gamla engelska motorcyklar

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Ni som har erfarenhet av gamla engelska motorcyklar som bsa, norton och så vidare, det jag har hört här och där är att de vibrerar mkt. Hur mkt av detta är sant? Det jag menar hur illa är det, jag har själv ingen erfarenhet av att köra gamla engelska motorcyklar men gamla engelska enstånkor tilltalar mig.

Går det att köra en längre sträcka med utan att man själv eller cykeln havererar?:p:D

Mvh

Amir
 

Chopperbyggarn

New member
LOCTITE löser dom flesta problemen!!! Stånkorna är helt underbara en tändning vid varje lyktstolpe och ganska snälla vibrationer enligt min mening. Mina erfarenheter kommer från BSA M20 och B33. Har kört Triumph 650/750 parralelltwin och virationerna känns lika Yamaha XS 650...elaka vid vissa varvtal men i övrigt mycket "levande" och trivsamma.:)

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Anders, det är väl framförallt bsa som är kända för sina enstånkor eller? Jag vet inte om Norton hade enstånkor men det kanske de hade. Jag är inte så insatt i engelska hojar.

Framför allt tycker jag att de låter mkt gött vilket åtminstone jag inbillar mig bero på tyngre svänghjul samt längre slaglängd eller har jag fel?

Vad var det för hoj som användes i den här filmen som de två Argentiska läkarna använde för att resa runt i latinamerika? Om jag inte missminner så heter ju snubben Chauvuner som senare blev en känd kämpe.

Mvh

Amir

LOCTITE löser dom flesta problemen!!! Stånkorna är helt underbara en tändning vid varje lyktstolpe och ganska snälla vibrationer enligt min mening. Mina erfarenheter kommer från BSA M20 och B33. Har kört Triumph 650/750 parralelltwin och virationerna känns lika Yamaha XS 650...elaka vid vissa varvtal men i övrigt mycket "levande" och trivsamma.:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Anders, det är väl framförallt bsa som är kända för sina enstånkor eller? Jag vet inte om Norton hade enstånkor men det kanske de hade. Jag är inte så insatt i engelska hojar.

Framför allt tycker jag att de låter mkt gött vilket åtminstone jag inbillar mig bero på tyngre svänghjul samt längre slaglängd eller har jag fel?

Vad var det för hoj som användes i den här filmen som de två Argentiska läkarna använde för att resa runt i latinamerika? Om jag inte missminner så heter ju snubben Chauvuner som senare blev en känd kämpe.

Mvh

Amir

Har för mig att det var en Norton i filmen "Diario de Motocicleta" som bygger på en verklighets histora som handlar om politik.

BSA, Norton , AJS, Matchless, Royal Enfield..jag tror att nästan alla engelska tillverkare tillverkade stånkor under någon period.
Visst har du rätt ang konstruktionen= gången. Samma "stånk" hittar du inte i modernare mer kortslagiga stånkor.

Gamla engelska motorcyklar är helt underbara!!!:)
Dock har jag aldrig lyckats bli vän med Lucas.:rolleyes:

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Lucas?

Angående moderna enstånkor, jag inbillar mig att moderna enstånkor pga lättare svänghjul, kort slaggigare motor samt lågt flöde genom förgasaren är orsaken till att vissa av dem verkar drabbas av tjuvstopp på tomgång. Det kan iofs ha andra orsaker men jag tror att de lättare svänghjulet orsakar att det är inte samma genomflöde genom motorn jmf med äldre enstånkor med tyngre svänghjul eller är jag ute och cyklar Anders?:rolleyes::p

//Amir


Har för mig att det var en Norton i filmen "Diario de Motocicleta" som bygger på en verklighets histora som handlar om politik.

BSA, Norton , AJS, Matchless, Royal Enfield..jag tror att nästan alla engelska tillverkare tillverkade stånkor under någon period.
Visst har du rätt ang konstruktionen= gången. Samma "stånk" hittar du inte i modernare mer kortslagiga stånkor.

Gamla engelska motorcyklar är helt underbara!!!:)
Dock har jag aldrig lyckats bli vän med Lucas.:rolleyes:

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Finns betydligt modernare hojar som det är lika illa med.
Alla som sett en Buell stå på tomgång vet vad jag menar.

Har en HPD motor med Buell botten (enbart gamla begagnade delar) i min långfärds "Off Road" som jag bla har kört från Buenos Aires Argentina till Fortaleza norra Brasilien en resa på 1000 mil utan att tappa en enda skruv...förstår faktist inte vad du menar.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Lucas?

Angående moderna enstånkor, jag inbillar mig att moderna enstånkor pga lättare svänghjul, kort slaggigare motor samt lågt flöde genom förgasaren är orsaken till att vissa av dem verkar drabbas av tjuvstopp på tomgång. Det kan iofs ha andra orsaker men jag tror att de lättare svänghjulet orsakar att det är inte samma genomflöde genom motorn jmf med äldre enstånkor med tyngre svänghjul eller är jag ute och cyklar Anders?:rolleyes::p

//Amir

Tjuvstopp kan du få på gamla stånkor med. Ett tungt vevparti (svänghjul) är en förutsättning för att få en någorlunda mjuk gång i en långslaggig motor avsedd för körning i trafik. Vid racing gäller lite andra prioriteringar men det är inte min grej så det får racing gubbarna förklara.;)

Anders.J
 

xyx

New member
Har en HPD motor med Buell botten (enbart gamla begagnade delar) i min långfärds "Off Road" som jag bla har kört från Buenos Aires Argentina till Fortaleza norra Brasilien en resa på 1000 mil utan att tappa en enda skruv...förstår faktist inte vad du menar.

Anders.J

Det är säkert olika.
Jag har sett en Buell X1 stående på tomgång välta sig själv från sidostödet på plan asfalt för den hoppade så mycket.
Lätt MC med stor massa i rörelse...

Lucas...elakt kallad "Prince of darkness" . Tänd o laddsytem fabrikat Lucas som användes på de flesta engelska motorcyklar.

Anders.J



Även "mannen som uppfann mörkret" på svenska :D
 
H

honda cbf 500

Guest
ok, dessa gamla enstånkor är det ngt som du skulle kunna tänka dig att åka en längre sträcka med ? Är det ngt som du kan rekommendera för ngn som inte är mekkunnig?

//Amir

Tjuvstopp kan du få på gamla stånkor med. Ett tungt vevparti (svänghjul) är en förutsättning för att få en någorlunda mjuk gång i en långslaggig motor avsedd för körning i trafik. Vid racing gäller lite andra prioriteringar men det är inte min grej så det får racing gubbarna förklara.;)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Det är säkert olika.
Jag har sett en Buell X1 stående på tomgång välta sig själv från sidostödet på plan asfalt för den hoppade så mycket.
Lätt MC med stor massa i rörelse

Även "mannen som uppfann mörkret" på svenska :D

Buell är egentligen en Sportster motor med lättat vevparti o lite andra trim modifieringar tom 2002 sedan är det fler saker som skiljer dessa motorer åt men fortfarande i grunden Sportster motor. Alla HD motorer utom Twin Cam med balansaxlar o V-rod (tror jag) står och "ruskar" en hel del på tomgång för att lugna ner sig när man fått upp varvtalet något. Den Buellen måste ha varit illa parkerad eller så har Buell illa genomtänkta sidostöd. Är bara intresserad av motorerna i Buell så resten är jag dåligt insatt i.:)

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
jag har för mig att även Moto Guzzi använder sig av Lucas? Är det dålig kvalité på Lucas delarna?

//Amir

Lucas...elakt kallad "Prince of darkness" . Tänd o laddsytem fabrikat Lucas som användes på de flesta engelska motorcyklar.

Anders.J
 

xyx

New member
jag har för mig att även Moto Guzzi använder sig av Lucas? Är det dålig kvalité på Lucas delarna?

//Amir

Det finns nog inte särskilt många likheter mellan elsystem från 60-talet och de som används idag, åtminstone inte när det kommer till hur tillförlitliga systemen är märken emellan.
 

Chopperbyggarn

New member
ok, dessa gamla enstånkor är det ngt som du skulle kunna tänka dig att åka en längre sträcka med ? Är det ngt som du kan rekommendera för ngn som inte är mekkunnig?

//Amir

Beror på vad man menar med långt. På 80-talet körde min dåvarande sambo en BSA M20 1943 "Rat bike chopper" och vi åkte på hojträffar varenda helg i en radie 50 mil hemifrån samt en resa Scotland,England, Wales, Belgien,Holland ,Tyskland,Danmark...det gick inte fort, särskilt efter att min hoj brunnit ner till grunden utanför Birmingham..och vi var tvugna att åka två på den resten av resan ,men den fungerade fel fritt hela resan...utom belysningen förståss..
Mekkunnig? Ja det måste man vara.
Ja, jag kan tänka mig att åtminstonne åka hela Europa runt på en gammal stånka men jag har andra hojar som jag föredrar när det gäller långkörning.

Anders.J
 

Mimmi

New member
Vibrationer...

Hej1

På tal om vibrerande mc så finns det många moderna skakelseverk. Min ena väninnas man har många mc och köper flera nya vart år. Han hade ett år en Yamah MT01. Det enda sättet, enligt honom, att få backspeglarna att sluta vibrera så att de gick att använda till det de är avsedda var att stänga av motorn...

Han ersatte den förra året med en ny V-Max. Den är rå i gången, men skakar inte så hemskt mycket.

Men vibrationer upplevs så olika. Somliga tycker om det och kallar det charmigt, andra avskyr det. Själv har jag svårt för vissa frekvenser, och mår dåligt av det. Men charmigt, nja... Det beror allt på vilken mc det gäller. En vibrationsfri encylindrig Matchless vore ingen Matchless anser jag.

Dessutom beror vibrationer och skakningar många gånger på feljusterad motor. Ett exempel: BMW-boxer av den moderna 4-ventilstypen är förfärliga om man inte ser till att ha spjällhusen mycket väl synkroniserade samt ventilerna justerade perfekt. Även de fyrcylindriga K, åtminstone K10 och K11, vibrerar otäckt om inte spjällhusen är perfekt synkade.
 

Triumph int

New member
För att slippa de elaka vibbarna från en 4-cyl :mad:
och de störande vibbarna från en twin :(
så finns ett alternativ, köp en trippel :D
 
H

honda cbf 500

Guest
nja en trippel är det inte att han en cylinder för lite eller för mkt Triumph int:rolleyes::p:D?

Skämt åt sido, det finns en tre cylindrig hoj jag är intresserad av att provköra och det är yamaha xs 750,850.

//Amir

För att slippa de elaka vibbarna från en 4-cyl :mad:
och de störande vibbarna från en twin :(
så finns ett alternativ, köp en trippel :D
 
Top