garanti

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Honda har ju 5 års garanti men hur räknas garantin? Min honda är 2007:a men uttagen 2008. Jag såg nyss en annons på blocket på en cbf 500 2007 och där stod det att det fanns garanti ända från till 2012 så det fick mig att fundera på hur garantin räknas.

Min togs i trafik i Sverige 2007-11-27 men jag köpte den 2008-04-07. Är det ngn som vet vilken av datum som 5 års garantin löper ut på min hoj?

Mvh

Amir
 
Last edited:

Kraftfull

New member
Garantin räknas från det att hojen lämnar handlaren dvs en 2006:a som tas i bruk 2007-07-01 har garanti till 2012-06-30.
 

Bob Sweden

New member
Garantin räknas från det att hojen lämnar handlaren dvs en 2006:a som tas i bruk 2007-07-01 har garanti till 2012-06-30.

Troligen sant, men observera att "Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, så det är säljaren som sätter villkoren till 100%!
Förväxla ej med lagstadgad reklamationsrätt (36 månader från köpdatum).

Sedan är ju alltid frågan om Garantin följer produkten eller bara gäller den ursprunglige köparen, samt vilka villkor som måste följas för att garantin ska gälla.
En villkorslös 5-årig "täcker-allt" garanti, det är nog tyvärr för bra för att vara sant...
En snabb koll på Hondas hemsida visar att:
"-Givetvis finns villkoren specificerade i den garantibok som medföljer vid leverans."

Kolla upp för att inte missa något.

/B
 
H

honda cbf 500

Guest
Av annonsen som jag läste på blocket fick jag känslan att garantin börjar gälla ifrån den datum som handlaren har tagit i bruk och inte det datum som jag har tagit hojen i bruk. Det är iofs inte så konstigt. Jag menar att handlaren kan ju köra med hojen hur mkt han vill med hojen eller sälja den.

Jag ska ringa och fråga.

//Amir

Troligen sant, men observera att "Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, så det är säljaren som sätter villkoren till 100%!
Förväxla ej med lagstadgad reklamationsrätt (36 månader från köpdatum).

Sedan är ju alltid frågan om Garantin följer produkten eller bara gäller den ursprunglige köparen, samt vilka villkor som måste följas för att garantin ska gälla.
En villkorslös 5-årig "täcker-allt" garanti, det är nog tyvärr för bra för att vara sant...
En snabb koll på Hondas hemsida visar att:
"-Givetvis finns villkoren specificerade i den garantibok som medföljer vid leverans."

Kolla upp för att inte missa något.

/B
 

Bob Sweden

New member
Honda power products

Av annonsen som jag läste på blocket fick jag känslan att garantin börjar gälla ifrån den datum som handlaren har tagit i bruk och inte det datum som jag har tagit hojen i bruk. Det är iofs inte så konstigt. Jag menar att handlaren kan ju köra med hojen hur mkt han vill med hojen eller sälja den.

Jag ska ringa och fråga.

//Amir

När det gäller Hondas "industrimotorer" gäller det datum produkten togs i bruk av slutkund = det datum som står på det kvitto du som köpare får av handlaren.
Om produkten är demokörd kan det blir lite annorlunda, men det rör sig ofta om begränsat bruk innan det säljs till den slutliga kunden, så i praktiken brukar det inte vara något problem.

Men som sagt, ring och kolla vad som gäller.

Fråga även efter andra villkor för att garantin ska fortsätta gälla.
Det är egentligen mer intressant, liksom vilka delar som är undantagna från garanti.

Det finns företag (andra brancher, andra länder än Sverige) som lämnar upp till 25 års garanti mot "ursprungliga fel" och så en låååång lista på komponenter som är undantagna (kallas ofta slitdelar).
Tjenahejsan, försök hävda att ett fel är ursprungligt efter mer än några enstaka år!
Grejorna funkade fint i, säg 10 000 mil, men nu hävdar du att felet funnits från början... Nja, inte troligt att man får igenom det som ursprungligt...

Vore intressant att höra om någon fått något fixat på Hondas 5-års garanti.

För egen del tror jag (med 10 års erfarenhet av garantiarbete i bagaget) att det hela är ett mycket billigt marknadsföringsjippo som i praktiken betalar sig självt genom att kunderna måste lämna in hojen på "originalservice" varje år och därigenom bidra till handlarens och importörens omsättning... :D


/B
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag ringde idag dock hade endast telefontid för företagskunder. Privatkunder kunde endast ringa mellan kl 9-13.00 så jag får göra ett nytt försök imorgon.

En annan intressant aspekt är att honda lämnar 5 års garanti här i Sverige dock i England lämnar de endast 2 års garanti.

Det kanske beror på att i England så körs många hojar året runt och kan på två år rulla mkt som en svensk såld honda gör på fem år.

//Amir


När det gäller Hondas "industrimotorer" gäller det datum produkten togs i bruk av slutkund = det datum som står på det kvitto du som köpare får av handlaren.
Om produkten är demokörd kan det blir lite annorlunda, men det rör sig ofta om begränsat bruk innan det säljs till den slutliga kunden, så i praktiken brukar det inte vara något problem.

Men som sagt, ring och kolla vad som gäller.

Fråga även efter andra villkor för att garantin ska fortsätta gälla.
Det är egentligen mer intressant, liksom vilka delar som är undantagna från garanti.

Det finns företag (andra brancher, andra länder än Sverige) som lämnar upp till 25 års garanti mot "ursprungliga fel" och så en låååång lista på komponenter som är undantagna (kallas ofta slitdelar).
Tjenahejsan, försök hävda att ett fel är ursprungligt efter mer än några enstaka år!
Grejorna funkade fint i, säg 10 000 mil, men nu hävdar du att felet funnits från början... Nja, inte troligt att man får igenom det som ursprungligt...

Vore intressant att höra om någon fått något fixat på Hondas 5-års garanti.

För egen del tror jag (med 10 års erfarenhet av garantiarbete i bagaget) att det hela är ett mycket billigt marknadsföringsjippo som i praktiken betalar sig självt genom att kunderna måste lämna in hojen på "originalservice" varje år och därigenom bidra till handlarens och importörens omsättning... :D


/B
 

V Saarela

New member
Finns en del länder som har noll garanti. Sverige är föregångare vad gäller givmilda garantier. Vet inte om det i dagsläget finns några andra länder som har fem år(isåfall har Norge/Finland nyligen ingått i det)

Garantin börjar ticka den dagen hojen tas i trafik. Amir du borde ju ha en garantibok där det står när den är tagen i bruk/första ägaren.

Honda är väl den enda som lämnar en riktig garanti, dvs garantigivaren ska bevisa att du gjort något fel. Suzuki, Yamaha samt Victory(osäker på Victory hur den funkar) har en sk reklamationsrätt, dvs bevisbördan är tvärtom. I slutändan funkar nog garantin likadant ändå. Skillnaden är också att Honda lämnar fem år på allt, dvs även på deras moped.

Utan att ha konsument-/köplagen i tankarna som reglerar bl a ursprungsfel etc:
Man får ju använda sunda förnuftet då, gäller ju inte förbrukningsvaror såsom koppling, lampor, packboxar i framgaffel etc. Garanti gäller ju dom tre sista åren även för motor växellåda och elektronik. Det kan ju vara trevligt att ha om cdi-boxen ryker, eller man blåser ut vevaxeln ur motorn. Självklart har man ju också skyldigheter, köra utan olja i motorn för att den tar olja osv och tycka att man ska bara lämna in den.....

Precis som du nämner Amir, så används generellt en hoj på ett annat sätt i Sverige(klimat etc). Dom har nog räknat ut att, en medelhoj i Sverige som rullar ca 4-500 mil går inte sönder. Sen dom som kör 4-5000 mil per år....ja den smällen får man ju då ta. Men och andra sidan, servicekostnaden för 4-5000 mil per år för en hojåkare?:)

off topic Amir?
Det har ju alltid varit ett jäkla gnäll: "jojo, men man måste lämna in den på svindyra servicar"
Ja, det är väl självklart att, lämnar nån en fem års garanti, så är väl det minsta man kan begära att garantigivaren får då kika på maskinen att den är skött som den ska?
Dessutom, serviceintäkten tillfaller handlaren, medan garantikostnaden tillfaller importören, så det verkar ju inte finnas något samband mellan ge garanti och tjäna pengar sen på servicar?

Det fina är ju också att: Ingen kan tvinga någon till nåt, man kan skippa både serviceinlämning och garanti.
 
H

honda cbf 500

Guest
VS, om jag förstod dig rätt så menar du att yamaha som också har 5 års garanti endast lämnar reklamationsrätt i 5 år?

Anledningen till att jag vill reda ut vilket datum som gäller är för att jag vill veta från vilket datum som garantin upphör så att jag kan göra servicen själv eller lämna in den till en hobbymekaniker.

Du skrev att garantin börjar ticka från den dagen då hojen togs i bruk. Togs i bruk av vem? Mig eller handlaren? Handlaren tog den i bruk 2007-11-27 men jag köpte den ny 2008-04-07. I praktiken ingen större skillnad ur garanti synpnkt men ändå intressant att veta vilket av dem som gäller.

//Amir


Finns en del länder som har noll garanti. Sverige är föregångare vad gäller givmilda garantier. Vet inte om det i dagsläget finns några andra länder som har fem år(isåfall har Norge/Finland nyligen ingått i det)

Garantin börjar ticka den dagen hojen tas i trafik. Amir du borde ju ha en garantibok där det står när den är tagen i bruk/första ägaren.

Honda är väl den enda som lämnar en riktig garanti, dvs garantigivaren ska bevisa att du gjort något fel. Suzuki, Yamaha samt Victory(osäker på Victory hur den funkar) har en sk reklamationsrätt, dvs bevisbördan är tvärtom. I slutändan funkar nog garantin likadant ändå. Skillnaden är också att Honda lämnar fem år på allt, dvs även på deras moped.

Utan att ha konsument-/köplagen i tankarna som reglerar bl a ursprungsfel etc:
Man får ju använda sunda förnuftet då, gäller ju inte förbrukningsvaror såsom koppling, lampor, packboxar i framgaffel etc. Garanti gäller ju dom tre sista åren även för motor växellåda och elektronik. Det kan ju vara trevligt att ha om cdi-boxen ryker, eller man blåser ut vevaxeln ur motorn. Självklart har man ju också skyldigheter, köra utan olja i motorn för att den tar olja osv och tycka att man ska bara lämna in den.....

Precis som du nämner Amir, så används generellt en hoj på ett annat sätt i Sverige(klimat etc). Dom har nog räknat ut att, en medelhoj i Sverige som rullar ca 4-500 mil går inte sönder. Sen dom som kör 4-5000 mil per år....ja den smällen får man ju då ta. Men och andra sidan, servicekostnaden för 4-5000 mil per år för en hojåkare?:)

off topic Amir?
Det har ju alltid varit ett jäkla gnäll: "jojo, men man måste lämna in den på svindyra servicar"
Ja, det är väl självklart att, lämnar nån en fem års garanti, så är väl det minsta man kan begära att garantigivaren får då kika på maskinen att den är skött som den ska?
Dessutom, serviceintäkten tillfaller handlaren, medan garantikostnaden tillfaller importören, så det verkar ju inte finnas något samband mellan ge garanti och tjäna pengar sen på servicar?

Det fina är ju också att: Ingen kan tvinga någon till nåt, man kan skippa både serviceinlämning och garanti.
 

Sanna H

Member
Du skrev att garantin börjar ticka från den dagen då hojen togs i bruk. Togs i bruk av vem? Mig eller handlaren? Handlaren tog den i bruk 2007-11-27 men jag köpte den ny 2008-04-07. I praktiken ingen större skillnad ur garanti synpnkt men ändå intressant att veta vilket av dem som gäller.

Hej Amir! Jag har också fem års garanti, och i det finstilta texten i min garantibok (den som verkstaden stämplar i) står det att den fulla garantin upphör gälla två år efter leverans, och att maskingarantin därefter gäller till fem år efter leverans. Leveransdatum, dvs datumet då du hämtat hojen från återförsäljaren, bör vara ifyllt i garantiboken av din återförsäljare.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej Sanna! Tack för ditt svar. Då är det 2013-04-07 som min garantin upphör. Jag har surfat på suzuki, yamaha, honda och kawasakis hemsida. Det gäller verkligen att läsa det finstilta!

//Amir


Hej Amir! Jag har också fem års garanti, och i det finstilta texten i min garantibok (den som verkstaden stämplar i) står det att den fulla garantin upphör gälla två år efter leverans, och att maskingarantin därefter gäller till fem år efter leverans. Leveransdatum, dvs datumet då du hämtat hojen från återförsäljaren, bör vara ifyllt i garantiboken av din återförsäljare.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
....står det att den fulla garantin upphör gälla två år efter leverans....

Intressant med tanke på att det är 36 månaders reklamationsrätt som gäller enligt KKL. :cool:

Men reklamationsrätt är reklamationsrätt (lag), och garanti, ja där sätter säljaren villkoren.

Som köpare är man egentligen väldigt bra skyddad de första 3 åren, såvida felet är ursprungligt, vilket det under perioden månad 7 - 36 är upp till dig som kund att "göra sannolikt". :confused:

Intressant bisats:
36 månders reklamationsrätt gäller även vid köp av BEGAGNAD produkt! :D
Dock med förbehåll av typen " vad man med fog kan förvänta sig med hänsyn till varans skick och pris".
Intressant om man köpt en begagnad produkt som havererar totalt efter 5 månader, då säger lagen "presumtion", alltså förutsätts vara ursprungligt såvida inte säljaren kan visa annat.
Efter utgången av månad 6, ja då är det upp till dig.

Dock: Reklamationsrätt enligt ovan endast då privatperson köper av näringsidkare.

/B
(yrkesskadad...)
 

Hampe

Skriver massor!
En annan intressant aspekt är att honda lämnar 5 års garanti här i Sverige dock i England lämnar de endast 2 års garanti.

Det kanske beror på att i England så körs många hojar året runt och kan på två år rulla mkt som en svensk såld honda gör på fem år.

//Amir


Ja, dels det - men sedan skall nog även se "de svenska garantierna" ur ett marknadspositioneringperspektiv:
dom infördes av generalagenterna, inte tillverkarna - under en period när den tidigare syntetiskt höga prisnivån i Sverige utsattes för högt tryck från både europaimport av begagnade maskiner och gråimport av nya hojar från vilken vrå som helst i världen där det råkade stå osålda lager.

"5-årsgarantin" var ett sätt att försöka blidka ÅF-kadern som nu kunde peka på hur otrooooligt mycket bättre en "svensksåld" MC var, jämför med den suspekta "utlänningen" brevid, närmast att jämför med en piratkopia...



Hampe
 

V Saarela

New member
Ja, dels det - men sedan skall nog även se "de svenska garantierna" ur ett marknadspositioneringperspektiv:
dom infördes av generalagenterna, inte tillverkarna - under en period när den tidigare syntetiskt höga prisnivån i Sverige utsattes för högt tryck från både europaimport av begagnade maskiner och gråimport av nya hojar från vilken vrå som helst i världen där det råkade stå osålda lager.

"5-årsgarantin" var ett sätt att försöka blidka ÅF-kadern som nu kunde peka på hur otrooooligt mycket bättre en "svensksåld" MC var, jämför med den suspekta "utlänningen" brevid, närmast att jämför med en piratkopia...



Hampe

Finns nog lite sanning i det, men och andra sidan....om det var nån slags "kartellbildning" vad gäller mot gråimporten, så hade väl alla(alla som har 5 års garanti idag) gjort det samtidigt. Så var det ju inte, det skillde väl många år innan alla dessa tre hade 5-års garanti.

Jo, gråimport: finns ju några handlare som gråimporterat motorcyklar. Cyklarna är ju givetvis lite billigare, men....vad händer om handlaren går i konkurs? Jo, din nyhojsgaranti är........puts väck. I värsta fall kanske redan dagen efter att du köpt en ny hoj?
 

V Saarela

New member
Intressant med tanke på att det är 36 månaders reklamationsrätt som gäller enligt KKL. :cool:

Men reklamationsrätt är reklamationsrätt (lag), och garanti, ja där sätter säljaren villkoren.

Som köpare är man egentligen väldigt bra skyddad de första 3 åren, såvida felet är ursprungligt, vilket det under perioden månad 7 - 36 är upp till dig som kund att "göra sannolikt". :confused:

Intressant bisats:
36 månders reklamationsrätt gäller även vid köp av BEGAGNAD produkt! :D
Dock med förbehåll av typen " vad man med fog kan förvänta sig med hänsyn till varans skick och pris".
Intressant om man köpt en begagnad produkt som havererar totalt efter 5 månader, då säger lagen "presumtion", alltså förutsätts vara ursprungligt såvida inte säljaren kan visa annat.
Efter utgången av månad 6, ja då är det upp till dig.

Dock: Reklamationsrätt enligt ovan endast då privatperson köper av näringsidkare.

/B
(yrkesskadad...)

Verkar som du är insatt i ämnet...

Jag har ju liten hjärna och hänger inte riktigt med i det du skriver, men, KKL reglerar väl sk ursprungsfel....oavsett pris och skick?
Vad som är ursprungsfel är väl svårt att reglera på en begad hoj? Gissar att KKL-garantin är i slutändan ganska svag egentligen...eller?
 

Bob Sweden

New member
Vad som är ursprungsfel är väl svårt att reglera på en begad hoj? Gissar att KKL-garantin är i slutändan ganska svag egentligen...eller?

Ursprunglig på begagnad är klurigt, helt klart.
Kortfattat: Generalras när du är på väg hem från handlaren = Ursprungligt.
Komma efter 2,5 år och hävda att det fanns ett fel på hojen när du köpte den begagnad, nja..... :eek:

Intressant:
EU direktivet som tvingade fram en konsumentköplag för begagnade produkter krävde:
24 månaders reklamationsrätt för nya produkter, 12 månader för begagnade.
Sverige valde 36 månader på både nytt och begagnat.... :eek:

Antar att det är därför som många handlare anser sig kunna ge ganska "generösa" villkor på både nytt och beg. Dom är ändå tvingade enligt lag att ge ett skydd, så varför inte försöka vända det till en "konsumentfördel".
Att det sedan är en lag som ligger bakom, ja, jo, justdet...

/B
 
Top