack SMC för BKK säger jag bara..:eek:

50 meter framför åkte en bil utan skyltar om "bred last" eller något som skvallrade om vad som kom efter. Vet inte om jag skulle ha känt mig förvarnad på det sättet. Bilen strax bakom blev inte förvarnad heller iaf. Han stod på bromsen kan man säga - det hördes in i hjälmen förbi öronpropparna.:rolleyes:

En tanke om böndernas arbetssituation - är det inte arbete som vanligt för bönderna? Det är väl rentav mindre skördar i år. Jag har för mig att ha sett flera bönder gråtit i media över att de inte sparat pengar från bra år eftersom de vill ha extra-extra-extra med stödpengar för att det har regnat mer än ett idealår.

Last edited:

990 Adventure

New member
Städa efter sig

reglerna säger faktiskt att man som Bonne sa ta upp skiten etter seej,oå enn sa sätta upp en skölt mä,men om alla skulle följa alla regler som finns blev Polisen och hela rättväsenet arbetslösa.
Nä trivs du bättre i österike så åk dit ,själv fick jag stå i kö flera timmar i österike pga en bil som läckt olja på vägbanan,och då sannerade räddningstjänsten så varför Bonnen som odlar vår mat fick ta upp sin egen skit fattar jag inte .

Marie

Banned
Nä trivs du bättre i österike så åk dit

Jodu, jag är på väg dit igen nu efter två lååååånga trista veckor i Sverige.:( Skall bli skönt att styra söderut igen på söndag.:)

själv fick jag stå i kö flera timmar i österike pga en bil som läckt olja på vägbanan,och då sannerade räddningstjänsten så varför Bonnen som odlar vår mat fick ta upp sin egen skit fattar jag inte .

Det kanske kan bero på att säd och dynga inte betraktas som miljöfarligt, medan däremot oljan skall saneras av kunnigt folk...

jskanerva

New member
reglerna säger faktiskt att man som Bonne sa ta upp skiten etter seej,oå enn sa sätta upp en skölt mä,men om alla skulle följa alla regler som finns blev Polisen och hela rättväsenet arbetslösa.
Nä trivs du bättre i österike så åk dit ,själv fick jag stå i kö flera timmar i österike pga en bil som läckt olja på vägbanan,och då sannerade räddningstjänsten så varför Bonnen som odlar vår mat fick ta upp sin egen skit fattar jag inte .

Tack och lov, har jag inte råkat illa ut själv.
Men av erfarenhet. En gång i tiden höll jag på ett anläggnings arbete
mitt i odlingslandskap, och där var det välldig noga att vi inte tappade eller smutsade ner vägar, men jordbrukarna i samma området dom fick köra med sina :cool:leriga traktorer utan någon påföljd

Marie

Banned
Tack och lov, har jag inte råkat illa ut själv.
Men av erfarenhet. En gång i tiden höll jag på ett anläggnings arbete
mitt i odlingslandskap, och där var det välldig noga att vi inte tappade eller smutsade ner vägar, men jordbrukarna i samma området dom fick köra med sina :cool:leriga traktorer utan någon påföljd

Ungefär vad jag ville säga.
I Sverige finns det faktiskt regler om detta, men på något vis verkar det i praktiken som om bönder har dispens från samtliga trafikregler då de kör traktor/jordbruksredskap......

esso

New member
Vi som är uppvuxna och bor på landsbygden känner ju till riskerna, speciellt nu på hösten när fälten är leriga och säden skall bärgas. Rondeller och korsvägar är ju utsatta för spilld säd, även en del åkare kan ju känna sig skyldiga som kör med så fulla lass som möjligt nu i brådskande skördetider.
Så ni "stabor" får nog ta det lite försiktigt nu på fina kurviga slippriga vägar av lera och säd på landsbygden ;):D

/S-O

jskanerva

New member
Vi som är uppvuxna och bor på landsbygden känner ju till riskerna, speciellt nu på hösten när fälten är leriga och säden skall bärgas. Rondeller och korsvägar är ju utsatta för spilld säd, även en del åkare kan ju känna sig skyldiga som kör med så fulla lass som möjligt nu i brådskande skördetider.
Så ni "stabor" får nog ta det lite försiktigt nu på fina kurviga slippriga vägar av lera och säd på landsbygden ;):D

/S-O[/QUOTE

Jag har som sagt aldrig råkat ut detta med säd, men lera, skit ocv finns det ofta på vägarna, men jag anser det inte som ett stort problem.
Egentligen är den single som kommer från väggrenen ett större problem
för mig

janric

New member
Hal säd

Det klistriga, hala är stärkelse, alltså en kolväteförening som limmar och täpper till de mest oönskade ställen. I blött tillstånd dessutom utan friktion. Jämför grötgrytans innehåll vid frukost.

Hört om bonden som krossade foten med lemmen vid sädestömning?:D

Inte? Joo, det var en gång en bonde ...

Marie

Banned

/S-O

Eftersom ju svenska bönder producerar för mycket, och får betalt av EU för att hålla stora arealer i träda, så vore det väl alldeles utmärkt att tvinga bönderna att tvätta hjulen på traktorerna varje gång de skall köra ut på vägen.

Då hinner de ju inte producera så mycket....:p:D

Har andra yrkesgrupper det stressigt och mycket att göra tidvis, så inte får de fribrev från trafikreglerna................

Men det är ju som bekant alltid synd om bönder.