Hörselskydd

Ralph

New member
Någon son har erfarenhet av Bellman & Symfon och Earsafety? Är det samma kvalitet eller är där skillnad? Earsafety kan jo dämpas till ca 27 decibel vilket kanske är bra om man har mycket vortex turbulens buller, som jag har på Multistrada S, även jag har testat flera vindskydd.
 

nir_scorpio

New member
Någon son har erfarenhet av Bellman & Symfon och Earsafety? Är det samma kvalitet eller är där skillnad? Earsafety kan jo dämpas till ca 27 decibel vilket kanske är bra om man har mycket vortex turbulens buller, som jag har på Multistrada S, även jag har testat flera vindskydd.

Jag har ett par formgjutna silikonproppar, "Bellman ER", från Bellman och Symfon med utbytbara dämpningsfilter. Jag är generellt mycket nöjd med dem. Bra passform, låg profil (skaver inte under hjälmen), samt lätta att hålla rena. Det går utmärkt att ha dem i öronen flera timmar i sträck. De är har en neutral frekvensprofil så det går utmärkt att använda dem även vid t.ex. konserter och andra mer eller mindre bullriga ljudmiljöer utan att ljudet blir konstigt.

Jag har ingen personlig erfarenhet av Earsafetys motsvarande produkt, "Earsafety DM, formgjutet", men det ser ut att vara en likvärdig produkt. Deras "Earsafety Road, formgjutet" ser ut att vara samma sak som "Earsafety DM, formgjutet" men med ett ej utbytbart filter.

Mina kostade ett par tusen kronor, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket, men jag har haft dem i snart fem år. De lär vara ok ett bra tag till så utslaget över den tiden är inte kostnaden så farlig med tanke på kvaliteten och hörseln.
 

BigFootPat01

New member
Jag har för avsikt att skaffa formgjutna proppar med högtalare i dem, så att man får musik/podcast/intercom på insidan av ett väldigt bra hörselskydd, och därmed kan ha väldigt låg volym och ändå höra tydligt. Och vindbrus snarare än trafikviktigt ljud filtreras bort. Det kommer dock att kosta runt 4 000. Sådana produkter finns säkert också hos nämnda företag.
 

Assar

New member
Ni som ska gjuta proppar, tänk på att ha hjälmen på när propparna gjuts. Ta med en kasserad balaclava eller tunt tygstycke och sätt för öronen så att gjutmassan inte klibbar fast i hjälmen.

Hörselgångarnas form ändras nämligen ofta (mer eller mindre för olika personer) när hjälmen kommer på och lufttrycket pressar hjälmen bakåt. Det innebär att om propparna gjuts utan hjälm på kan de komma att göra ont när ni kört med dem ett par timmar.'

Det här känner företagen sällan till eftersom de huvudsakligen har hörselskadade som kunder, inte mc-åkare.

Alltså:
1. In med gjutmassan, ta gärna ett öra i taget så att gjutmassan i öra nr 1 inte hinner stelna under tiden öra nr 2 fylls.
2. På med nån gammal balaclava eller lägg tunt tygstycke för öronen/över huvudet.
3. Snabbt på med hjälmen.
4. Sätt dig i den position du brukar köra i, t ex framåt- eller bakåtlutad. Tryck gärna hjälmen något bakåt för att simulera lufttrycket, i väntan på att massan stelnar.
 

Inglesias

New member
Vill man komma lite billigare undan men lite dyrare än det Bansaie förslår, så kan man ju prova Alpine MotoSafe/MusicSafe. Kostar runt 250-300 kr och man får med olika filter så man kan experimentera lite med vilka dB som man vill ha bort. Kör själv med Musicsafe (vilket är exakt samma som Motosafe enligt tillverkaren) och har kört med dom i flera timmar utan några obehag. Dock har jag fått sätta tillbaka dom på rätt plats när jag tankar. Men det tror jag med har att göra med att jag har konstiga hörselgångar. :) Ett tips bara.
 

MvM

New member
Fick du med flera filter till dina MusicSafe?
Jag köpte ett par nere i Österrike på semestern, då mina blåa från Apoteket gav upp och tappade formen helt. Butiken jag var inne i hade inte MotoSafe men jag hade för mig att jag läst att MusicSafe var samma så jag tog dom. Kostade ~125kr men det följde inte med några extra filter.
 

Inglesias

New member
Fick du med flera filter till dina MusicSafe?
Jag köpte ett par nere i Österrike på semestern, då mina blåa från Apoteket gav upp och tappade formen helt. Butiken jag var inne i hade inte MotoSafe men jag hade för mig att jag läst att MusicSafe var samma så jag tog dom. Kostade ~125kr men det följde inte med några extra filter.

Jo jag fick med 3 olika filter (har för mig att det bara är 2 st i Motosafe), plus en liten ask mm. :) Köpte dom på 4sound för 249 kr.
 

MvM

New member
Så det skiljer lite på paketeringen då. Ask, nån slags pinne att sätta in dom i öronen med och en liten tub till förvaring följde med men inga andra filter än dom som redan satt i följde med i min förpackning.
 

Kraftfull

New member
Jag har kört med nonoise pluggar under flera år och tycker de har funkat kanon. Kostar runt 200:-, gör sitt jobb och sitter bekvämt.
 
Top