glidare

• Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Många gånger när jag har provkört glidare så har jag haft problem med att fotplattorna sitter långt framme och då jag är kort i rocken, kanske framför allt korta ben så upplever jag det lite besvärligt speciellt när jag ska växla samt att benställning blir jobbigt i längden.

Jag kollade lite grann på en del amerikanska sidor med fotplattor som man kan justera men det var inte direkt billigt att köpa sådana fotplattor. Jag tror att priset låg på 500 dollar och jag antar att med frakt och monteringskostnad så landar det på 5000 kr om jag har läst det rätt.

Det var inte direkt billigt tycker jag iaf. Har andra haft detta bekymmer och hur har Ni i såna fall löst problemet? Har NI hittat billigare lösning på problemet?

Mvh

Amir

Last edited:

DearHunter

New member
På många hojar så kan man sänka/byta ut sadeln....

Sedan så finns det ju platåpjuck från 70-talet... ;)

H

honda cbf 500

Guest
Vad har sadeln med fotplattorna att göra?:rolleyes:

Det är fotplattorna som är placerade för långt fram. Åtminstone för mig som är kort i rocken.

//Amir

På många hojar så kan man sänka/byta ut sadeln....

Sedan så finns det ju platåpjuck från 70-talet... ;)

H

honda cbf 500

Guest
Ok, då är jag med men jag tror att sänka sadeln/byta ut sadeln, minskar avståndet med några centimeter eller? Jag vill nog flytta den 10 cm närmare mig. Jag är inte hundra om antal centimeter. Jag når fram och växlar men måste lyfta på foten samt att ben och fötter är väl sträckta för att det ska kännas behagligt.

//Amir

Last edited:

jan-olovj

Active member
Alla glidare är inte byggda med fotpinnarana så långt fram, den gamla Virago 1100 där sitter dom betydligt närmare, om inte jag missminner mig så sitter de inte heller långt fram på Sportster modellerna orginal. Du får testa så hittar du nog något som passar.

Chopperbyggarn

New member
Det är inte bara hur långt fram fotplattorna sitter, det är även viktigt att vinkeln på plattorna är rätt. Jag har bara provat/ägt äldre Harley med fotplattor och där har dom för min del suttit ferfekt, övriga glidarhojar jag provat har haft fotpinnar och där minns jag att Yamaha XV har haft fotpinnarna undgefär mitt emellan "standard läge" och "framflyttat". Är själv bara 174cm lång.

Anders.J

H

honda cbf 500

Guest
Jag är också 174 cm lång. Jag provkörde för ett par månader sen yamaha midnightstar 1900 samt harley road king samt vn 900 på en provkörningsdag. Alla tre var härliga men vn 900 var lite klen i maskineriet. Åtminstone på vn 900 satt de för långt framme. När jag har provsuttit suzuki c800 så verkar det funka bra med plattorna men den modellen har jag ännu inte hittat ngn demoexemplar i linköping.

//Amir

Det är inte bara hur långt fram fotplattorna sitter, det är även viktigt att vinkeln på plattorna är rätt. Jag har bara provat/ägt äldre Harley med fotplattor och där har dom för min del suttit ferfekt, övriga glidarhojar jag provat har haft fotpinnar och där minns jag att Yamaha XV har haft fotpinnarna undgefär mitt emellan "standard läge" och "framflyttat". Är själv bara 174cm lång.

Anders.J