Härlig tid framför oss!

P-O Noren

New member
Jag vill bara påpeka att vi har en helt underbar tid framför oss med härliga höstkörningar. Hela naturen doftar som bäst på hösten, alla färger är så totalt exploderande i sina starka signaler. Äntligen kommer den tiden då man kan ha en behaglig temperatur på kroppen med kläder. Inte för varmt så man storknar.

Kära vänner koka en termos kaffe åk en kortare tur i naturen, stanna vid vägkanten och värm handskarna mot motorn på hojen. Drick lite ångande hett kaffe medan ni lyssnar och luktar på naturen!

Försök att se skälen till varför vi åker hoj, undvik att koncentrera er på nackdelarena. Vi behöver lite fler trådar med positiv livsbejakande syn på motorcyklarna och våra medtrafikanter.
Det händer mig ibland att när man sitter och dricker kaffe vid vägkanten och röker en pipa så tutar bilar och man ser föraren med ett jättestort leende och tummen upp mot en. Kanske dom är piprökare, kanske de älskar hojar eller kaffe? vad vet jag? Men glad blir man, det vet jag.

SGM

Moderator
Jädrar så bra idé!

Jag lär brygga lite java och leta mig ut på frappfrappmoppen tror jag...kaffe smakar alltid bäst utomhus!

perjul

Yamaha XT660R
Framför allt så slipper man den där jäkla sommarvärmen och mygg och svett och skit...

fbg

New member
Jag vill bara påpeka att vi har en helt underbar tid framför oss med härliga höstkörningar. Hela naturen doftar som bäst på hösten, alla färger är så totalt exploderande i sina starka signaler. Äntligen kommer den tiden då man kan ha en behaglig temperatur på kroppen med kläder. Inte för varmt så man storknar.

Kära vänner koka en termos kaffe åk en kortare tur i naturen, stanna vid vägkanten och värm handskarna mot motorn på hojen. Drick lite ångande hett kaffe medan ni lyssnar och luktar på naturen!

Försök att se skälen till varför vi åker hoj, undvik att koncentrera er på nackdelarena. Vi behöver lite fler trådar med positiv livsbejakande syn på motorcyklarna och våra medtrafikanter.
Det händer mig ibland att när man sitter och dricker kaffe vid vägkanten och röker en pipa så tutar bilar och man ser föraren med ett jättestort leende och tummen upp mot en. Kanske dom är piprökare, kanske de älskar hojar eller kaffe? vad vet jag? Men glad blir man, det vet jag.

Det var det bästa jag läst på länge. Man måste se det lilla och det ljusa i livet

Zopilote

New member
Tack P-O! Jag skall definitivt komma ihåg att ta med mig en termos kaffe på min lilla 20-milatripp till Trosa i morgon :)

flex

New member
När jag kör till jobbet, från Trelleborg till Malmö , kör jag 108an och 101an , när jag kommer till Oxie doftar det nybakat bröd från Lockarpsbageriet, i Fosie är det nog ett storkök för där doftar det nylagad middag likaså när jag kommer till Västkustvägen i närheten av mitt jobb och detta är halv 7 på morgonen , snacka om att vara sugen på mat när man kommer fram. Om vädret tillåter ska jg följa P-Os råd imorgon (har ej köpt regnställ ännu).
Trevlig helg alla.

DearHunter

New member
Hallehojj!

Jag håller med. Jag kör sålänge som vi har över 4 grader och ibland paus under vecka 43-44 beroende på hur mycket löv som ligger och lurar.

Den enda nackdelen med hoj under hösten är att det är svårt att ta den till jakten. Svårt att ha med sig ett rådjur därifrån på hojjen.... Undrar hur det skulle se ut :D

JanneS

New member
Vaddå problem!!?!

Hallehojj!

Jag håller med. Jag kör sålänge som vi har över 4 grader och ibland paus under vecka 43-44 beroende på hur mycket löv som ligger och lurar.

Den enda nackdelen med hoj under hösten är att det är svårt att ta den till jakten. Svårt att ha med sig ett rådjur därifrån på hojjen.... Undrar hur det skulle se ut :D

Iofs inga problem att köra med ett rådjur på axeln bortsett från att det kan bli lite tungt om du skall åka långt...

Problemet är väl var man skall göra av rådjur nummer 2 man skjuter ;) eller bössan för den delen blir ju lite svårt att ha den på axeln i hop med rådjuret.

Vore intressant att se vad kungens pojkar skulle säga vid en kontroll i det läget :)

swischmc

New member
Hallehojj!

Ge f-n i att skjuta rådjuret!
Lura det i en fälla, lägg ett rep runt halsen och ta det i koppel. Sedan springer rådjuret fint bredvid hojen hela vägen hem! :D :D

Skämt åsido, det är verkligen underbart väder nu, inte för varmt, inte för mycket folk på vägarna och massor med träffar - eller härliga, sand/grus-fria småvägar att åka på. Livet är bra härligt - även just nu!:)

Ove 60+

Active member
:)Håller med alla positiva tankar om att köra på hösten. Kan vara en del risker: Löv, lera, och halka kan smyga sig på, men man får vara försiktig så går det bra.
Sen när första saltet faller över vägarna är det inte lika kul längre. :( Då skulle man ha en färdigrostad gammal harka med dubbar på för att använda fram till att vägarna regnat rena frami Mars:p

Jonathanh

New member
Denna tråd uppskattas stort!
Vi svenskar lever 3 månader och sover 9 månader om året, måste bli ändring på detta! Skall satsa på att ta hojen ut i skogen, matsäck, plocka svamp eller bara andas frisk luft!

Passa på att njuta nu. höst och vinter är ganska skönt ändå, dock blir det lite gnagande fram mot januari-mars men då har man våren och hojen att se framimot igen!

Mörker = Mys

DearHunter

New member
Sagt och gjort. Matsäcken är packad, hojen klappad och nu så ska jag ut och ta farväl av sommaren och säga halloj till hösten genom att glida runt på smävägarna i Stockholms skärgård. Kommer att sätta mig på en klippa någonstans och avnjuta en kopp kaffe i den vackra skärgården.

Ser ni en kille på en Honda V-Twin som verkar vara nöjd med livet så tuta. :D

Marie

Banned
Då skulle man ha en färdigrostad gammal harka med dubbar på för att använda fram till att vägarna regnat rena frami Mars:p
Precis vad jag har, en färdigrostad och färdigoxiderad gammal harka! Fast jag är dubbmotståndare så dubb har jag ju inte.

Olle Å

New member
Håller med om höstens förträfflighet som hojåkartid. Både myggor och turister är borta, så man får ha småvägarna för sig själv utan att möta dessa mitt i kurvor och på fel sida av vägarna. Alla små fina rastplatser som väntar på att man slår sig ner och fikar en stund utefter våra grusvägar. Tyvärr är det alldeles för många som inte kommer av de stora asfaltvägarna och får se vad naturen verkligen har att bjuda.

Ove 60+

Active member
Precis vad jag har, en färdigrostad och färdigoxiderad gammal harka! Fast jag är dubbmotståndare så dubb har jag ju inte.

Jaadu Marie! Det där med vinterväg varierar i vårt avlånga land. Försöken med rensaltning som påbörjades på 60-talet har inte lyckats så bra att det går att köra 2-hjul utan dubb. Rakaspåretvägen funkar nog för det mesta men de sk. osaltade som jag mest kör på får saltspill som dras med av bilarna och blir ännu halare. Riktig vinterväg är åkbar men då måste man lååångt norrut. Så här gäller dubb eller vänta:(