Halka !

Klacken

New member
Var ute och åkte en runda i det "vackra" vädret i lördags. Körde bland annat den fina nyasfalterade sträckan på väg 195 mellan Hjo och Mölltorp. Jämn som ett salsgolv men LIVSFARLIG. :eek: Eftersom det kommit en regnskur var vägen våt och glashal på vissa fläckar.
Kan undra hur många "oförklarliga" olyckor om beror på undermålig beläggning....
/Sven-Gunnar
 

OH-

Member
........nyasfalterade .......... LIVSFARLIG ....... regnskur ....... glashal ........... "oförklarliga" olyckor om beror på undermålig beläggning....
/Sven-Gunnar

All nylagd asfalt är övermättad med olja. Regn (hellst kort eller lätt) lyfter upp oljan till ytan och det finns stor risk för halka. Efter ett par rotblötor är vägen bra.
Precis samma händer varje gång det varit en lång torrperiod, första regnet lyfter upp skit, diesel och olja som samlats och inte spolats bort, även här OK efter ett rejält regnväder.

Inte så mycket en fråga om undermålig beläggning som bristande erfarenhet, kanske?
 

Klacken

New member
Antagligen ovana...jag har ju bara kört hoj varje år sedan 1971..... Tur att det finns någon som kan tala om hur det verkligen är.
 
Last edited:

OH-

Member
Tja, det var ju svårt att veta hur erfaren du var enbart utgående från inlägget.
Var det mycket halare än en erfaren förare kunde förvänta sig? I så fall kanske det vore bra med ett mail till väghållaren (Vägverket?). Och jättebra att det kom upp en varning här på forumet!

Jag har visserligen några år mindre erfarenhet än dig men är å andra sidan väldigt skeptisk när vägen ser dålig / annorlunda ut. Inte så att det hindrar mig att köra där men det kan ha klart negativ inverkan på farten så att andra kanske tycker jag kör ännu fegare än vanligt.

Om jag lite emellanåt verkar närmast oförskämd här på forumet så beror det på att jag är så innerligt trött på dom fordonsförare som anser att allt ansvar för olyckor försvinner så snart underlaget är sämre än en perfekt racerbana. Detta kan spilla över på "oskyldiga" och i så fall får jag be så mycket om ursäkt.
 

Klacken

New member
Numera är jag snarast skeptisk till nylagd asfalt.... tycker mig ha noterat att det är halare vid våt vägbana nu än förr. Skräckexempel är väl motorvägen utanför Borås, mot Ulricehamn. Där åker bilarna av i parti och minut när det regnat lite. Regnar gör det ju som bekant i Borås.:) Lidlrondellen i Alingsås är ännu ett exempel.

I fallet jag startade tråden med syns blanka partier i beläggningen. Där gick hojen oroligt till och med när jag körde rakt fram, så jag stannade och kollade. Det var avsevärt sämre friktion där än vid sidan om det blanka.
Tilläggas kan att jag har lagom inkörda PilotRoad på hojen, så det beror knappast på däcken.
 

Marie

Banned
Ja när asfalten är hal är det lömskt.

Då är det bättre härnere, där vita vägbanor förekommer:( . När jag körde hit förra veckan så var det en halv dm nysnö på vägen i de båda höga passen jag körde över och det snöade för fullt med 'lappvantar'.... Då VET man att det är halt! Fast inte sååååå skoj med fullt semesterpackad hoj och backar i 20%-klassen i det ena passet.....
 
Top