Hög arbets temp Fireblade CBR900RR

NICKEL

New member
Hej All mc vänner,
Jag behöver eran råd ! Jag har kört min 1992 CBR 900RR fireblade i Stockholm
tät trafik igår! och vatten temperatur ( visare) gick till röd märke !! Efter ett tag körning i motorväg vatten visar gick tillbaka ( vänster) normal temp. Taksam för eran råd om det är normal med så håg temperatur visare eller nåt fel med fläkten ?:confused:

Tack
MVh
Said

speedle

New member
Min blir med varm (+ 100 grader) när jag kör i stan. Får man bara åka lite så går den ner runt 73-80 grader igen. Min fläkt startar vid 105 grader.

NICKEL

New member
Menar ni att pilen pekar på röd märke ?
Är det inte skadlig för motor ? Packningar osv..??

Tack för rådet

MvH
Said:confused:

speedle

New member
Jag har digital mätare på min -98:a. Kör man sakta i stan blir det varmt! Gissar att över 105-110 grader motsvarar låga rött på din. Enligt instruktionsboken på min hoj ska man stanna om tempen når 122 grader. Startar inte din fläkt?

Last edited:

NICKEL

New member
Jag har digital mätare på min -98:a. Kör man sakta i stan blir det varmt! Gissar att över 105-110 grader motsvarar låga rött på din. Enligt instruktionsboken på min hoj ska man stanna om tempen når 122 grader. Startar inte din fläkt?

Tack igen ,
men jag fattar inte , är det inte att vatten blir ånga vid 100 oC ?
Så 122 oC ???:confused: hur blir det?
Kan det vara att säkringen är trasig ? ? Var ligger Fläkt säkringen äntligen?

Tack för rådet.
MvH
said

speedle

New member
Systemet är trycksatt och vattnet får därmed en högre kokpunkt. Säkringarna sitter under den lilla svarta kåpan på höger sida. Står i din instruktionsbok vilken säkring det är...

OH-

Member
Systemet är trycksatt och vattnet får därmed en högre kokpunkt. Säkringarna sitter under den lilla svarta kåpan på höger sida. Står i din instruktionsbok vilken säkring det är...

Kör man med vatten (bara vatten) i kylsystemet så fungerar det inte som avsett. Det skall vara en vatten-"glykol"blandning (oftast 50/50) för att det inte skall koka när det går hett till.

För att kylare och fläkt skall räcka till måste tempen kunna stiga till hög temperatur utan att koka - kylvätskan skall stå under tryck och ha rätt sammansättning. Motorn skadas inte förrän kylvätskan kokar eller slutar cirkulera.

Hansi

Skrivit för mycket
Är tempmätaren uppe i det röda så bör du höra att en fläkt går igång. Går den inte igång kan fläkten vara kass, någon kabel vara av, någon säkring har gått, trasigt temperaturstyrt relä/sensor.

Om det inte började koka över så har du troligen inga problem.

Ligger temperaturen stabilt när du har fart så lär du inte ha några problem med termostaten heller.

113bom

New member
nu kan ju mätaren visa lite fel, den är ju säkerligen inte 100%korrekt, men kokpunkten på ett trycksatt system är högre ca 106 -108 grader om du använder glykol i vattnet vilket dom flesta gör. för glykolens jobb är inte bara frysskydd utan även korrisionsskydd och till viss del något smörjande .