Dynojet
En annan sak man ofta märker, när vi nu talar om bakhjulshästar, är hur otroligt mycket det kan skilja mellan olika dynojet eller bänkar.
Det verkar som vissa räknar ut den uppskattade kraften i motorn genom att mäta kraften på bakhjulet och sedan genom att ha knappat in olika parametrar räknas effekten på motorn ut.
Det finns säkert flera olika modeller av bänk och olika resultat på grund av de olika systemen.
Detta är dock bara min reflektion av att ha granskat flera bänkningar på samma modell av motorcykel. (och visst, flera hästkrafter kan skilja mellan olika motorcyklar av samma modell!)
Det skulle vara intressant att höra vad någon har att säga som arbetar med att bänka motorcyklar och deras erfarenhet angående detta!
Men för att återgå till frågan så gäller ovanstående resonemang även som svar till den. Med andra ord, olika motorcykelmärken bänkar sina motorcyklar eller motorer på olika maskiner och får därav även en skillnad på samma motorcykel, just på grund av att de inte bänkat den på samma dyno.
Vad jag förstår skall man alltid ta en dynojet bänkning som ett uppskattat värde eftersom det aldrig kan vara exakt. Veckan efter kan vädret och bränslets kvalitet, tillsammans med smörjningen på kedjan osv bidra till att effekten blir marginellt bättre eller sämre på samma motorcykel och bänk.
Det sagt så är det som svaren ovan säger, att effekten inte mäts på bakhjulet i handlarnas broschyrer, utan effekten vid utgående axel.
/J