GPS: Garmin Zumo 350LM eller TomTom Rider v4?

PeteR1

För gammal för att dö ung
Jag vet att det finns gamla trådar om GPS:er för motorcyklar, men de senaste jag hittade var från 2009/10 så jag startar en ny gällande de senaste modellerna.


Jag sitter och funderar på att komplettera MC-Kartorna i kartfodralet som jag har på tanken med en GPS inför sommarens utfärder. Som jag ser det så är finalisterna de mc-specifika GPS:erna Garmin Zumo 350LM (http://sites.garmin.com/zumo/) och TomTom Rider v4 (http://www.tomtom.com/en_gb/tomtom-rider/).

Båda verkar ha fördelar och nackdelar. Båda har gemensamma funktioner och några som den andra inte har. Båda har "livstids" kartuppdatering. Den största skillnaden (bortsett från den fysiska storleken) verkar vara priset...

Garmin Zumo 350LM: 3899 kr (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Zumo350)
TomTom Rider v4: 2990 kr (http://www.elgiganten.se/product/mo...TOMTOMRIDEREU/tomtom-rider-gps-for-motorcykel)


Jag kommer inte att koppla mobilen till GPS:en. Jag kommer inte att använda ett headset för att höra instruktioner. Det jag kommer att använda den till är som stöd längs vägen, för att hitta i främmande städer, för att hitta hotell och bensinmackar, för att försöka få tips om kurviga vägar värda att köra och för att lägga in egna färdvägar som jag vill testa.


Är det någon här som har erfarenhet av Garmins och TomToms nya modeller eller av deras gamla modeller? Några råd, tips och tricks? Hur använder ni GPS:en på mc-turerna? Är Garmin 900 kr bättre? Frågorna är många, svaren förhoppningsvis fler. Alla synpunkter mottages tacksamt.



Ps
Hej förresten! Ny på det här forumet.
 

SuperMek

New member
Hej Peter och välkommen!
Jag har sedan några år tillbaka en rider av föregående modell, den med 3,5" skärm. Jag har kört runt i Europa med den och var helnöjd förutom ett par punkter: den hade inte hela Europakartan i sig utan var uppdelad i zoner. Du får alla zoner för Europa med GPS:en, men passerar du en zon måste en ny laddas i GPS:en med hjälp av dator. Dumt! Minnet för att lägga upp egna rutter var klent, skärmen liten och dockan för att strömsätta GPS:en ingick inte utan för beställas separat.

Allt detta och mer därtill rättades till i den nya versionen av Rider, 4,3"-modellen. Jag har den sedan några månader och måste säga att den gränsar till att vara perfekt. Finessen 'undvik motorvägar' och 'kurviga vägar' är perfekt för oss tvåhjulsåkare! Kartuppdateringar (som ingår kostnadsfritt) är enkel att genomföra liksom alla POI du kan vara intresserad av. Utöver en riklig mängd som finns från start finns tusentals att tillgå gratis via webben.

En period förra hösten hade jag en Garmin zumo 660. Den blev inte kvar länge. Trassel med kartvisningen, mycket trassliga kartuppdateringar via stökande program och en presentation på skärmen som för tankarna till lekskolans färgkritor i flödigt utförande. Användargränssnittet är inte i närheten av det du ser på Rider som är mer lättbegriplig och har ett enklare handhavande. Se bara den lilla kompassrosen i Rider som är en höjdare med stor nytta!

Så allt är bara rosor med nya Rider? Naturligtvis inte! Kartuppdateringar ingår, bra, men inte radarvarningar i någon prenumeration alls. EN omgång radarvarningar ingår, men direkt vid uppstart av nyinköpta enheten pockas det på att köpa en radarvarningsprenumeration för 260 kr. Snålt TomTom!

I övrigt är jag mycket nöjd med nya Rider, dvs den rekommenderas! Att den dessutom kan köpas till lägre pris än Garmins mc-modeller är bara en bonus.
 
Last edited:

TMax500

Member
Tidningen Bike nr 5 2013 testade dessa. Leta upp den på biblioteket eller beställ från förlaget. En skillnad verkar vara storleken. Garmin är mindre i formatet och därmed enklare att ta med sig i fickan/väskan när man parkerar.
Fast TomTom har ju ett "kurviga vägar"-läge, vilket jag tilltalas mycket av ... Svårt val!
 

jvg

New member
Jag har haft Tomtom'en i ett par veckor nu, har en sak att klaga på och det är att den huvudsakliga kartbilden inte går att scrolla runt på.
(försöker du dra denna kartbild i sidled hoppar den bara till startmenyn)
View attachment 6257

För att få fram en kartbild som går att scrolla på måste man gå tillbaka till huvudmenyn och välja "Visa Karta", då får man upp en ny kartbild som till råge på allt inte följer din position automatiskt, utan du måste trycka på en liten ikon i sidan av bilden (vilket inte alltid är så lätt med handskar på sig) som gör att kartan hoppar till din aktuella position.
Först då kan man dra kartan i sidled för att eventuellt se vart en avstickande väg tar vägen.
View attachment 6259

För att återgå till din rutt får man återigen hoppa till startsidan och där välja "Klar", så den första kartvyn kommer tillbaka.
View attachment 6258

Onödigt omständigt, förstår inte varför kartan inte är "scrollbar" i första läget.

Förutom detta så har du de gamla vanliga problemen(?) att den autozoomar (går inte att stänga av) samt att det går inte att hindra den från att räkna om rutter om du gör en avstickare. Inga stora grejer för de flesta kanske men en del irriterar sig på de två sakerna.

Jag har dock ingen modern Garmin att jämföra med så hur denna står sig jämfört med motsvarande Garmin vet jag inte.

/jvg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung
Tack för era synpunkter så här långt!

Det bästa vore ju om man kunde få låna en av varje och bilda sig en egen uppfattning, men...

Jag misstänker att det kan vara så här:
Garmin: Full av finesser, men ett omständigt användargränssnitt.
TomTom: Enkel att använda, men inte lika många möjligheter att anpassa den efter användarens önskemål.

Eller är jag bara färgad av min erfarenhet av Garmins frilufts-GPS:er?


jvg:
Om du lägger in en egen rutt med waypoints räknar den väl inte om rutten vid avstickare? Eller...? Och om du bara knappar in målet ("Planera rutt") och gör en avstickare men sedan kör tillbaka till där du vek av, då borde den väl räkna om tillbaka till originalrutten?
 

gundj

New member
Jag använder en hyfsat ny Garmin i en bil och har en inbyggd navigator med Tomtom i en annan.
Garmin är irriterande p g a den tjatar om händelser som inte är viktiga, t ex håll till vänster säger den när man ska passera vissa avfarter, ja ja, det fattar jag ändå.
Många stör sig på färgerna, men faktiskt så har dom en funktion, viktig info visas i kontrasterande färger, man behöver sällan tveka över vad den vill.
TomTom är betydligt rörigare i sina menyer, det som stör mig mest är att för att avbryta en navigering måste man in i menyerna och bläddra 3 sidor innan funktionen hittas. Garmin har den direkt, bredvid omväg, ifall man vill ha det hellre.
Vid navigering i större städer tycker jag Tomtom släpar efter, hittar på konstiga vägar oftare än Garmin.
Nu vt jag ju inte om dessa bekymmer är samma på MC-modellerna, i Garmins fall säkert, menTomtom kanske har bättre menyer i vissa modeller.
Sedan kommer ju kartor mm, se till att köpa modell med livstidsuppdatering från början, är dyrt i efterhand hos Garmin o ännu dyrare för TomTom. Fartkameradatabaser finns på nätet gratis, tyvärr med nackdelen att dessa varnar för alla kameror oavsett riktning. Garmins egna håller reda på vart åt kameran pekar.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung
Okej, en till fråga...

Jag har fingrat på en TomTom Rider, men jag har inte hittat någon Garmin Zumo 350LM att undersöka. Vid ruttplanering på Ridern är det i princip ingen skillnad i den föreslagna rutten vid valen "Snabbaste rutten" och "Undvik motorvägar", om "Planera slingrande vägar" väljs föreslår den dock väldigt kurviga rutter oavsett vilket slutmål jag knappat in.

Hur är det på Garmins GPS:er? Blir det någon märkbar skillnad om man väljer bort motorvägar? Får man motsvarigheten till "slingrande vägar" då?

Det vore ju allra bäst om jag kunde kika på dem sida vid sida. Om Garmin inte skickar ut användaren på kurviga vägar när motorvägar väljs bort så vinner Ridern trots att man inte kan stänga av autozoomen och den automatiska omräkningen om man viker av från rutten (den räknar ju om till en ny slingrande väg). Funktionen att få slingrande vägar känns allt för viktig.
 

jvg

New member
Om du lägger in en egen rutt med waypoints räknar den väl inte om rutten vid avstickare? Eller...? Och om du bara knappar in målet ("Planera rutt") och gör en avstickare men sedan kör tillbaka till där du vek av, då borde den väl räkna om tillbaka till originalrutten?

Den räknar om rutten, till nästkommande waypoint, först försöker den få dig att vända vid första bästa tillfälle men efter en stund tar den fram en ny väg (om möjligt).
Så vill man köra en specifik väg måste man vara lite noggrann när man sätter ut sina waypoints så man tvingar GPS'en till just den vägen.

/jvg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung
Nu fick det bli en TomTom Rider. Jag har fortfarande inte kunnat fingra på en Garmin Zumo 350LM, så jag kan inte uttala mig om den. Men... Jag fick ett erbjudande att köpa en TomTom Rider för 2392 kr och då kunde jag inte låta bli. Jag kan nog leva med att inte kunna låsa autozoomen och att inte kunna hindra den från att räkna om rutten vid avstickare. Jag får trots allt en hel del bensin för de 1500 kr som skiljer och snabbvalet att planera "Slingrande vägar" lockar och skall premieras.

Jag får återkomma med synpunkter på hur den sköter sig.
 

Alexwr

New member
Har en garmin , är mycket nöjd med den. O den sitter jäkligt bra på hojen med touratechs fäste till gps:en.
 

SuperMek

New member
Jag har nya tomtom rider (4,3"-skärm) och har kört runt hela Europa med valet "slingriga vägar" och bara jublar åt allehanda små rara vägar jag får uppleva! Denna inställning finns inte i en motsvarighet i en annan gps.
 

Kapten Stofil

New member
Jag har också en TomTom Rider av senaste modellen, sedan i våras. Jag har inte haft någon annan GPS innan utom den som finns i mobilen, så jag har inte så mycket att jämföra med. Dock har jag gått GPS-kurser i BMW-klubbens regi och blivit väldigt störd av Garmins totala brist på användarvänlighet. Trots att jag har jobbat med IT i åratal tycker jag att Garmins procedur för kartuppdatering suger &%&¤#. TomToms är perfekt, plugga in navigatorn i datorn och klicka OK ett par gånger, så fixas allt automagiskt, inklusive de senaste användarrapporterade korrigeringarna. Ruttplaneringsverktyget (Tyre vs Basecamp) är väl ungefär lika gissar jag, och man kan konvertera Garmin-rutter till TomTom genom att installera Basecamp också (gratis).

Fartkameror i Sverige har den, i min plongar det varje gång man närmar sig en fartkamera. Jag tror det bara är Frankrikes fartkameror man måste köpa, troligen för att det lär vara förbjudet att ha den funktionen i sin GPS där...

Nu vet jag att du inte var intresserad av detta, men jag kan ändå nämna att jag kör min Sony-lur och ett Scala headset via TomTom:en och det fungerar perfekt. Numera finns även ett bilfäste med inbyggd högtalare och laddare för ca 800:- att köpa.

Såvitt jag kan förstå är det Garmin har som inte TomTom har, möjligheten att stänga av automatisk ruttomräkning, möjligheten att lägga in orienteringskartor om man vill köra i skogen och någon mer grej som jag inte kommer på. För detta får man betala tusenlappar extra, och på köpet får man förmånen att få hjärtinfarkt varje gång man ska uppdatera den. Jag såg ingen anledning alls att välja Garmin eftersom jag inte kör i skogen. Jag är helnöjd med min TomTom.
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
För detta får man betala tusenlappar extra, och på köpet får man förmånen att få hjärtinfarkt varje gång man ska uppdatera den. Jag såg ingen anledning alls att välja Garmin eftersom jag inte kör i skogen. Jag är helnöjd med min TomTom.

Lite så jag upplever Garmin också.
Kortfattat så här:
En Garmin är kontruerad av en tekniker, för en tekniker. Lite som en några år gammal Ericsson telefon. Funkar men inget avancerat, användarvänlighet, vad är det!?

En TomTom är lite mer som en I-phone. Det funkar utan att du egentligen vet varför. En tekniknörd kan störa sig på att man inte har manuella möjligheter att kontrollera precis allt men 99,8% av användarna upplever den som "enklare".


Garmin + kartuppdatering... :mad: :mad: :mad: :very_drunk: :mad: :mad:
"Enheten har för litet minne, köp ett extra minneskort" är INTE vad jag vill höra 6 månader efter köpet!
Om jag köp en enhet som ger mig det svaret inom 6 månader efter köpet skulle jag hävda "fel i varan" och kräva hävning av köpet!!
Ja, man kan välja "regioner" av kartan men inte kombinera dessa fritt, om man inte går omvägen via Basecamp så tack för det Garmin...


Nästa gång det är dags att byta GPS blir det en rejäl genomlysning av marknaden för att se vad som erbjuds.
Hoppas det tar ett par år tills det är dags så att man kan kosta på sig en vattentålig 6-7" surfplatta och skita i allt det här med specifik hårdvara från tillverkare X eller Y och istället välja den kart- och navigations-app som passar mina behov bäst.
Det kommer ta ett par år men snart är vi där.
Tills dess nöjer jag mig med (lånad) Zumo 500 och den oförstörbara GPSmap 60CSx.

/B
 
:tummenupp
Lite så jag upplever Garmin också.
Kortfattat så här:
En Garmin är kontruerad av en tekniker, för en tekniker. Lite som en några år gammal Ericsson telefon. Funkar men inget avancerat, användarvänlighet, vad är det!?

En TomTom är lite mer som en I-phone. Det funkar utan att du egentligen vet varför. En tekniknörd kan störa sig på att man inte har manuella möjligheter att kontrollera precis allt men 99,8% av användarna upplever den som "enklare".


Garmin + kartuppdatering... :mad: :mad: :mad: :very_drunk: :mad: :mad:
"Enheten har för litet minne, köp ett extra minneskort" är INTE vad jag vill höra 6 månader efter köpet!
Om jag köp en enhet som ger mig det svaret inom 6 månader efter köpet skulle jag hävda "fel i varan" och kräva hävning av köpet!!
Ja, man kan välja "regioner" av kartan men inte kombinera dessa fritt, om man inte går omvägen via Basecamp så tack för det Garmin...


Nästa gång det är dags att byta GPS blir det en rejäl genomlysning av marknaden för att se vad som erbjuds.
Hoppas det tar ett par år tills det är dags så att man kan kosta på sig en vattentålig 6-7" surfplatta och skita i allt det här med specifik hårdvara från tillverkare X eller Y och istället välja den kart- och navigations-app som passar mina behov bäst.
Det kommer ta ett par år men snart är vi där.
Tills dess nöjer jag mig med (lånad) Zumo 500 och den oförstörbara GPSmap 60CSx.

/B

Hmmm.....Väldigt nöjd med min c.a 14 månader gamla Garmin Nuvi 3590 lmt (för bil). Borde vara samma logik för MC versionerna. Intuitiv och enkel att sköta. Även enkel att uppdatera, gjorde det senast i Torsdags. Minneskort har jag köpt till eftersom jag köpte/laddade ner USA kartor inför en resa.

Kartorna har olika storlek mellan versionerna så utrymmeskravet kan ju variera mellan dem. Konstigare än så är det inte. Dock behövdes inte minneskortet denna gång för Europa, även om applikationen frågade om den kan använda kortet eftersom det fanns där.

Garmin :tummenupp

/Peter
 
Last edited:

stefan.

New member
Ganska nöjd 350 lme ägare

Trots att jag har jobbat med IT i åratal tycker jag att Garmins procedur för kartuppdatering suger &%&¤#. TomToms är perfekt, plugga in navigatorn i datorn och klicka OK ett par gånger, så fixas allt automagiskt, inklusive de senaste användarrapporterade korrigeringarna.

<KLIPPT>

För detta får man betala tusenlappar extra, och på köpet får man förmånen att få hjärtinfarkt varje gång man ska uppdatera den. Jag såg ingen anledning alls att välja Garmin eftersom jag inte kör i skogen. Jag är helnöjd med min TomTom.

Känner inte igen mig. Har Garmins lilla program för uppdateringar installerat på datorn, och det har sagt till ettag om att det finns uppdateringar, men jag har inte brytt mig då gps/hoj-säsongen är över för min del. Igår tog jag dock tag i det när jag inte hade något att göra. Tryckte i usbkabeln, klickade i att jag ville ha alla uppdateringar, och sen började den tanka över allt. Fick efter enhetens firmware uppdatering ta ut kabeln, starta om, och trycka i den igen för att fortsätta. Sen var det klart typ. Så jag känner inte igen att det skulle vara en så hemsk procedur att uppdatera den.
Kanske var sämre med de äldre, det kan jag inte svara på.



Garmin + kartuppdatering... :mad: :mad: :mad: :very_drunk: :mad: :mad:
"Enheten har för litet minne, köp ett extra minneskort" är INTE vad jag vill höra 6 månader efter köpet!
Om jag köp en enhet som ger mig det svaret inom 6 månader efter köpet skulle jag hävda "fel i varan" och kräva hävning av köpet!!
Ja, man kan välja "regioner" av kartan men inte kombinera dessa fritt, om man inte går omvägen via Basecamp så tack för det Garmin...
/B

Nu gäller väl tråden egentligen Garmins 350, och den har du knappast råkat ut för det problemet på ännu. Men det kan säkert vara surt. Å andra sidan var nog inte den enhet du skriver om nysläppt då när du köpte den precis. Men ändå.
Men det intressanta är att du kan i alla fall köpa ett minneskort och trycka in, och antingen ha hela kartan på det, eller ha flera kort med flera kartor.
Men än man kan med en TomTom, där verkar de tycka att man ska ha laptopen med sig och uppdatera kartor påvägen - Nej tack!
(se t.ex. tråden här: http://forum.svmc.se/archive/index.php/t-7152.html )

Valde Garmins Zumo 350 i våras när jag tittade runt. Är den perfekt? Nä (har i och för sig inte hittat så många produkter oavsett kategori som är det tyvärr). Har den nackdelar, och saker jag stör mig på? Ja, absolut. Dock är jag i slutändan ganska nöjd, och tror jag hade varit mindre nöjd om jag valt något annat, även om jag tycker Garmin verkligen kunde fixa till endel småsaker.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung
Oj, här vänder jag ryggen till i några månader så händer det saker... :)

Jag köpte som sagt en TomTom Rider. Efter den här sommaren kan jag väl säga att jag inte har hittat något med den som jag är missnöjd med (jag kör inte offroad och för min körning är det helt okej att den räknar om rutten till nästa brytpunkt om jag avviker från den ursprungliga, att den är större än Garmin Zumo 350 spelar ingen roll när den sitter på hojen). Jag tycker att den har skött sig riktigt bra och jag gillar funktionen "Slingrande vägar". Jag upplever inga problem med Tyre (planeringsverktyget) och uppdateringarna är otroligt enkla (som någon skrev, koppla in ridern i datorn, TomTom HOME startar och letar efter uppdateringar, om det finns några så klickar jag "okej" två gånger och lutar mig tillbaka). Jag är så nöjd att jag investerade i en bilhållare med sugkopp, inbyggd högtalare och 12V-kabel.

Nu längtar jag redan till nästa säsong...
 

Grus

New member
Lustigt det här med uppdateringens användarvänlighet. Jag har två TomTom och tre Garmin av skapligt nya modeller och att uppdatera Garminenheterna är som någon skriver ovan bara att plugga in, vänta, klart. TomTom däremot har varit på väg i soporna ett antal gånger, ett par gånger har uppdateringar avbrutits halvvägs vilket har lämnat enhet utan vare sig kartor eller programvara att lägga in ny kartor. Detta har visserligen supporten löst bra men eftersom flera av enheterna används dagligen yrkesmässigt är det inte så kul.

Jag upplever att TomTom oftare blir förvirrade och plötsligt lägger upp en ny rutt, ofta ganska nära målet. Det är nu inte heller Garmin befriade från men jag (och förarna) upplever att det inte händer lika ofta med Garmin. Nu har vi iofs top-of-the-line bil-modeller men hoj-varianterna är ju inte precis billiga dom heller.
 

peter67

New member
Tomtom eller Garmin? Har ingen erfarenhet av Tomtom, men kört 2 säsonger med Garmin 350Lm och är jättenöjd med den.Kartuppdateringar osv är ju busenkelt via garmin express,bara att plugga i och välja allt,klart kan inte bli enklare.Finns ju numer en 390 Lm med funktionen kurviga vägar.OCH så kan man få däcktryckskontroll i den.Men det har jag ju i hojen redan.Som sagt ingen erfarenhet av Tomtom så kan ej uttala mig om den.Ps Bilhållare med sugpropp och kabel ingår:)
 
Top