Grus på belagda vägar kostar fordonsägarna miljarder - varje år!

jan-olovj

Active member
Men det missas en sak, biltillverkaren vill minska bränsleåtgången så allt lättas för att spara vikt så även vindrutorna, dom är tunnare och lättare så en kombination av bägge sakerna . Detta har glasmästaren talat om för mig.
 

Lottafia

Member
Men det missas en sak, biltillverkaren vill minska bränsleåtgången så allt lättas för att spara vikt så även vindrutorna, dom är tunnare och lättare så en kombination av bägge sakerna . Detta har glasmästaren talat om för mig.

Jo det kan jag gott tro.

Skönt att ha en rejäl skrinda där det inte jagades milligram i vartenda hörn. Visst väger den besten runt 2,3 ton när jag kör upp den på vågen med full tank och mig som förare, men så har den till och med isolerglas i sidorutorna. Två rejäla separata glasskivor med förseglad luftspalt emellan - alltså inte vanligt laminatglas!
Jätteskönt på vintern, i princip inget kallras, och skönt när man hamnar nära nån bullermarodörshoj. Inte mycket ljud som tränger in utifrån. Nackdelen är att man måste köra med stor visuell vaksamhet, ungefär som om man vore gravt hörselskadad. Utryckningssirener finns inte en chans att höra förrän de är tätt inpå...
Man kunde bygga rejäla grejer för 29 år sedan....
 

Lottafia

Member
Vad är det för någonting då? :)

w20181020_170800.jpg
 

Alexander76

Member
Mersa givetvis, klassiker! Min sambos farsa hade en liknande från ca 95, plus minus (gissade vi). Underlig mix av gammalt och lyx. Frågan är om en E-klass kommer upp i den nivån i dagens läge, relativt sett.
 

Lottafia

Member
Mersa givetvis, klassiker! Min sambos farsa hade en liknande från ca 95, plus minus (gissade vi). Underlig mix av gammalt och lyx. Frågan är om en E-klass kommer upp i den nivån i dagens läge, relativt sett.

Det är svårt att jämföra nivån på en 29 år gammal S-klass och en ny E-klass. Givetvis har en ny E-klass många av de gimmickar den gamla S-klassen har och ett antal därtill, som ingen kunde ens drömma om då, men en del finesser har ännu inte nått ner till E-klass, som t.ex. isolerglasfönster, pneumatiska dörrtillslutare och ett kofferthandtag som fälls in när kofferten stängts och därför alltid är rent och fint när man trycker på knappen för att öppna och det åker ut igen.

Däremot kommer en ny E-klass inte ens i närheten av den tillverknings- och materialkvalitet som finns i en så gammal S-klass, och utrymmena i S-klassen kommer en ny E-klass inte i närheten av, och komforten är också i en helt annan liga. De gånger jag haft en ny E-klass som lånebil i samband med verkstadsbesök har E-klassen känts som en trång och skumpig liten småbil i jämförelse.

Dock känns det helt löjligt att jag om ett år skulle kunna delta i veteranbilsarrangemang med den bilen... Den är ett av de första exemplaren som levererades till kund i Sverige av den då helt nya S-klassgenerationen, som var fullproppad av datoriserade styrdon och med alla styrdon i motorstyrning, ABS/ASR, servostyrning och instrument sammankopplade via CAN-bus.
 
Last edited:
Top