Gnista med flera tändstift

Staffan2

New member
Hur kollar man gnistan i tändstiften om man har flera tändstift per cylinder? Om jag plockar bort ett så tänder den väl i alla fall. Måste jag plocka lös båda? Eller alla fyra samtidigt så den inte startar?

Om hojen har gemensam spole för stiften till en cylinder så räcker det med att ta lös ett stift per cylinder och lyfta av tändhatten på de andra, det enda du kan missa då är om ett stift lagt av men det är inte så vanligt.

Om hojen har separata spolar för varje stift eller om du vill kolla alla stift så måste du ta ur dem alla, annars kan det vara så att en tändspole eller ett stift inte fungerar.

Mvh,
Ingvar

Det verktyget kände jag inte till, det blir nog till att införskaffa.

Jag tycker att mycket är bra på Biltema men man får ha litet kolla på kvaliteten. Deras handverktyg tycker jag är helt ok, se den här t ex:
https://www.youtube.com/watch?v=EvezAqknRV0

Videon är rätt lång så om du inte vill se hela så kan jag avslöja att Biltemas blocknyckel vinner testet, både starkast och billig.

Mvh,
Ingvar

Hojkul!

New member
Jag har en gammal Biltemasats på x antal delar (kanske 127 eller så) där led- och blocknycklarna har 12 invändiga kanter, vilket jag är lite tveksam till. OM jag någon gång ska köpa nya hylsor och/eller blocknycklar så blir det helt säkert med 6 invändiga kanter.
Varför? Därför att 12 kanter ger sämre/mindre tryckyta mot skruvskallen/muttern. Man drar tyvärr skallen "rund" betydligt snabbare jämfört mot en 6-kanters. Alternativt blir nyckelns insida rundad...
Hylsorna i Biltemasatsen har 6 kanter och de har fungerat utan problem i... 20 år kanske...

Det är också så att den som kan hantera verktyg på rätt sätt, kan köpa billiga exemplar och ändå få dem att hålla "hur länge som helst". Många använder dessvärre sina verktyg till helt fel ändamål...
Ett verktyg som en nybörjare aldrig bör få i sin hand är en skiftnyckel. Jag har sett ett antal hobbymekaniker som inte har en aning om hur den används på rätt sätt. Det blir alltid fel och något går sönder.

/H