Glykol, byta eller inte?

Lunix

New member
Hejsan alla. Är ny här på forumet och motorcykel världen överlag och är påväg till mitt körkort (Bara körprovet kvar woohoo!)

Jag har fått tag i en Kawasaki er-5 och står in för ett dilemma jag hoppas ni kunniga här kanske kan hjälpa med. Så jag såg att nivån för kylarvätskan är lite låg och skulle gå att fylla på den. Efter lite sökande så har jag förstått att man ska använda Ethylene (?) så gick och köpte en sån men den är har ju en blå färg. Men i behållaren så är det en grön aktig färg? Har ju läst att man inte ska blanda olika glykoler så nu vet jag inte om jag ska försöka tömma systemet och byta till Ethylene (blå) eller köpa ny och fortsätta köra grön?

Tack i förhand
 
Problemet är att färgen indentifierar inte glykolen helt säkert, se här t ex;

DET HÄR ÄR GLYKOL
Glykol är ett kolväte och en alkohol. Vätskan är söt, vattenlöslig, trögflytande och färglös (men brukar färgas av tillverkaren när den ska användas i kylarvätska).

Det vanligaste glykoltyperna är:

Etylenglykol

Den vanligaste glykolen i handeln.

Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.

Har oftast röd eller blå färg.

Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.

Propylenglykol

Oftast grönfärgad.

Inte lika giftig som etylenglykol.

Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.



Dessutom finns bland annat:

Kylarglykol Etylen

Oftast blåfärgad.

Kan i nödfall blandas med propylenglykol.

Kylarglykol Longlife Etylen

Har oftast röd färg.

Går inte att blanda med annan glykol.

Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.

Texten kommer från
https://www.expressen.se/motor/guider-2/glykol--sa-valjer-du-ratt-sort-till-din-bil/
där finns mer att läsa.

Det säkraste är med andra ord att tömma kylsystemet , skölja ur det och sedan hälla i ny glykol och sedan hålla sig till den typ du har valt.
Etylenglykol är nog det bästa valet, bäst värmeförmåga och bäst korrosionsskydd men jag är inte någon expert så det kanske kan finnas andra faktorer att ta hänsyn till.

Mvh,
Ingvar
 

Lunix

New member
Ah, Tack för infon Ingvar.
Har bestämt mig för att tömma systemet för att vara på den säkra sidan och köra blå Etylen.
Mvh Jesper
 

F800ST

Member
Du ska ta reda på vilka specifikationer glykolen skall uppfylla, jo, glykol har specifikationer precis som olja och det beror på att olika tillverkare har olika legeringar och packningsmaterial.

Att gå på färg är stort NO-NO!! Likaså att bara gå på vilken bas den är på, etylen eller propylen.

Basen är bara grunden som ser till att vätskan inte fryser, det som förhindrar korrosion och utfällningar/anfrätning av metaller och packningar additiven som ska för hindra detta.

Säkrast är att köpa en flaska hos Kawasaki, då får du det som passar i din cykel, eller så söker du av nätet efter specifikationen på den av kawasaki godkända glykolen. ethylen är rätt för din, men sen är det detta med korrosionshämmande addditven det ska vara, gör fel här och du kan få allvarliga problem med motorn efter en tid, hur lång tid beror på hur fel du valt, kan gå fort kan gå långsamt.

Men jag vet att ett par liter glykol för 200kr eller så är billigare än en motor.

Vidare ska det på en er5 bytas vart annat år, den som säger att det inte behövs har noll koll på kylarvätska. Additiven åldras och slutar skydda och korrosionen börjar, likaså kyler de sämre när de åldras.
 

Lunix

New member
Ett tips för att fylla systemet och undvika luftfickor är att köpa en kylarvätskepåfyllare på Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kylarverktyg/kylvatskepafyllare-2000022686
Den kostar en slant men är grymt effektiv. Funkar naturligtvis även till bilen.

Mvh,
Göran

aha, Ska kika på en sån till nästa byte!



Du ska ta reda på vilka specifikationer glykolen skall uppfylla, jo, glykol har specifikationer precis som olja och det beror på att olika tillverkare har olika legeringar och packningsmaterial.

Att gå på färg är stort NO-NO!! Likaså att bara gå på vilken bas den är på, etylen eller propylen.

Basen är bara grunden som ser till att vätskan inte fryser, det som förhindrar korrosion och utfällningar/anfrätning av metaller och packningar additiven som ska för hindra detta.

Säkrast är att köpa en flaska hos Kawasaki, då får du det som passar i din cykel, eller så söker du av nätet efter specifikationen på den av kawasaki godkända glykolen. ethylen är rätt för din, men sen är det detta med korrosionshämmande addditven det ska vara, gör fel här och du kan få allvarliga problem med motorn efter en tid, hur lång tid beror på hur fel du valt, kan gå fort kan gå långsamt.

Men jag vet att ett par liter glykol för 200kr eller så är billigare än en motor.

Vidare ska det på en er5 bytas vart annat år, den som säger att det inte behövs har noll koll på kylarvätska. Additiven åldras och slutar skydda och korrosionen börjar, likaså kyler de sämre när de åldras.

Aha, tack för infon! Att köpa av kawasaki är det via internet man får beställa från dem eller har de någon butik då man kan åka till?
 

F800ST

Member
Ett tips för att fylla systemet och undvika luftfickor är att köpa en kylarvätskepåfyllare på Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kylarverktyg/kylvatskepafyllare-2000022686
Den kostar en slant men är grymt effektiv. Funkar naturligtvis även till bilen.

Mvh,
Göran

Japp, den är bra och på min k1300 är det krav på undertrycksfyllning, omöjlig att lufta konventionellt pga 55° lutning och sedan utformning av motor.
 

Lunix

New member
Japp, den är bra och på min k1300 är det krav på undertrycksfyllning, omöjlig att lufta konventionellt pga 55° lutning och sedan utformning av motor.

Okej, Får tacka så mycket för hjälpen och införskaffa en sån kylarvätskepåfyllare!
 
Top