garanti beg köp

rednax

New member
köpt en gammal (-93) xj 600 diversion till min dotter att lära sig på. Vid köp hördes sjungande skrammel på tomgång. Försäljaren sa att det var kamkedjesträckaren som behövde sträckas och de gjorde detta innan leverans. Ljudet tillbaka efter en månad + ett högfrekvent skrammel på högt varv. Misstänker kamkedjebyte nödvändigt, kanske ventil justering eller ännu värre saker. Fråga: vad omfattar normalt en tremånaders garanti vid ett sådant här köp. Planerar att låta en annan mek. diagnostisera hojen. Tankar-tips ? :confused::mad::eek:
 

Goffen

New member
Oftast är det väl som med bilar den såkallade trafiksäkerhetsgarantin. Den gäller bara sånt som gör att mcn inte går igenom besiktningen vilken den garanterat gör med befintlig kedja.
 

Esquire

New member
Jag körde en XJ600S Diversion -95 ett tag. Den skramlade också en aning.

Dels så tickade den från ventilerna. Men det var bara en justering det handlade om så var det löst. Kamkedjan skramlade också, fast den gick det inte att göra så mycket åt. Dessutom så var det några ganska högfrekventa vibrationer som gjorde att det lät som att halvkåpan skulle flyga i småbitar så fort det gick över 100kmh.

Vad står det i dina garantivlilkor om vad begagnatgarantin täcker?

En sån sak som t.ex. ventilspelsjustering borde inte täckas av en garanti. Det tillhör normal service och beror alltså inte på att det är något fel på maskinen.
 

Lindeberg

New member
Jag ska sälja min motorcykel och funderar på vilka dokument som köparen har rätt att få.

Garantin på hojen räcker några månader till.

På kvittot jag fick när jag köpte hojen står "Kvittot gäller som garantibevis". Innebär detta att jag måste lämna mitt kvitto till köparen?

Utöver kvittot har jag en garantisedel. På den står att ett permanent plastkort skulle ha skickats till mig, men det har det inte gjort. Jag har kollat med generalagenten och de slutade skicka ut plastkort för några år sedan. Ska denna garantisedel ges till köparen?
 
Top