Garmin zūmo® 660 Europa

ljunganz

New member
Nu finns denna på Garmins tyska sidor, se:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=15000&locale=de

Man kan även jämföra alternativen:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=133&fKeys=FILTER_SERIES_ZUMO

zumo® 660 Europa
Fahrspurassistent, 3D-Gebäudeansicht, Fotonavigation, UKW-Sender, Aktuelle Position, Bluetooth®-Technologie, Ansage von Straßennamen, optionaler UKW-Verkehrsfunk, vorinstallierte Straßenkarten für Nordamerika, wasserdicht, Akku, motorradfreundlich

zumo® 550
Motorradnavigation
Motorradfreundliches Design, vorinstallierte Straßenkarten, vollständige Abdeckung, optionale TMC-Verkehrshinweise, drahtlose Bluetooth®-Technologie, kompatibel mit XM Satellite, Sprachausgabe von Straßennamen, Autohalterung inbegriffen

nüvi® 550 Allround
Allround und für jedes Wetter
Vorprogrammiert mit City Navigator® NT für 40 Länder Europas Wasserdicht, 4 Anwendermodi , PhotoNavigation

I fjol körde jag med en gammal GPS12, skaffade senare en GPS Logger GlobalSat DG-100, samt plockade även över en nüvi200 från bilen. En regntålig GPS med fast montage och strömförsörjd är planen för i år. Kanske någon av ovanstående alternativ eller en TomTom? Eller nåt i stil med GPSMAP 60CSx eller etrex Vista?
 

glider

New member
Bara det faktum att 660n blir billigare än 550n talar ju för den. Iof tror jag att 550n kommer hålla fanan högt lång tid framöver. Den är onekligen väldesignad.
 

ljunganz

New member
Motorcycle mount with integrated power cable ?

Har sett att följande ingår i paketet med zumo® 660 (Europe) 010-00727-01

• zumo 660
• Preloaded City Navigator® NT for North America or Europe (full coverage)
• MapSource® City Navigator North America NT DVD or City Navigator Europe NT DVD (full unlock)*
• Motorcycle mount with integrated power cable and mounting hardware (12V?)
• Carrying case
• Battery pack
• Automotive suction cup mount**
• Automotive power cable (12V cigarettändaruttag till 5V USB mini?)
• USB cable
• Dashboard disk
• Quick start manual

Navigatorn är ju klassad som en zumo, vilket jag tror betyder att den är lämplig för mc-bruk med allt vad det innebär, IPX7 klassning, fast montering i hållare med 12V strömmatning, etc.

¿ Tar hållaren 12V spänning eller 5V i USB-mini uttaget som på min nüvi200 i bilen?
¿ Med zumo660 i bilen, matas den då via 5V i USB-mini?

Det vore bättre om zumo-hållaren tog 12V direkt, dels med hänsyn till regntåligheten, samt även för mig avgörande huruvida 12V-matningen till hållaren skall gå via tändningslåset eller inte.
 

glider

New member
¿ Tar hållaren 12V spänning eller 5V i USB-mini uttaget som på min nüvi200 i bilen?
¿ Med zumo660 i bilen, matas den då via 5V i USB-mini?

Hållaren för MC har en fast monterad kabel som splittar sig till fyra efter en meter: Ström, hörlur ut, mic in, min USB (antagligen för trafikantenn).
Har inte hittat något om bil-fäst men man kan väl ana att det är samma lösning som alla deras andra GPSer, med cigg-uttag och kontakt in i hållaren.
 

glider

New member
Touratech säljer Zümo 550 och 660 för samma pris enligt hemsidan. Vore kul att höra om och när någon köper den, hur den funkar!
 

HMR

New member
Touratech säljer Zümo 550 och 660 för samma pris enligt hemsidan. Vore kul att höra om och när någon köper den, hur den funkar!
Jag räknar med att få en 660 för test om ett par veckor och förhoppningsvis så kan jag i slutet av april publicera en detaljerad test här.

Baserat på den info jag har idag så är funktionen snarlik Zumo 550. Med bättre skärmupplösning kan man anta att kartbilden blir mer detaljerad. Jag skulle gissa att nya Zumo 660 blir svårslagen som GPS för dem som bara kör på asfalt medan urgamla GPSMap 276C/278 fortfarande är bäst på grus & äventyr. Vi får se vad jag tycker efter att ha testat....
 

ljunganz

New member
Det är lysande. Ser fram emot att höra hur 660 står sig mot GPSMap-modellerna, samt övriga omdömen. Berätta gärna lite om montage samt hantering, t.ex. hur fungerar pekskärmen vid MC-bruk?
 

Triumph int

New member
Mycket bra

Hej

Det är helt perfekt att få läsa en så här bra recenssion.

Hur bra ser man skärmen en solig dag?

Har en bil-GPS som har lite problem när det blir för ljust,
och jag menar då inte solljus direkt på skärmen.
 

HMR

New member
Hej

Det är helt perfekt att få läsa en så här bra recenssion.

Hur bra ser man skärmen en solig dag?

Har en bil-GPS som har lite problem när det blir för ljust,
och jag menar då inte solljus direkt på skärmen.

Det ser ut som på fotot i recensionen. Solen skiner ju. Funkar helt OK.

Det går faktiskt att läsa displayerna även när solen skiner direkt på skärmen. Inte jättetydligt men fullt läsbart.
 
Top