Gruppkörning

påK-en

New member
Jag har just tittat på SMCs regler för gruppkörning.
Varför står det inte något om hur man skall underlätta för bakomvarande trafik att köra om? Man förutsätter tydligen att gruppen kör snabbare än övrig trafik.
Jag åkte häromdagen bil efter en mindre 90-väg när jag kom ikapp en grupp om ett tiotal hojar, gruppen höll en konstant fart om ca 70 km/tim. Det var frustrerande att ligga bakom , mil efter mil eftersom det inte fanns vägutrymme att köra om, inga luckor i gruppen utan alla låg alldeles för nära framförvarande. Till slut började framförvarande trafikanter (till och med en lastbil) att köra om och trängde sig in mellan hojarna, det såg inte kul ut men jag förstår dom.
Det är inte första gången jag råkat på detta fenomen , det har till och med hänt att jag kommit med mc och upplevt det som problematiskt att köra om en grupp därför att det inte funnits tillräckligt med utrymme för att på ett säkert sätt kunna gå in i gruppen vid ett möte.
Det kan kanske vara kul att åka tillsammans, men tänk på att det kanske finns dom som vill komma fram lite fortare och lämna "omkörningsgluggar". Det är faktiskt lättare att köra om 5 långtradare i rad än 10 motorcyklar.
 

OH-

Member
Citat direkt ur dom "Generella reglerna": Håll alltid avstånd enligt din körkortsutbildning - dvs. minst tre sekunder till framförvarande. Ju högre hastighet desto längre avstånd mellan motorcyklarna.

Om man ligger i landsvägsfart så ger 3 sekunder rejäla luckor, problemet är att många håller mycket kortare avstånd, man vill ha det mysigt liksom, känna närheten ...
 

Cyborg

New member
Klassisk gnälltråd.
Vad är det som säger att alla gruppkörningar följer SMCs riktlinjer??
 

Mathias

Active member
Varför envisas man med att hålla 70 på en 90 väg??

Sen ska man nog inte se det som regler, tycker jag, utan som rekommendationer.
 

påK-en

New member
Klassisk gnälltråd.
Vad är det som säger att alla gruppkörningar följer SMCs riktlinjer??

Just det, jag gnäller därför att jag blir frustrerad när jag kommer ikapp en stoppkloss av stort format.
Det borde ligga i sunt förnuft att hålla luckor dessutom, men det är som att det gäller att köra i sick-sackformation och hålla minimalt avstånd, man tror visst att formationen inte kräver normala avstånd utan löser alla problem (om dom dyker upp).

(Varför envisas man med att hålla 70 på en 90 väg??)
Varför motorcykelgänget körde 70 på 90-väg undrar jag också, kanske man inte var van att åka längre än till korvkiosken?
 

lime

Skriver inte
(Varför envisas man med att hålla 70 på en 90 väg??)
Varför motorcykelgänget körde 70 på 90-väg undrar jag också, kanske man inte var van att åka längre än till korvkiosken?

*troll-mode on*

För att de kan. Du kanske vet att 90, som står på skylten, inte är en ABSOLUT hastighet, utan en högsta tillåtna. MC-gänget har, som sig bör, anpassat sin hastighet till rådande omständigheter. Alltså 70 km/h.

*troll-mode off* ;)
 

Mathias

Active member
Sant, Lime. Sant.

Men ändå. :confused: :)

OT:
Kommer ihåg från lumpen när det var kortegekörning.
30 knyck (jodå, hade ett stort elaggregat som var obromsat och lgf-skyltat) och ca 30 m mellan fordonen FÖR att folk skulle kunna köra om
 

jan-olovj

Active member
*troll-mode on*

För att de kan. Du kanske vet att 90, som står på skylten, inte är en ABSOLUT hastighet, utan en högsta tillåtna. MC-gänget har, som sig bör, anpassat sin hastighet till rådande omständigheter. Alltså 70 km/h.

*troll-mode off* ;)

Dom kör som gänget vill och har bestämt, det kan vara en grupp gröna med som behöver ta det lugnare. Sedan kan man faktiskt glida åt sidan och köra i en rad vilket ger utrymme att köra om, eller stanna vid kanten om det behövs.
 

TMax500

Member
Tycker att TS har en poäng. Det behöver inte vara "gnäll" att peka på att stora grupper som kör sakta kan vara ett problem för sina medtrafikanter. Det har hänt mer en gång att jag kommit ikapp kolonner av hojar. Kör man då själv hoj är det inget större problem - bara att köra om och tränga sig in. Men med bil blir det svårare eftersom hojarna många gånger kör rätt tätt ihop.

Jag låg i förrgår (med bil) bakom en HD-förare med passagerare som rullade i 65 på 70-väg medan köerna växte bakom. Och för några dagar sedan kom jag (på hoj) ikapp en märklig kolonn - två långtradare, två husvagnar, en bil - som körde under 70 på en 80-väg. Men, tänkte jag, vem är det som kör så sakta längst fram så att t o m husvagnarna måste sakta ned? Jo, det visade sig vara en hojbroder (syster?) som var ute och finåkte. Mycket frustration i onödan...

Man måste inte köra (för) fort. Men man kan heller inte blunda för de olägenheter som uppstår om man kör för sakta.
 
Last edited:

Petra

Super Moderator
Jag har just tittat på SMCs regler för gruppkörning.
Varför står det inte något om hur man skall underlätta för bakomvarande trafik att köra om? Man förutsätter tydligen att gruppen kör snabbare än övrig trafik.
.

Jodå, det står så här:

Omkörning av andra trafikanter
Hindra inte bilar eller andra fordon som vill passera gruppen. Tillämpa vanliga trafikregler och håll sådant avstånd att ett fordon kan svänga in framför dig efter omkörning.

När du kör om andra fordon och bakomvarande förare hänger på är det viktigt att du inte slår av för fort eller går in för snävt efter omkörningen. Ge även honom/henne plats att komma in framför fordonet ni kört om. Se alltid till att det finns plats ifall flera MC kör om för snabbt. Placerar ledaren eller du dig till vänster om fordonet framför, visar ni för kompisen bakom att ni tänker köra om vid första möjlighet. Ligger ni till höger om fordonet framför visar ni att ni inte tänker köra om just nu.


Hela texten finns här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Kortips/Gruppkorning/

Kör klokt! =)
 

påK-en

New member
Jodå, det står så här:

Omkörning av andra trafikanter
Hindra inte bilar eller andra fordon som vill passera gruppen. Tillämpa vanliga trafikregler och håll sådant avstånd att ett fordon kan svänga in framför dig efter omkörning.

När du kör om andra fordon och bakomvarande förare hänger på är det viktigt att du inte slår av för fort eller går in för snävt efter omkörningen. Ge även honom/henne plats att komma in framför fordonet ni kört om. Se alltid till att det finns plats ifall flera MC kör om för snabbt. Placerar ledaren eller du dig till vänster om fordonet framför, visar ni för kompisen bakom att ni tänker köra om vid första möjlighet. Ligger ni till höger om fordonet framför visar ni att ni inte tänker köra om just nu.


Hela texten finns här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Kortips/Gruppkorning/

Kör klokt! =)

Slarvigt läst av mig!

Synd bara att alltför många inte följer den rekommendationen.
 

Petra

Super Moderator
Det håller jag med dig om... alltså att det är synd att alltför många inte följer den rekommendationen.

Jag kan berätta att jag för ett antal år sedan träffade ett glatt gäng (ca 14-15 pers har jag för mig) som kört i grupp från Stockholm till Dalarna. De berättade glatt att de aldrig körde fortare än 70-80 eftersom en av dem var väldigt osäker, i synnerhet i vänstersvängar. Vidare berättade de att de är noga med att hålla ihop gruppen och inte släppa in bilister eller andra trafikanter mellan sig.

Jodå, jag harklade mig och försökte snällt förklara fördelarna med att hjälpas åt i trafiken och riskerna med att köra som de gjorde.
 
Top