Givi E470 toppbox i baklås?

Jan E

New member
Hej!

Jag kan inte öppna min toppbox. När jag kom hem från jobbet i dag fick jag bara in nyckeln till hälften. Det går således inte att vrida på låscylindern och då inte heller trycka på den röda knappen för att öppna.

Är det någon som har varit ute för detta tidigare?

Det är lite besvärligt för nycklar och mobiltelefon är kvar i boxen. Tur i oturen var att jag hade plånbocken i jackfickan.

Jan
 

Hellman

New member
Då skulle jag gissa på låscylinderras. Hände på tändningslåset på en av firmans bilar för ett tag sedan, var helt omöjligt att vrida om nyckeln.

Enda raka var att byta hela låscylindern, tyvärr.

Är boxen relativt ny kan man väl åberopa garanti, är den äldre goodwill, från återförsäljaren (Duells?). Annars öppna plånboken... :(

Min personliga erfarenhet av Givi är att de bygger "gicklig" skit. De har konstruerat orginalväskorna till min nuvarande Ducce och de är allt annat än hojens genomsnittskvalitét. De fick bl a uppdateras med ny packning och extra spännen för att ens hålla tätt. :rolleyes:

På min grusbuse har jag korvlådor från Hepco & Becker och det är rena rama kassaskåpen i jämförelse med tysk kvalitét rakt igenom.
 

jan-olovj

Active member
Knacka lite på låset med skaftet på en skruvmejsel, tapparna i cylindern kan ha hängt upp sig. Jag har gjort så på vanliga lås ock det funkar oftast. Värt ett försök.
 

mule

New member
Jag har använt Givi topboxar under massor av år utan problem.

En sak som man bör tänka på är att ofta kommer vatten och smuts från bakhjulet att spruta upp på boxens baksida där låset sitter. Det är därför viktigt att man smörjer låset då och då. Det gäller förstås inte bara topboxar från Givi.
 

Jan E

New member
Jag satte en skruvmejsel i låset. Det fanns ingen annan utväg.

Nu går det att vrida låset med mer elller mindre vad som helst, men huvudsaken är att det går att använda boxen.

Jag har har sett att det finns nya låscylindrar att köpa.

Tack för svaren på min fråga.

Jan
 
Top