Kjell.K.
New member
Guzzi V-8 racer 1955-1957.
Moto Guzzi kom med första serietillverkade MC,n 1921, en åttahästars 500 stånka. Snart började man tävla och 1924 års fyrventilasracer utveklade 12 hp. Man låg väl framme i utvecklingen på racers och 1955 kom en av de mest magnifika racers som någonsin har byggts, Guzzi med V-8,a. Guzzis racer hade en vattenkyld tvärställd 500 cc V-8,a med DOHC och med cylindermåtten i mm: 44 x 41. En liten rolig grej är att gamla Honda 125-twin, har samma cylindermått som Guzziåttan.
Till en början hade maskinen bara två flotörhus på de åtta 18 mm förgasarna som gav problem vid nedläggen, men snart hade varje förgasare sitt flotörhus. Varje cylinder hade sitt eget öppna avgassystem. Maskinen var sexväxlad och vikten, torrvikten tror jag, var 145 kg. Toppeffekten låg vid 12000 eller om det var 12500 rpm. Det visade sig att motorn drog redan vid 6000 rpm på högsta växeln, så maskinen fick först ändrat från sex till fem och sedan fyra växlar.
De 145 kg 1956 var nere i 136 kg när cykeln var färdigutvecklad 1957 och de 72 bakhjulshästarna hade ökat till 78. Guzzi var världens första MC-tillverkare med vindtunnel, Guzziåttan hade fantastiskt lågt luftmotstånd och klockades på Nunburgring i Tyskland, fantastiska 291 km/h. Tyvärr vann man ingen tävling med Guzzin, vid ett tillfälle fick man problem med en havererad ventil och vid ett annat tillfälle "gick" en kylarslang, så föraren fick 90-gradigt vatten över benet. Med V-8,an satte man rekord på stående och flygande kilometern i konkurens mot specialbyggen. Nu minns jag inte riktigt, men har för mig de åkte omkring 240 km/h på stående km, otroligt. 1958 förbjöds de stora kåporna. Guzzi, Gilera och andra slutade då tävla i protest.
På 80-talet kördes det en sväng med Guzziåttan tillsammans med en trave journalister. En MC-journalist beskrev ljudet inte lika som på en jenkebil med V-8,a, utan mera lika ljudet från en F-1 racers.
Moto Guzzi kom med första serietillverkade MC,n 1921, en åttahästars 500 stånka. Snart började man tävla och 1924 års fyrventilasracer utveklade 12 hp. Man låg väl framme i utvecklingen på racers och 1955 kom en av de mest magnifika racers som någonsin har byggts, Guzzi med V-8,a. Guzzis racer hade en vattenkyld tvärställd 500 cc V-8,a med DOHC och med cylindermåtten i mm: 44 x 41. En liten rolig grej är att gamla Honda 125-twin, har samma cylindermått som Guzziåttan.
Till en början hade maskinen bara två flotörhus på de åtta 18 mm förgasarna som gav problem vid nedläggen, men snart hade varje förgasare sitt flotörhus. Varje cylinder hade sitt eget öppna avgassystem. Maskinen var sexväxlad och vikten, torrvikten tror jag, var 145 kg. Toppeffekten låg vid 12000 eller om det var 12500 rpm. Det visade sig att motorn drog redan vid 6000 rpm på högsta växeln, så maskinen fick först ändrat från sex till fem och sedan fyra växlar.
De 145 kg 1956 var nere i 136 kg när cykeln var färdigutvecklad 1957 och de 72 bakhjulshästarna hade ökat till 78. Guzzi var världens första MC-tillverkare med vindtunnel, Guzziåttan hade fantastiskt lågt luftmotstånd och klockades på Nunburgring i Tyskland, fantastiska 291 km/h. Tyvärr vann man ingen tävling med Guzzin, vid ett tillfälle fick man problem med en havererad ventil och vid ett annat tillfälle "gick" en kylarslang, så föraren fick 90-gradigt vatten över benet. Med V-8,an satte man rekord på stående och flygande kilometern i konkurens mot specialbyggen. Nu minns jag inte riktigt, men har för mig de åkte omkring 240 km/h på stående km, otroligt. 1958 förbjöds de stora kåporna. Guzzi, Gilera och andra slutade då tävla i protest.
På 80-talet kördes det en sväng med Guzziåttan tillsammans med en trave journalister. En MC-journalist beskrev ljudet inte lika som på en jenkebil med V-8,a, utan mera lika ljudet från en F-1 racers.
Last edited: