Häl in - Häl ut

Frank S

New member
Nu när man har gått ett antal kurser med SMC, både KNIX och på storbana så har jag märkt att det är olika bud om fotplacering när man jobbar med körställning. En del instruktörer förespråkar en utvridning av ytterfotens häl för att lättare kunna nypa till med knät mot tanken genom att räta på vristen vid kurvtagning. Andra menar att man skall hålla in hälen mot fotpinnens "skyddsplatta" för att på så sätt få fler förankringspunkter mot motorcykeln.(trampdyna, häl, smalben och knä)
Spörsmålet kan kanske uppfattas som körtekniskt navelskåderi och att i verkligheten är det hugget som stucket vilket sätt man använder men för mig känns det som ganska olika sätt och jag känner att jag är inte man att avgöra vilket sätt som är bäst i långa loppet.
 

Jåke

New member
Relativt enkelt, och nånting som förvånar mig att man inte tagit upp. Det som ger just dig en naturlig och fungerande position är rätt. Puckat svar kanske, men att alltid hålla foten på ett ställe är ju heller inte korrekt utan man flyttar runt den en del vid aktiv körning.

Det beror ju helt på hojens form, längden på dina ben, vad du har för fotpinnar... Bägge kan ju ändå vara rätt i sig, men troligen inte under samma förhållanden.

Eftersom jag faktiskt haft en TRX själv så vet jag att den är ganska smal. För mig fanns ingen som helst anledning att peta ut hälarna för att kunna knipa om tanken.
När jag sedan flyttade och hängde av blev det åter naturligt att ha hälen mot ramen/plattan. Jag kör fortfarande så.

De enda gångerna jag sitter och meckar med att vrida ut hälarna är när jag kör hojar där mina 45-or inte får plats av någon anledning, då måste jag försöka hitta en position som stämmer ändå, såklart.
 
Last edited:

Josef

New member
Håller med Jåke: Det sätt som bäst låser fast just ditt ytterben i just din hoj och samtidigt är bekvämt är rätt sätt.
 

lime

Skriver inte
Instämmer med båda föregående talare.

Alltid när jag korrigerar en sittställning så är syftet att få den jag ger feedback till att börja fundera på hur och vad det är som händer ute på banan och försöka hitta just det som ger mest känsla av kontroll. Det är ju inte alltid säkert att mest grepp är synonymt med bäst känsla. Se bara på flera av våra bästa road racing-förare. Vissa sitter som jag vet inte vad men känslan är rätt.
 

dlgvrg

New member
Håller med Jåke: Det sätt som bäst låser fast just ditt ytterben i just din hoj och samtidigt är bekvämt är rätt sätt.

Och innerfoten då?

Tårna på spetsen så man kan rotera ut knät ordentligt som Skip Barber lär ut, eller har CSS och SMC några bra tips och tankar kring innerfoten?
 

lime

Skriver inte
Och innerfoten då?

Tårna på spetsen så man kan rotera ut knät ordentligt som Skip Barber lär ut, eller har CSS och SMC några bra tips och tankar kring innerfoten?

Vet inte om det är helt korrekt, men jag har samma filosofi som i allt annat som gäller sittställningen. Om det sätt du använder får dig att ha en känsla av säkerhet och om det känns rätt, så är det förmodligen det.

Sedan händer det ganska ofta att jag ber någon att testa en annan sak, antingen för att det är något som personen tycker inte känns rätt, eller för att bekräfta både för deltagaren och mig själv att det är "rätt" från början.

Sedan finns det ett antal tekniker som har visat sig funka bättre för många mc-förare än andra och det skadar aldrig att testa. Jag har t.ex. anammat just Barbers "tå-på-utsidan"-teknik, eftersom jag har en benägenhet att flytta ut rumpan för mycket annars. Flyttar jag ut för långt kan jag inte ha foten lätt på innerpinnen och då missar jag en massa annat i min körställning. Men det är ytterst individuellt.

Sedan kan man fundera på varför man öht ska ut med knät... Finns ingen anledning att sätta ut knät på allmän väg, alltså är vi då inne på avancerad körteknik för bana. Men jag förstår vad du menar. (Just my $0.02).
 

SuperRetard

New member
Innerfoten är mer tricky. Jag har länge kört med tårna utåt och foten vriden ut för att få balans och bra förankring i ytterbenet.

Nu när tempot gått upp lite räcker inte riktigt markfrigången och på nåt sätt måste jag få in tårna den där sista centimetern (för det JeTeLesKigT när foten studsar i asfalten!)

Tror som flera att man ska göra det som känns rätt, tills man utvecklats till att få nya problem, som man får ta tag i när det är dags.

Vad som är viktigt är nog beroende på vilket tempo man har och vilken nivå man är på. En sak i taget :)
 

dlgvrg

New member
Sedan kan man fundera på varför man öht ska ut med knät... Finns ingen anledning att sätta ut knät på allmän väg, alltså är vi då inne på avancerad körteknik för bana. Men jag förstår vad du menar. (Just my $0.02).

Exakt, jag menade nog faktiskt just för bankörning i högre tempo, inte gatkörning, där kan nog knät gott sitta förankrat mot hojen!

Det diskuterades en del om detta på sporthoj för ett par veckor sedan, jag och några till lade in lite bilder i den tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229306&page=2

Japp, det var jag som la upp den tråden, jag var mest nyfiken på Josef och andra avancerade instruktörers syn/förklaring på hur man gör med innerfoten. Lime's svar var ganska givande!
 

lime

Skriver inte
Japp, det var jag som la upp den tråden, jag var mest nyfiken på Josef och andra avancerade instruktörers syn/förklaring på hur man gör med innerfoten. Lime's svar var ganska givande!

Tack. I jämförelse med Josef, Björn C, Ezzo, Hansi och många av de andra rävarna är jag en rookie.

Det finns en sak jag har noterat när jag har stått som funktionär på t.ex. Scandinavian Open och sett grabbar som Backlund, bröderna Haugland, Watz, Mad Mike med flera som gör 6:eek:r på Gälleråsen. Det finns inget sätt som verkar mest rätt. Om jag sitter som Watz så trillar jag av. Om jag försöker sitta som Mad Mike så far jag över styret när jag bromsar. Det de alla har gemensamt är att de ser avslappnat och naturligt ut när de sitter och flyttar på sig. Det är min målbild när jag jobbar med min egen sittställning.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Tack. I jämförelse med Josef, Björn C, Ezzo, Hansi och många av de andra rävarna är jag en rookie.

Det finns en sak jag har noterat när jag har stått som funktionär på t.ex. Scandinavian Open och sett grabbar som Backlund, bröderna Haugland, Watz, Mad Mike med flera som gör 6:eek:r på Gälleråsen. Det finns inget sätt som verkar mest rätt. Om jag sitter som Watz så trillar jag av. Om jag försöker sitta som Mad Mike så far jag över styret när jag bromsar. Det de alla har gemensamt är att de ser avslappnat och naturligt ut när de sitter och flyttar på sig. Det är min målbild när jag jobbar med min egen sittställning.

Du kan stryka mig från listan ovan, jag hör inte hemma i en lista över "rävar" efter 4 säsonger på mc och c:a 25 knix och 16 storbanekurser under bältet. Tror Ezzo och Josef skulle bli lite förolämpade :)
 

Josef

New member
Och innerfoten då?

Tårna på spetsen så man kan rotera ut knät ordentligt som Skip Barber lär ut, eller har CSS och SMC några bra tips och tankar kring innerfoten?

Jag tror inte det finns ETT sätt som passar alla kroppar/hojar/stilar i den här frågan heller men om det är snabb åkning på bana som gäller så måste man ha fotpinnen under/nära tårna, annars skrapar foten i. Om man sen "ska" ha tårna på spetsen av pinnen eller lite längre in beror på vad som känns bäst, jag tycker spetsen på pinnen är halare och jag ser inte anledningen att kunna rotera ut knät så det tar i så tidigt som möjligt så jag har mina tår på den yttre delen av pinnen men inte balanserandes på spetsen.
 
Top