Mersa givetvis, klassiker! Min sambos farsa hade en liknande från ca 95, plus minus (gissade vi). Underlig mix av gammalt och lyx. Frågan är om en E-klass kommer upp i den nivån i dagens läge, relativt sett.
Det är svårt att jämföra nivån på en 29 år gammal S-klass och en ny E-klass. Givetvis har en ny E-klass många av de gimmickar den gamla S-klassen har och ett antal därtill, som ingen kunde ens drömma om då, men en del finesser har ännu inte nått ner till E-klass, som t.ex. isolerglasfönster, pneumatiska dörrtillslutare och ett kofferthandtag som fälls in när kofferten stängts och därför alltid är rent och fint när man trycker på knappen för att öppna och det åker ut igen.
Däremot kommer en ny E-klass inte ens i närheten av den tillverknings- och materialkvalitet som finns i en så gammal S-klass, och utrymmena i S-klassen kommer en ny E-klass inte i närheten av, och komforten är också i en helt annan liga. De gånger jag haft en ny E-klass som lånebil i samband med verkstadsbesök har E-klassen känts som en trång och skumpig liten småbil i jämförelse.
Dock känns det helt löjligt att jag om ett år skulle kunna delta i veteranbilsarrangemang med den bilen... Den är ett av de första exemplaren som levererades till kund i Sverige av den då helt nya S-klassgenerationen, som var fullproppad av datoriserade styrdon och med alla styrdon i motorstyrning, ABS/ASR, servostyrning och instrument sammankopplade via CAN-bus.