hög ruta xj 900 diversion

rednax

New member
Kör en 900 diversion och funderar på att byta till hög ruta från firman s-racing. lider egentligen inte så mycket av orginalet, men lite mindre vind (regn)i nyllet skulle ju inte skada. Lite rädd förr att få turbulens istället. 186 lång. Någon som har erfarenhet ?
 

P-O Noren

New member
Jag hade en xj900s och funderade i dina banor. Bytte sedan till en stor BMW och lyckades få tag i en högre ruta. En av de bästa köpen jag gjort till en hoj.

Men, jag är som du 185cm och det är lite på gränsen på många av de högre rutorna. Bmw´n hade till skillnad mot yamahan höj/sänkbar ruta och säte. Du saknar båda på Yamahan. Men jag är ändå övertygad om att det är värt pengarna. Hade jag köpt en xj igen (vilket jag var inne på) så hade det blivit en högre ruta direkt vid köpet. Det kanske inte blir perfekt, men det blir mycket bättre.

Nu blev det en GTS1000 som redan hade högre ruta på...

Högre ruta och värmehandtag står högt på mina önskelistor.
 

rednax

New member
Så¨får det väl bli. bytte till en från Wunderlich på förra hojen en bmw 650 och det hjälpte förvisso, men jag tror inte min gamla hållningsgymnastiklärarinna (vila i frid :rolleyes:) hade sett glad ut. Konstigt egentligen, vi är väl överlag rejält långa i norra europa. Nåväl. den höjda rutan har samma genomsläppshål som orginalet, så det kan funka.
Hur är GTS:en då ? Lika skön som xj:n ? Bättre ?
 

P-O Noren

New member
Lite tidigt att svara på det, har inte hunnit med några turer av längd.
Mycket stark och bra egenskaper. Det är dock insprutning och den kan ju "hacka" lite vid gaspådrag.

Den är bättre på motorväg, men inne i stan hade jag hellre haft xj´n tror jag.
Pressar man XJ´n så märker man att dubbel vaggram är en omodern konstruktion. GTS´n har någon underlig ramtyp som kallas för omega-ram. Lägg därtill navstyrning fram så får man en speciell hoj. Den är märkbart starkare än XJ´n så omkörningar går nog snabbt och bra.

Det fanns en version av diversion som inte såldes i sverige som hette XJ 900GT, den hade kåpor hela vägen ner till fötterna samt krauserväskor. En udda fågel. Dom kåporna finns att köpa, kåpor kallas för fairings på engelska. Hörde av en del på engelska forum att progressiva fjädrar fram gav avsevärt bättre vägegenskaper på just XJ´n. Det sitter tydligen inte det orginal utan linjära fjädrar.

Sedan fanns det väl en XJ 900P , som polismotorcykel.
http://www.xs4all.nl/~kimkodde/yam090h.html

Övriga länkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_GTS1000
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Diversion

Såhär skriver bike om GTS´n
sida 1 (klicka på bilden så blir det lättare att läsa)
http://www.gtsclub.org/mkportal/modules/gallery/album/a_331.jpg
sida 2
http://www.gtsclub.org/mkportal/modules/gallery/album/a_332.jpg
 
Last edited:
Top