Garda regnställ -14

Hojkul!

New member
Jag har provat ett regnställ från tillverkaren Garda (http://www.garda.se/produkt/mc-landsvagsstall/).

Det ska finnas i både svart och i neongult, men när jag beställde (från Grolls i Solna) fanns endast det neongula, och det är nog bra! Kan lova att man syns av andra!
Stället är tillverkat i galon och så vitt jag vet så finns egentligen inget annat material som stoppar regn lika effektivt.

Under Norgetrippen testades stället under ett par timmar i hällande regn.
Det tog mig knappt 2 minuter att få på det och efter lite övning så tror jag att det kan gå på knappa minuten, när man vet hur det ska göras.

Stället är 2-delat med hängselbyxor och en jacka. För att klä sig i det behöver man inte ta av stövlar eller något annat, det är bara att dra på och knäppa 2 plastspännen fram (resårremmar över axlarna) och sedan på med jackan och knäppa igen med dragkedjan, de 4 knapparna samt överlappningen.
Vid halsen finns 2 kardborreinfästningar som gör att man kan få tätt även där. Det läckte inte in något vatten alls där faktiskt (!)
Ärmmuddarna är tillverkat i ett resår-/tygmaterial och om man inte har regnhandskar så blir de genomblöta, MEN fukten stannar där och kryper inte längs armen.

Stövelns framända sticks in i en slags "täckt stigbygel/hälla" och gör att vatten inte kommer åt stövlarna (i vilket fall inte på ovansidan) och mina stövlar blev inte blöta under körningen. Man kan öven dra åt ett inbyggt snöre ovanför stövlarna, fast jag förstår nog inte funktionen med det, faktiskt.
Dragkedjor finns nedtill på stället, inåt.

Tvättning kan ske i 40°, men det har jag ännu inte provat. Testade att gnida med en typ av "Scotch-Brite"-svamp och YES vilket fungerar ok (90% rent).

Jag rekommenderar inte att gå omkring med stället på, det är som de flesta andra ställ lite "klumpigt", främst vid stövlarna.

Vikten på stället är ca. 1400 gr.
Kostnad var 795:-

Summering:
+ Fungerar bra
+ Snabbt att klä sig i
+ Syns otroligt bra
+ Ok vikt
+ Blir inte blöt(t)

- Kostnaden
- Tar mer plats än t.ex. tunnare ställ
- Blir smutsigt snabbt
 

77mats

New member
Har haft/har samma regnställ. Hängselbyxorna höll några användningar innan hängslena gick sönder, först sömmar som gick upp, sedan galonmatrialet som gav upp vid sömmarna. Tätt höll dom men dom höll inte länge.

Jackan däremot lever kvar än idag efter 3-4 säsonger, garanterat vatten/vindtät och jäkligt synlig. Plus för "hög" krage som täpper till helt ok upp mot hjälmen.
 

rholmberg

New member
Har haft det regnstället i fem år nu och det är det bästa jag haft! Har provat massa andra som har hållit tätt ett par mil sen blir man våt på bröst och skrev. Och man syns jäkligt bra!
 
Top