Gjensidige försäkringbolag - erfarenheter?

Hellman

New member
Bara ett par dagar kvar på min försäkring nu så jag sitter i värmen och gör den årliga rundringningen till försäkringsbolag.
Iom min ålder och min Ducati får jag mest fantasipriser och hånskratt från storbolagen. Bilsport och MC har varit undantaget då dom har verklighetsförankring och frågar om första MC-kort (lätt -97) mm. De skulle ha 6100:- hel/hel.

Hade bestämt mig tills jag kollade Gjensidige försäkringar. Deras nätkalkyl visade på 4.421:- hel/hel. Ringde upp, visst det stämde. "Ska jag teckna åt dig?" sa killen i kundtjänst.

Så, är det någon som har något konstruktivt att säga om Gjensidige? Bilsport är ju väletablerat och omtyckt av de flesta men det sklijer ändå nästan 1700 spänn! Är ju många mil MC-åka i bensin och ungefär en halv ventiljustering i servicekostnad :D.

All info mottages tacksamt!

PS. Vad röker anställda på IF? Har aldrig varit med om att den ens kan vara ett alternativ, oavsett vad man än frågar om.

S1000RR

New member
Fick ett erbjudande på 3000:- helförsäkring och helår för min R1100S.

Känns svårt att motstå.
Ska kolla igenom vilkoren i helgen, med känns som att det kommer att bli ett byte av bolag.

Mirre

New member
Så, är det någon som har något konstruktivt att säga om Gjensidige?

Jag har Gjensidige för min bilförsäkring (halvförsäkrad, en gammal Toyota). Fick för en månad sen inbrott i bilen - sabbat lås, krossad ruta, stulen stereo. Skickade in skadeanmälan (stereon värd ca 1000 kr, inget kvitto) per post på måndagen. På onsdag samma vecka kom godkännande: allt går på försäkringen, lämna in på valfri verkstad. Snabb insats från verkstad, nytt lås med samma nyckel som tidigare, och noll krångel alls.
Slutsats: rekommenderar Gjensidige! :)

Axman

New member
Nu fyller jag 30 inom ett par månader så det lär ju påverka priset. Men för min Harley skulle jag få betala.

Gjensidige: 24 000
Bilsport/mc 30+: 4 700
Bilsport/mc 24+: ca 14 700

Dock gäller ju bilsport/mc-försäkringen med 30+ från det året jag fyller 30. Bra när man fyller sent på året =)

Även med hänsyn till att Gjensidige tar betalt som att jag är under 30 så är det fortfarande svindyrt.

Last edited:

@nderz

New member
Triumph Sprint ST-06 helförsäkring helår, boende på landet och 44 år gav:

Gjensidige: 9500 kr

Bilsport MC (som jag har idag): ca 6000 kr

Hellman

New member
Tack för era åsikter, känns som det kommer bli norsk försäkring nästa vecka...

Bil&MC var konkurenskraftiga när jag fyllt 30, men jag har 2 år dit än så länge. För övrigt verkar detta vara samma lottosystem på Gjensidige som på alla andra bolag. Knepigt att de var så billiga för mig och så dyra på HD:n och Trajjan som nämndes. :confused:

Skumma igenom deras villkor, inte för att jag är någon expert, men dom såg precis ut som bilsports ungefär. Ingen gäller vid terroristhandling eller atomkärnprocess :D.

xyx

New member
Når som vanligt upp till rekordsiffror:

Gjensidige:
Försäkringspremie: 30 426 kr/år
Omfattning: Halvförsäkring

Konstigt nog står det att de inte fick fram nån årsmodell på hojen (Speed Triple 2004).

Bilsport & MC: 10 611 kr/år.

Hellman

New member
Når som vanligt upp till rekordsiffror:

Gjensidige:
Försäkringspremie: 30 426 kr/år
Omfattning: Halvförsäkring

Konstigt nog står det att de inte fick fram nån årsmodell på hojen (Speed Triple 2004).

Bilsport & MC: 10 611 kr/år.

Som vanligt, lotto med blind människa vid lyckohjulet.

Påminner lite om "Bimotahistorien". Två pers i Sverige äger en viss Bimota, båda har Bilsport och MC som bolag och helförsäkrar för ett par tusenlappar. En dag totalkvaddar den ena sin hoj och den andre icke olycksdrabbade föraren får sin premie höjd till 40-50 tusen... :D Rättvisa när den är som bäst...

puttepj

New member
Nu kommer försäkringen äntiligen upp i sitt rätta värde :)

303% dyrare än Folksam för min plastskoter, så nej tack.

/putte

Bänkad o Klar

New member
Det är väl fullkomligt rimligt när jag haft hojen, skadefri, i 5 år?

Särskilt med tanke på att då den var ny från handlare och mitt körkort ett år gammalt så betalade jag 8400:- per år för helförsäkring.

Jag hänger inte med i resonemanget :confused: Du anser att det är rimligt att betala en försäkringspremie på 30 426 kr/år som endast omfattar en halvförsäkring :confused:

xyx

New member
Jag hänger inte med i resonemanget :confused: Du anser att det är rimligt att betala en försäkringspremie på 30 426 kr/år som endast omfattar en halvförsäkring :confused:

Jag får be om ursäkt; det var menat med ett visst mått av sarkasm - något som inte förmedlas vidare bra på ett internetforum.

Hellman

New member
Kan fylla i lite.

Jag ringde och tecknade en hel/hel-försäkring hos Gjensidige tillslut. Talade med en urtrevlig snubbe som hette Faydan eller likande (visitkortet ligger hela 5 meter från mig så jag orkar inte kolla:D). Han sa att iom att de är ett litet bolag blev han min personliga kontaktman och skickade med sitt visitkort så jag kan ringa honom direkt.

Sedan frågade han om jag var sugen på hemförsäkring hos dem också. Varför undrade jag ju givetvis. Jo, då fick jag rabatt och min MC-försäkring skulle endast kosta 3.500:- (4.421 innan). Hemförsäkkringen kostade 847:- till skillnad från mina 800:- idag hos ett annat bolag.
Jag sa att jag inte visste när min hemförsäkring var betalad men jag trodde det var nyss. Då kom vi överens om att jag skulle kolla upp det och vi skulle byta när den gick ut så skulle han rabattera från det datumet.

Idag får jag försäkringsvillkoret från Gjensidinge med en post-it lapp på som säger:
"Din hemförsäkring på *** går ut först den 1/6-10 men jag har tecknat en hos oss därefter."
Försäkringspappren som föjler är på 3.500:- gällande från idag.
Snacka om service! Hoppas de håller samma standard om nu olyckan skulle vara framme (vilket jag inte hoppas) som de visat hittils.

Hittills är betyget 10/10.