Hästkrafter

pelle76

New member
Hästkrafter på bakhjul eller i motorn. Vilket uppger leverantören? Hur mycket skiljer det ungefär på bakhjulet och motorn?
 

-ah

New member
Hästkrafter på bakhjul eller i motorn. Vilket uppger leverantören? Hur mycket skiljer det ungefär på bakhjulet och motorn?


Mäts på motorns utgående axel (före växellådan), om det ska va ISO, alltså. Mäts fö i kW numera....
Och det skiljer mer än du gärna vill veta, mellan motor och bakhjul - ända upp emot 20%, beroende på drivsystem mm.
 

dalis

New member
Kör upp hojen på en bromsbänk så får du veta effekten på bakhjulet.
Överflödig info...men jag hade inget att göra.
Nu går jag till tråden där man associerar ord....:rolleyes:
 

mats757

New member
Hästkrafter på bakhjul eller i motorn. Vilket uppger leverantören? Hur mycket skiljer det ungefär på bakhjulet och motorn?

Det vanligaste är att man uppger effekten i motorn. Men det blir vanligare med bakhjulseffekt. Japanerna uppger motoreffekt.

En vanlig kedjedriven MC tappar 13-14% Är det mer förluster så är det någonting fel.

Mats
 

Syster-Tysk

New member
Dynojet

En annan sak man ofta märker, när vi nu talar om bakhjulshästar, är hur otroligt mycket det kan skilja mellan olika dynojet eller bänkar.

Det verkar som vissa räknar ut den uppskattade kraften i motorn genom att mäta kraften på bakhjulet och sedan genom att ha knappat in olika parametrar räknas effekten på motorn ut.

Det finns säkert flera olika modeller av bänk och olika resultat på grund av de olika systemen.

Detta är dock bara min reflektion av att ha granskat flera bänkningar på samma modell av motorcykel. (och visst, flera hästkrafter kan skilja mellan olika motorcyklar av samma modell!)

Det skulle vara intressant att höra vad någon har att säga som arbetar med att bänka motorcyklar och deras erfarenhet angående detta!

Men för att återgå till frågan så gäller ovanstående resonemang även som svar till den. Med andra ord, olika motorcykelmärken bänkar sina motorcyklar eller motorer på olika maskiner och får därav även en skillnad på samma motorcykel, just på grund av att de inte bänkat den på samma dyno.

Vad jag förstår skall man alltid ta en dynojet bänkning som ett uppskattat värde eftersom det aldrig kan vara exakt. Veckan efter kan vädret och bränslets kvalitet, tillsammans med smörjningen på kedjan osv bidra till att effekten blir marginellt bättre eller sämre på samma motorcykel och bänk.

Det sagt så är det som svaren ovan säger, att effekten inte mäts på bakhjulet i handlarnas broschyrer, utan effekten vid utgående axel.

/J
 

Roberth

New member
En annan sak man ofta märker, när vi nu talar om bakhjulshästar, är hur otroligt mycket det kan skilja mellan olika dynojet eller bänkar.

Det verkar som vissa räknar ut den uppskattade kraften i motorn genom att mäta kraften på bakhjulet och sedan genom att ha knappat in olika parametrar räknas effekten på motorn ut.

Det finns säkert flera olika modeller av bänk och olika resultat på grund av de olika systemen.

Detta är dock bara min reflektion av att ha granskat flera bänkningar på samma modell av motorcykel. (och visst, flera hästkrafter kan skilja mellan olika motorcyklar av samma modell!)

Det skulle vara intressant att höra vad någon har att säga som arbetar med att bänka motorcyklar och deras erfarenhet angående detta!

Men för att återgå till frågan så gäller ovanstående resonemang även som svar till den. Med andra ord, olika motorcykelmärken bänkar sina motorcyklar eller motorer på olika maskiner och får därav även en skillnad på samma motorcykel, just på grund av att de inte bänkat den på samma dyno.

Vad jag förstår skall man alltid ta en dynojet bänkning som ett uppskattat värde eftersom det aldrig kan vara exakt. Veckan efter kan vädret och bränslets kvalitet, tillsammans med smörjningen på kedjan osv bidra till att effekten blir marginellt bättre eller sämre på samma motorcykel och bänk.

Det sagt så är det som svaren ovan säger, att effekten inte mäts på bakhjulet i handlarnas broschyrer, utan effekten vid utgående axel.

/J

Visst är det så att vädret(barometertryck och temperatur) skiljer sig från bänkning till bänkning men det bör ju givetvis räknas om till standardatmosfär(+15 grader Celcius och 1013.2mbar) efter det resultat man får. Där kan det skilja många hk.

En bänkningsfirma med lite självaktning gör detta.
 

Niklasinorr

New member
Visst är det så att vädret(barometertryck och temperatur) skiljer sig från bänkning till bänkning men det bör ju givetvis räknas om till standardatmosfär(+15 grader Celcius och 1013.2mbar) efter det resultat man får. Där kan det skilja många hk.

En bänkningsfirma med lite självaktning gör detta.

Kolla på http://www.atomracing.se/

Under "Motorcykel" och knappen "Dynotest" så finns det en snygg visning av skillnaden mellan olika mätmetoder...
 

Niklasinorr

New member
Kul att du tog just atomracing som exempel, jag var där en gång när han höll till i Luleå. "Tomme" tar saker och ting till en annan nivå.:)

Tomas är en grym snubbe. Redan när vi var "små" och körde 125:a så hade han en DT125LC med effektpipa, 175cc cylle och vrålportad för hand. Behöver jag tillägga att den gick satan?:)

Han jobbar för att bli F1-mek var det senaste jag hörde, och det fixar han nog. Det var synd att han flyttade från Luleå, det var alltd vuxendagis i hans lokaler med en massa skojiga projekt:)
 

Hellman

New member
Väljer du en 2-ventilsducce slipper du vevstakseffekt ;).

Å andra sidan, effekten säger inget om körglädjen i en motorcykel. Som jag brukar säga:

Vilken idiot som helst kan köra toksnabbt rakt fram, det är kurvorna som sållar angarna från vetet... :D
 
Top