Höstkörning

iander21

New member
Tänker köra MC året ut.Bor i västsverige.Någon som har erfarenhet av höst och vinterkörning? Klädsel halkrisk belysning mm.Har tre mil till jobbet,bra väg.Tänker köra varje dag.

Mathias

Active member
är det en "offroad typ" till hoj ska det nog inte vara några problem.

Nu när hösten kommer gäller det att se till att regnstället alltid är med.

När jag kör på hösten så har jag allvädersställ med foder, under det en sweatshirt, brukar räcka. benen något liknande. Se bara till att du inte blir blöt för det är det som kyler mest.

iander21

New member
Höstkörning 2

är det en "offroad typ" till hoj ska det nog inte vara några problem.

Nu när hösten kommer gäller det att se till att regnstället alltid är med.

När jag kör på hösten så har jag allvädersställ med foder, under det en sweatshirt, brukar räcka. benen något liknande. Se bara till att du inte blir blöt för det är det som kyler mest.

Tack för tipsen.Kör Honda Shadow.Fodrat goretexställ bör väl duga.Fodrade handskar och dubbla sockar i stövlarna sedan är det bara att köra.

ingemar.l

New member
Tänker köra MC året ut.Bor i västsverige.Någon som har erfarenhet av höst och vinterkörning? Klädsel halkrisk belysning mm.Har tre mil till jobbet,bra väg.Tänker köra varje dag.

Bra att du är medveten om faror som lurar. Ökad risk för oväntade risker finns T.e.x. traktorer som drar upp lera och dyligt på körbanan,koskit är också något man riskerar att träffa på. Mörkret kommer tidigt och risken att något djur kommer i din väg är stor,grävling är inte lätt att se innan det är försent. Var på din vakt och håll båda händer på styret så ska det säkert gå bra hoppas jag:)

Taurus0504

New member
Tjena!

- Håll visiret så rent som möjligt. Kolla på forumet hur du rengör och "putsar" det med ngt medel så att regndroppar enkelt rinner av.
Köra i mörker när det regnar, med mötande trafik, och med dåligt visir, är väldigt :( :( :(

- Börjar det närma sig frost så kan stora vägar, med ständig trafik, vara hur torra (och säkra) som helst.
Men avfarter (mindre trafik = fukt som hinner bli kall) kan vara snorhala.

// Taurus

Smartswede

New member
Kör själv en BMW F650 Funduro (lite halvoffroad hojj) som rastas under vintern ToR jobbet när det inte är is/halt och inte för mycket salt på vägarna. Tyvärr ska de saltas i tid och otid i Göteborg :(

Det är stor skillnad på vilken hojj man kör. Det blir mer "gruslik" körning. Släpp med framhjul och bakhjul vanligt och gäller kunna hantera. F650 är utmärkt då medan min R1100S inte är så trevlig att köra. Jag vet inte hur Honda Shadow är på grusväg men misstänker den inte är hantervänlig där och därför kanske inte så rolig att köra under vintern.

Som tidigare postare sagt. Var förberedd på mörker och regn (ljust visir och se till det är rengjort). Även hala löv och under vinter/tidig vår mycket grus på vägarna. Däcken är kalla och har sämre grepp. Gäller att anpassa hastigheten m.m. efter det.

Kör i goretexställ. Dock oftast utan vinterfoder i utan vanliga kläder. Funkar fint sålänge ca 20-30 min körning som det oftast rör sig om till jobb och vänner. Är inte direkt frusen av mig dock.

Leif H..oj

New member
....dubbla sockar i stövlarna sedan är det bara att köra.

Just detta med dubbla sockar i stövlarna kanske inte är en höjdare precis. Du minskar möjligheten att kunna röra på tårna inne i skorna och så bromsar du upp det fria blod-/syreflödet som ju ligger på ca 37 grader i det naturliga cirkulationssystemet. Använd bra läderskor som inte suger till sig av kalluften så mycket som gummiskor gör.

Ett extra par kvalitetssockar är alltid gött å ha med sig, men då i en innerficka och helt perfekta att plocka fram om man är ute på en längre tur och kan byta till torrt på fötterna vid en vägrast. Samma sak med handskarna...ju tjockare du har desto varmare händer och för många av oss med jäkligt mycket mer handsvett inifrån som gör handskarna mer blöta och kalla. Extra par handskar har jag alltid med mig...på längre turer minst 3 par handskar av olika slag för att alltid kunna byta vid behov och känna mig torr och komfortabel.

- Leif... trimmad i Friluftsfrämjandets naturupplevelser i snö och på vatten

ride free

New member
Hej. VAR RÄDD OM ÖGONEN!!!!!! Fartvinden är äckligt kall och jag åkte själv på kylskador i ögonen i våras. Har nu köpt glasögon som slutar tätt, ser töntigt ut, men det funkar.