GPS på en Panna

rover75

New member
Hejsan

I takt med man blir äldre ökar ju förvirringen, sägs det. Risken finns att man i så fall i sina irrfärder runt i spenaten plötsligt upptäcker att man inte har en aning om var man är, och varför. För att inte nämna den ångesten som uppstår då man inser att man kanske inte hittar hem!
Lösningen på det problemet är en GPS.
Har därför spenderat ett pengar i en Navman N60i och ett antal timmar i garaget.

Resultatet ses på bifogade bilder. Att det blev just en Navman N60i och inte något annat fabrikat som är anpassat för MC, typ TOMTOM Rider, beror på att jag ville ha stor skärm och att den också ska användas i bilen.

Strömförsörjningen togs från kabeln till parkeringsljuset. Obs! Man måste använda medföljande strömkabel med Cigg adapter från Navman. Den innehåller nämligen en transformator. Det går inte att fläska på med 14volt i GPS:en. Köpte ett extra löst Cigguttag på Claes Olsson som användes.

Köpte också Universal Fästplatta och Snabbfäste från RAM MOUNT för att hålla GPS:en på plats. Snabbfästet behövs för att enkel kunna snäppa bort GPS:en och låsa in den vid behov.
Nu finns det en nackdel med Navman N60i. Den tål inte vatten! Men den sitter under kåpglaset så nån plötslig regnskur behöver inte vara katastrof och om man måste åka i regn får det bli utan GPS.

View attachment 321
 

Koljo

New member
Hej!

Ett litet tips om just vatten...

När jag monterade dit extra cigg-uttag på min MC, så valde jag ett som sitter i båtar... De är mera vana för att bli utsatta för fukt...

Däremot, så hör aldrig: "Vatten & El" ihop, det vet man ju efteråt... :D

Har tvättat MC:n och det funkar kanonbra, inga säkringar har gått eller kortslutningar... Vid rejäla regnskurar så har det fungerat hur bra som helst, eftersom det har hänt att man haft mobilen på laddning vid det synnerligen delikata tillfället....


Hm!

Ha en bra dag!
 
Last edited:

V Saarela

New member
Najs :eek:)

Förra året bestämde jag mig också för att köpa en GPS.
Kraven jag hade var i stora drag: europakarta, vattentät samt att jag lätt kunde ta över den till bilen.

Desto mer jag läste om den, desto dyrare blev den. Slutade med att det var en zumo 550 jag skulle ha.

Dock var den för dyr för min kassa, så jag köpte istället en begad och utgången modell, Garmin 2610. Följde bl a med senaste programmen samt en sk "bilmatta" och cigkabel.

071103b16.jpg



Fördelen med GPS:en är att man nu törs smacka rakt in i hjärtat i dom stora europeiska städerna. Nackdelen med GPS:en är att det blir inga mil körda :)

Nu efter att ha använt GPS:en i dryga tusen mil på hoj, så är jag glad att jag valde en vattentät variant. Tyvärr tror jag inte på omdömet att man tar bort den när det börjar regna. Förr eller senare "glömmer" man dit den ?
 
Top