Glapp svin på kawasaki VN1600

Jaz

New member
Hej.
Jag har en Kawasaki vn1600 och när man hissar upp MC'n så glappar svingen.
Eftersom den är lagrad med nållager så borde det vara ett minimalt glapp.
Jag känner inget när jag kör själv eller skjutsar.

Mina frågor är:
Är detta ett vanligt fel? Hur mycket får det glappa? Måste jag laga det omgående eller kan jag ta det i höst?
Är det omständigt/dyrt att reparera?
 

SuperRetard

New member
Dilemmat med lager öht är väl att det går VÄLDIGT fort när det väl händer om ett glapp har uppstått.

Nu är väl inte belastning/funktion på svingen lika illa som på t.ex hjul-lager, så jag skulle inte idiotförklara dig om du kör och hoppas på det bästa. Däremot är det nog betydligt enklare/billigare att byta det direkt än att försöka mjölka ur 100 mil till "bara för att".


Hur svårt det är är nog upp till dig, nållager normalt är ju ingen direkt vetenskap, men vet ju inte hur det ser ut på en VN1600 :)
 

Jaz

New member
Tack för ditt svar. Jag håller med dig att det är bättre att byta innan slitaget ökar. Jag kollade i repboken och det ser inte speciellt svårt ut. Måste bara fixa något att lyfta tillräckligt högt med för skärmen går ner rätt långt över däcket. Tänkte bara om det var något som bytt och kunde ge några tips.
 

Jaz

New member
Ja ibland slinter man på tangenterna. :eek: Har du några kommentarer på mina funderingar?
 

Hojkul!

New member
Är det omständigt/dyrt att reparera?

Tjena. Jag känner inte till just VN1600 och hur konstruktionen för svinGen är, men några allmänna tips bör jag kunna ge.
Jag har mekat med nållager i svingarna (aluminium) på alla mina tidigare ägda crosshojar, och bytt lager på de flesta av dem.

Det första är givetvis att demontera svingen så att du har den "lös" och hanterbar. Om det finns tätningar (packboxar el. liknande) demonterar du dem, och det behöver inte göras särskilt snällt eftersom du troligen ska byta dem. I annat fall får du "smyga" ut dem med en mejsel genom att bryta någon halvmillimeter i taget, och flytta mejseln runt på olika ställen. Därefter rengör du så noga som det är möjligt; dränk med avfettning och efterspola med t.ex. vatten. Torka rent med trasa.

För att få ut själva lagret, som förmodligen ligger i en hållare (typ skål), är det effektivt att använda sig en en hylsa i lämplig storlek och ett (stort) skruvstäd. Sätt en annan (större) hylsa mot städet och svingen och den mindre hylsan mot lagerskålen, och börja skruva in städet. Lagret kommer att krypa ut och hamna i den stora hylsan :)
Absolut bäst är om du kan värma svingen med t.ex. en varmluftpistol först. Det man bör tänka på är också att mäta hur långt från svingänden lagret sitter! Det finns på vissa modeller kanter i svingen som avgör detta, och på vissa inte.

Kan tänka mig att det inte finns plats i ett skruvstäd för din sving, och då blir det till att slå ut lagret, fortfarande med två hylsor, och ett riktigt bra mothåll samt en studsfri hammare (t.ex. denna http://www.jula.se/studsfri-hammare-101009).

Att montera de nya lagren är lite knepigare, eftersom det kan bli lite kämpigt att få dem på rätt avstånd, om man slår i de med hylsa och hammare. Med skruvstädsprincipen brukar det vara enklare.
Lägg lagren i frysboxen! Värm gärna svingen så att materialet mjuknar lite så går det lättare att få i lagren. Förbered så gott det går innan du tar fram lagren för montering.
(Jag vet att vissa påstår att man INTE ska värma materialet för att det då "sväller", vilket är riktigt, men å andra sidan så mjuknar det betydligt och underlättar därmed monteringen, anser jag).

Tätningen monteras med hjälp av en hylsa i lika storlek som ytterdiametern för tätningen, och en hammare. Smörj gärna lagren INNAN du monterar tätningarna, och lite smörja där tätningarna ska sitta skadar inte :)

Det brukar vara en klar fördel om man har fler än 2 händer vid dessa mekningar! ;-)

/Håkan
-
 

Jaz

New member
Tack Håkan för tipsen. Har skruvat en hel del dock inte med MC. Men det verkar inte så svårt om man tar det lite lungt och metodiskt. Ska bara lösa så att jag kan hissa upp hojen tillräckligt högt för att få bort hjulet.

//Janne
 

Hojkul!

New member
Tack Håkan för tipsen. Har skruvat en hel del dock inte med MC. Men det verkar inte så svårt om man tar det lite lungt och metodiskt. Ska bara lösa så att jag kan hissa upp hojen tillräckligt högt för att få bort hjulet.

//Janne

Varsågod, hoppas du får användning av tipsen!
Jag hade kunnat erbjuda min hjälp, och göra en tur till Kungsör, men i måndags lyckades jag ramla med cykeln (stillastående!) och föll i asfalten... En lös flisa i lillfingret gör att jag inte får/kan hålla i gashandtaget... :/
/H
 
Top