Glapp tändstifthatt

Staffan2

New member
Jag skulle byta tändstift på hojen idag och upptäckte att en av tändstiftshattarna glappar mot tändstiftet. Dvs det var bara att lyfta bort från gamla tändstiftet. Man känner att gängan högst upp på tändstiftet glappar mot hatten om man vickar på den.

Finns det någon lösning annat än att köpa ny tändstiftshatt? För det ska väl ändå inte glappa? Har ej varit med om det tidigare.

Har inte märkt att den gått dåligt, men det kanske blir bättre när man byter. I och för sig två tändstift per cylinder, så det kanske inte är så kritiskt.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Brukar gå att nypa ihop mässingdelen i hatten med en tång, om det är en vanlig gammaldags modell.
 

Staffan2

New member
Jag har nu bytt alla tändstift, och 3 av 4 tändstiftshattar sitter som dom ska. Men en sitter dåligt. Ska köpa en ny tändstiftshatt att byta mot.
Det verkar inte som att det ska vara en topp på gängorna på min MC. Jag har en bunt med såna som reserv. Brukar spara några från gamla tändstift då jag byter, då jag vet att man ibland behöver såna trots att det inte följde med tändstiften.

Tändstiftshattarna är i hårdplast, så det är nog svårt att fixa genom att nypa till dem. Förstår att man kan göra det på tändstiftshattar i gummi.

Jag ska kolla vad dom kostar i morgon.
 
Top