Hala / ohala nya däck.

gundj

New member
När jag har monterat nya däck på en hoj så har det alltid blivit ett antal varv i en närbelägen rondell med mer och mer nedlägg för att gno in däcken och få ordning på greppet. ( Ja, det finns en rondel man kan köra åt båda hållen i bara det är sent nog)
Nu har jag problemet att på en icke gatgodkänd hoj behöver däcken slitas in försiktigt innan första riktiga användningen.
Tips på att ohala däcken?
Sandpapper? Verkar jobbigt?

Köra i rondell ändå?

Det är snart säsong igen för oss som fegar på vinterkörning.

Last edited:

jpe70

New member
När jag har monterat nya däck på en hoj så har det alltid blivit ett antal varv i en närbelägen rondell med mer och mer nedlägg för att gno in däcken och få ordning på greppet. ( Ja, det finns en rondel man kan köra åt båda hållen i bara det är sent nog)
Nu har jag problemet att på en icke gatgodkänd hoj behöver däcken slitas in försiktigt innan första riktiga användningen.
Tips på att ohala däcken?
Sandpapper? Verkar jobbigt?

Köra i rondell ändå?

Det är snart säsong igen för oss som fegar på vinterkörning.
Om du pratar om däck för bankörning så behöver du inte köra dem alls. På med värmare så de kommer upp i temp, sen är det bara gasa.

Funkar på gatreggade hojar också, fast gatdäcken tycker inte riktigt om lika hög värme som bandäck utan är nöjda med runt 50-60 grader max.

Att rugga däcken med sandpapper var kanske aktuellt med diagonaldäck, egentligen behöver de numera bara upp i arbetstemp.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Last edited:

gundj

New member
Vi löser problemet med att flytta runt hjulen lite mellan två hojar, så får den som är OK för gata slita in dem lite.
De behöver ju sätta sig lite också innan de belastas.
Olika däcktillverkare har ju olika rekommendationer, en del tycker ju att man ska köra rätt långt innan belastning.

jpe70

New member
Vi löser problemet med att flytta runt hjulen lite mellan två hojar, så får den som är OK för gata slita in dem lite.
De behöver ju sätta sig lite också innan de belastas.
Olika däcktillverkare har ju olika rekommendationer, en del tycker ju att man ska köra rätt långt innan belastning.
Jo, onödigt mycket kan man tycka med lite erfarenhet under stället. Det är sant. Men jag väljer tro det till viss del är för att föraren ska vänja sig vid att hojen faktiskt beter sig rätt annorlunda när man byter ut sina plattslitna däck mot nya runda... Och med flera värmecykler är chansen större att däcken faktiskt nån av turerna kommer upp i arbetstemp mellan fikastoppen. [emoji6]

På race är det där med belastning inte nåt man kan ta hänsyn till, det är gasa direkt som gäller även på nya däck. Så hur mycket behöver man bry sig på gata? Men, var och en på sätt som känns tryggt. [emoji846]

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Last edited:

Niklasinorr

New member
Jag brukar köra 50-100 meter på grus så får man bort gjutvaxet snabbt. Är det mjukt grus så tar det ju även sidorna fastän jag kör rakt fram... :)