Finns en del länder som har noll garanti. Sverige är föregångare vad gäller givmilda garantier. Vet inte om det i dagsläget finns några andra länder som har fem år(isåfall har Norge/Finland nyligen ingått i det)
Garantin börjar ticka den dagen hojen tas i trafik. Amir du borde ju ha en garantibok där det står när den är tagen i bruk/första ägaren.
Honda är väl den enda som lämnar en riktig garanti, dvs garantigivaren ska bevisa att du gjort något fel. Suzuki, Yamaha samt Victory(osäker på Victory hur den funkar) har en sk reklamationsrätt, dvs bevisbördan är tvärtom. I slutändan funkar nog garantin likadant ändå. Skillnaden är också att Honda lämnar fem år på allt, dvs även på deras moped.
Utan att ha konsument-/köplagen i tankarna som reglerar bl a ursprungsfel etc:
Man får ju använda sunda förnuftet då, gäller ju inte förbrukningsvaror såsom koppling, lampor, packboxar i framgaffel etc. Garanti gäller ju dom tre sista åren även för motor växellåda och elektronik. Det kan ju vara trevligt att ha om cdi-boxen ryker, eller man blåser ut vevaxeln ur motorn. Självklart har man ju också skyldigheter, köra utan olja i motorn för att den tar olja osv och tycka att man ska bara lämna in den.....
Precis som du nämner Amir, så används generellt en hoj på ett annat sätt i Sverige(klimat etc). Dom har nog räknat ut att, en medelhoj i Sverige som rullar ca 4-500 mil går inte sönder. Sen dom som kör 4-5000 mil per år....ja den smällen får man ju då ta. Men och andra sidan, servicekostnaden för 4-5000 mil per år för en hojåkare?
off topic Amir?
Det har ju alltid varit ett jäkla gnäll: "jojo, men man måste lämna in den på svindyra servicar"
Ja, det är väl självklart att, lämnar nån en fem års garanti, så är väl det minsta man kan begära att garantigivaren får då kika på maskinen att den är skött som den ska?
Dessutom, serviceintäkten tillfaller handlaren, medan garantikostnaden tillfaller importören, så det verkar ju inte finnas något samband mellan ge garanti och tjäna pengar sen på servicar?
Det fina är ju också att: Ingen kan tvinga någon till nåt, man kan skippa både serviceinlämning och garanti.