Gps Fjr 1300 -06

tabman

New member
Hej som nybliven ägare till en yamaha fjr 1300 -06 vore jag tacksam att få tips av tillbehör o plac. för Gps montage
 

mule

New member
Jag har monterat en Zumo 550 på min FJR 1300 med ett originalfäste från Yamaha. Man får då sin GPS placerad precis under hastighetsmätaren. Jag tycker det är en mycket bättre placering än att ha den på sidan på styret. Tänk på att du beställer ett fäste för just din årsmodell då det finns två olika typer beroende på att styret har förändrats. På originalfästet monterade jag sen den hållare som följde med GPS'en. Kopplade sen elen direkt från batteriet genom att använda den kabel, med påmonterad säkring, som följde med vid leveransen. Har kört med detta i två säsonger nu och det har fungerat helt utan problem. Fördelen med att koppla direkt på batteriet är att man kan använda sin GPS även när man står stilla och inte har tändningen på.
 
Last edited:

janric

New member
Montering Zumo

Biträder mule angående fästet och placeringen. Inte så förfärligt dyrt heller vill jag minnas. Hjälpte en polare (med 5 tummar mitt i varje hand) i våras med monteringen. Mycket enkelt. Lite svårt att hitta rätt dimension på rostfria skruvar bara. Claes Olsson har dock.
Elförsörjningen löste jag inte som mule då Zumon har batteridrift när tändningen slås av. Man behöver ju bara svara ja på frågan om man vill köra på batteridrift.

Matarströmmen tog jag från batteriet som mule men styrströmmen till reläet tog jag från uttaget för handtagsvärmarna (som var lediga på polarens FJR). Sitter under vänstra, övre täckkåpan där reostaten för handtagsvärmarna har sin plats. Går säkert att koppla in sig på en kabel dit om uttaget är upptaget. På detta viset minimeras risken för urdraget batteri om Zumon glöms igångslagen.

Min egen FJR-01 saknar uttag för handtagsvärmare. Jag anslöt styrströmmen till halvljusledning istället. Funkar gôrbra. Fästet satte jag i en fästbult till styret. Köpte en längre fästbult hittade en aluminiumdistans som passade. Fick köpa en extra kula hos Touratech.

Andra tips ang FJR hittar du på bl.a. FJROwners.com.
 

tabman

New member
GPS Fjr 1300 -06

Hej mule-uffe-janric
Tack för tipsen Strömförsörjningen är klar men Orginalfästet som mule talar om hur ser det ut finns det på bild någonstans?

Orginal muttern som uffe talar om har den "bara "en täckande funktion eller.?
 

mule

New member
Man får ett varningsmeddelande om att Zumon går över till batterdrift även om man kopplar den direkt via batteriet. Du får då välja att fortsätta på batteri eller stänga av den.

Angående bilder på Yamahas fäste så är det tyvärr dåligt med sådana. Finns inte ens med i Yamahas tillbehörskatalog. Det är förstås dåligt av Yamaha. Fästet är tillverkat i rostfri plåt och olackad. Den har en fästplatta där man kan montera originalhållaren som medföljer Zumon. Passande fästhål finns redan så det är bara att montera. Fästplattan kan vinklas horisontellt. Om man vill kan man förstås lacka den i valfri färg.

Om du inte behöver den redan nu i vinter så rekommenderar jag dig att göra ett besök på FJR 1300 klubbens monter på MC-mässan i Stockholm. Där kan du troligtvis se den monterad på en hoj. Där träffar du förstås många andra FJR 1300 ägare och du kan få massor med bra tips och idéer som du kan ha nytta av som nybliven FJR 1300 ägare. Kolla även på klubbens hemsida www.fjrsweden.se där finns en hel del matnyttigt bl.a ett FJR 1300 forum.
 
Last edited:

Fr1ppe

New member
Angående bilder på Yamahas fäste så är det tyvärr dåligt med sådana. Finns inte ens med i Yamahas tillbehörskatalog. Det är förstås dåligt av Yamaha. Fästet är tillverkat i rostfri plåt och olackad. Den har en fästplatta där man kan montera originalhållaren som medföljer Zumon. Passande fästhål finns redan så det är bara att montera. Fästplattan kan vinklas horisontellt. Om man vill kan man förstås lacka den i valfri färg.


Artikelnummer: 5VS-W0779-00-00

5VSW07790000_HR.jpg
 

Zigge100

New member
Här är bilder på Yamahas orginalfäste monterat på en 08, utan GPS.
Sitter bra när man kör den, är mycket nöjd med placeringen.
Jag har kopplat min via bromskontakten, efter inrådan av Yamaha verkstaden i Varberg, då kopplar den från strömmen när tändningen slås av.
 
Top