Guzzi V-8 racer 1956-1957.

Kjell.K.

New member
Guzzi V-8 racer 1955-1957.

Moto Guzzi kom med första serietillverkade MC,n 1921, en åttahästars 500 stånka. Snart började man tävla och 1924 års fyrventilasracer utveklade 12 hp. Man låg väl framme i utvecklingen på racers och 1955 kom en av de mest magnifika racers som någonsin har byggts, Guzzi med V-8,a. Guzzis racer hade en vattenkyld tvärställd 500 cc V-8,a med DOHC och med cylindermåtten i mm: 44 x 41. En liten rolig grej är att gamla Honda 125-twin, har samma cylindermått som Guzziåttan.

Till en början hade maskinen bara två flotörhus på de åtta 18 mm förgasarna som gav problem vid nedläggen, men snart hade varje förgasare sitt flotörhus. Varje cylinder hade sitt eget öppna avgassystem. Maskinen var sexväxlad och vikten, torrvikten tror jag, var 145 kg. Toppeffekten låg vid 12000 eller om det var 12500 rpm. Det visade sig att motorn drog redan vid 6000 rpm på högsta växeln, så maskinen fick först ändrat från sex till fem och sedan fyra växlar.

De 145 kg 1956 var nere i 136 kg när cykeln var färdigutvecklad 1957 och de 72 bakhjulshästarna hade ökat till 78. Guzzi var världens första MC-tillverkare med vindtunnel, Guzziåttan hade fantastiskt lågt luftmotstånd och klockades på Nunburgring i Tyskland, fantastiska 291 km/h. Tyvärr vann man ingen tävling med Guzzin, vid ett tillfälle fick man problem med en havererad ventil och vid ett annat tillfälle "gick" en kylarslang, så föraren fick 90-gradigt vatten över benet. Med V-8,an satte man rekord på stående och flygande kilometern i konkurens mot specialbyggen. Nu minns jag inte riktigt, men har för mig de åkte omkring 240 km/h på stående km, otroligt. 1958 förbjöds de stora kåporna. Guzzi, Gilera och andra slutade då tävla i protest.

På 80-talet kördes det en sväng med Guzziåttan tillsammans med en trave journalister. En MC-journalist beskrev ljudet inte lika som på en jenkebil med V-8,a, utan mera lika ljudet från en F-1 racers.
 
Last edited:

-ah

New member
Skön läsning och visst finns det mången intressant historia om Guzzi :)
Ha dé

Oh ja. Kolla denna, t.ex.:

DSC00129.jpg


DSC00130.jpg


Speed Triple 1940? ;)
 

Kjell.K.

New member
Vilken härlig bild på Guzzis trepips trettiotalsracer. Åttan fanns också som en fantastisk smidig och snabb "halvmaskin", längsmonterad 250 cc radfyra med DOHC och vattenkylning. Guzzi gjorde också V-Twinsracers med 120 graders vinkel, vevaxeln på tvären och två vevtappar, men mest gjorde man "stånker", encylindriga fyrtaktare, med liggande cylinder, både landsvägare och racers. 1953 vann man 350 cc VM med en stånka, vikt otroligt låga 98 kg, troligen torrvikt, och 38 hp i sista racet. Jag tror t om de 38 var på bakhjulet.

Edit: trodde trepipen var från -38, -39, tänkte skriva toppfart 220 km/h, såg efter att jag skrivit texten åvan att det är en 65 hästars 40,a som toppade 230 km/h.
 
Last edited:

Kjell.K.

New member
En liten viktig "detalj". Trepipen åvan är kompressormatad, efter klriget fick man inte ha kompressor längre, och effekterna skönk. De 65 hästarna är med all säkerhet på bakhjulet och jag är i det närmaste lika säker på att de 38 hästarna i åvannämda 350-racers från -53, också var bakhjulseffekt. Nu till "detaljen", toppfarten på 38 hästarn är nästan lika hög som på 65-hästarn, ca. 220 km/h mot ca. 230 km/h, tack vare -53,ans fantastiskt strömlinjeformade kåpa, påminner om den som sitter på Guzziåttan åvan, och på den, lika fantastiska, låga vikt, 98 kg, om jag minns rätt, dock troligen torrvikt. Inför sista, avgörande, racet med 350,in valde man låg vikt före effekt, det passade banan bra. Effekten var, som nämts 38 hp, man kunde få ut ca. 40 hp, men tog bort batterietändning, om jag minns rätt, dubbeltändning och, jag undrar om man inte också böt en femväxlad låda mot en fyrväxlad. Sedan började "jakten" på vikt. Borrhål, tynnre ekrar, mindre bromsar, smalare däck etc. än vad maskinen hade innan. Man hade också små lätta förare att tillgå, men valde 75 kg tunga Fergus Andersson, möjligen Anderson med ett s, med fantastisk erfarenhet, och det visade sig vara ett triumphkort.
 

Kjell.K.

New member
Hade för mig åttan kom -56, men den kom redan i september -54, för att tävlas med 1955, därför har jag ändrat från -56 till -55 åvan.

Här några bilder till på Guzzi V8,a.
 

Kjell.K.

New member
:rolleyes:

Jag hittade en film där de kör med en Guzziåtta, troligen en replica!

Tyvärr vet jag inte hur jag ska gå till väga för att lägga in filmen här.
 

Kjell.K.

New member
Kanon. Den första filmen är den jag sett, den andra filmen hade jag inte sett innan. Kollade sedan vidare på Kawa V 12,an bygget och Lincoln Zephyr tolvan. Kul.
 
Top