Glidare för lång nybörjare

Markus_25

New member
Hej på er,

Jag ska precis till att ta kort för mc och behöver nu lite tips. Jag vill köpa mig en glidare av något slag men jag är som sagt nybörjare så jag behöver lite tips. Mitt problem (tror jag) är att jag är ganska lång, 195 cm. Vad tycker ni jag ska kolla på för motorcyklar?

Jag har varit inne på blocket och tittat en del på bland annat Kawasaki Vulcan (VN 800 eller 900), har även tittat på Triumph både American och speed master. Jag vill inte ha en hoj som både ser ut och känns för liten.

Har någon erfarenheter att dela om detta?

H

honda cbf 500

Guest
Jag har kört vn 900 classic och jag är 1,74 cm och 76-77 kg. Jag tror att den är nog lite liten för dig och dessutom prestandan, tröttnar du ganska snabbt på.

Sen beror det ju på hur din budget ser ut men titta gärna på dragstar 1100.

//Amir

Zopilote

New member
Tycker personligen inte kategorin "glidare" är någon bra nybörjarhoj (...eller bra hoj över huvud taget...), men var och en har sin smak ;)
Med din längd måste du nog tyvärr börja kolla på de tyngre klasserna om det inte skall se ut som en monkeybike. En kompis till mig (i ungefär din storlek) köpte en XV1600 Wildstar som övningskörnings-/förstahoj, och det har fungerat utmärkt. Jag vet inte vilken budget du har, men andra alternativ är t.ex. M1800 (dyr), XV1700 Warrior (dyr), VN1500 (billig) Thunderbird (Riktigt dyr).

satanicpanic

New member
Jag kör själv en warrior och är 1.88 lång på den har jag fått flytta fram fotpinnarna. annars en mycket trevlig hoj me mycke vrid

Skulle nog ochså satsa på en Dragge 1100:a. Frugan har en sådan och jag tycker det är en kanonhoj. Själv har jag en midnight 1900:a som blir lite väl tung för en som inte är van hojåka oavsett benlängd. 1100:an har vi motorbåge med fotpinnar på. Är själv mot 1,90.

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Dom jag känner som är så långa brukar sitta bra på alla Harey´s (utom Sportster) oavsett årsmodell dessutom finns det tillbehör för att flytta fram fotpinnarna ytterligare för riktigt långa personer, dom flesta harley är lättkörda. Tror även att Victory är en bra hoj för storväxta. Sedan är givetvis Boss Hoss en given kandidat om du inte bara är lång utan även muskulös, ok kanske inte nybörjar hoj.

Anders.J

H

honda cbf 500

Guest
Det vill jag inte hålla med dig om. Jag har kört midnight star flera ggr och det är inga problem att köra den hojen för mig som är 175 cm och väger mellan 76-77kg. Hur den är att övningsköra med vet jag inget om.

Det jag har haft problem med vid enstaka tillfällen är nog min längd, jag har varit kort i rocken för en offroad cykel.

//Amir

Skulle nog ochså satsa på en Dragge 1100:a. Frugan har en sådan och jag tycker det är en kanonhoj. Själv har jag en midnight 1900:a som blir lite väl tung för en som inte är van hojåka oavsett benlängd. 1100:an har vi motorbåge med fotpinnar på. Är själv mot 1,90.

Markus_25

New member
Tack för tipsen. Budgeten för själva hojköpet ligger på 50 000 kr så det verkar ligga i nivå med dragstar.

Någon som vet hur den är att övningsköra på som första hoj, något man bör veta i förhand?

Jonas62

New member
Jag skulle rekommendera dig att tänka större. Och kanske gå upp lite i pris om det är möjligt. Jag tog mitt A-kort förra året och har sedan dess bytt hoj tre gånger vilket har kostat mig massor med pengar.

Jag startade med en Triumph America för att jag tyckte den verkade lagom att börja med. Den växte jag ur i princip omgående. En trevlig hoj, men alldeles för liten för mig både storleksmässigt (jag är 1.89) och motormässigt, då den inte är särskilt bekväm på lite längre sträckor.

Nästa hoj blev en BMW R1150 RT som är en ren touringhoj. Fantastiskt bekväm och utrustad med nyttigheter som ABS (borde alla hojar ha), värmehandtag och elmanövrerad ruta. Men jag saknade feelingen med att köra glidare som är något alldeles speciellt. För mig. Så nu efter två månader har jag bytt hoj igen och denna gången tror jag att jag hittat rätt.

Nu har jag en Kawasaki VN 1600 Classic Tourer-07 som kostade drygt 100.000. Jag har hela tiden trott att de skulle vara oerhört tunga och jobbiga att köra, men icke. Fantastiskt bra balans tack vare den låga tyngdpunkten.

Om jag vore du skulle jag absolut välja en 1600cc med en gång istället för att byta upp dig inom kort vilket brukar kosta pengar. Och byta upp dig kommer du garanterat göra. Om inte innan så i alla fall när du får se foton på dig själv på en för liten hoj. ;)

H-D Chricke

New member
Är själv också lång, 193cm, och tung, 96kg. Började med en Suzuki Volusia 800 som jag tycker är en väldigt bra och prisvärd nybörjar glidare. Stor glidare och många vet jag blev förvånade när man berättade att det "bara" var en 800 hehe.

Lycka till och hoppas du hittar det du letar efter :)