Galet tankesätt...

VBK

New member
En vanlig dag som i stort sett alla andra.

Upp på hojen, sovmorgon börjar inte förän 06:30.

Hej och hå bara in om macken och tanka, men 100 meter efter att ha tankat så blir det knas i rondellen, det är blött och massa löv så det vanliga apex tas i typ 15km/h och är uruselt;)

Kommer in i en 4vägs rondell och precis när jag skall ut i avfart 4 så blänker det till i ögonvrån bakåt, och sen smäller det som fan i fot och underben..han träffar med kanske 10 graders vinkel och fotpinne, fot och kraschpuck tar smällen.

Ja en kanske lite sömnig arbetare i bil missade totalt att jag var i vägen och valde att försöka använda samma yta som mig, vilket är ok.... Men inte samtidigt.

Olyckan i sig är inte det som stör mig, utan den första tanken!!!! Fan helvete...kommer detta in i statistiken som en hojolycka nu...

Valde att skita i att ringa polis enkom av denna anledning i mitt adrenalinrus,men några ensamma timmar på ortopedakuten med tankar som fick landa i den riktiga vardagen har fått mig att tänka efter lite..

Är det fler än jag som är så påverkade av all media att man ens tänker i dessa banor när det som inte skall hända händer?

Info:
Jag mår hyfsat, högerfoten fick sig en törn men bara mjukdelar och kanske nån spricka.

Sitter och är lite besviken på att mitt mantra på våra gruppkörningar om att alltid ringa räddningstjänst oavsett hur banal olyckan är totalt skuggades av en jävla statistik... Som inte hade påverkats öht.
 
Last edited:

Marie

Banned
Sitter och är lite besviken på att mitt mantra på våra gruppkörningar om att alltid ringa räddningstjänst oavsett hur banal olyckan är

Varför detta mantra?

Själv larmar jag inte om det inte är absolut oundvikligt.

Efter en vurpa på "svartis" för många år sedan ville en förbipasserande bilist nödvändigtvis larma ambulans efter att han sett min akrobatiska flygtur. Lyckligtvis var det efter en svårare storm så mobiltelefonnätet var utslaget, men då envisades han att köra till närmsta samhälle för att slå larm där. Som tur var fick jag hojen på hjul och hann komma iväg innan någon ambulans dök upp för att kidnappa mig... :angel:
 

Hampe

Skriver massor!
Påkörd utan egen förskyllan: ligg kvar, spela död och gör stor scen av det hela; begär extra-allt-behandling!

Klantat sig på egen hand: bättre fly än illa fäkta, så länge ingen annan är inblandad, skadad eller har skadade grejer. Alltså hellre göra upp på plats, inte göra statistik - där är jag med dig helt och hållet.
När MC-olyckorna i början av -80talet började skena så kunde man komma in på akuten i leriga crosskläder och foten bakofram - men ändå hävda att man halkat i trappan till klubbstugan. Joråsåatte....



H
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Å andra sidan. Om olyckan beror på brister i vägmiljön, t ex grus, halka eller annat och varningsskyltar saknas: då väger en polisrapport högre än MC-förarens intyganden och foton om olycksplats och skyltning. Jag tror att möjligheten att få skadestånd är högre om polisrapport finns.
 

VBK

New member
Har man varit med folk som står upp efter moderata marksyningar, men som har hamnat på sjukhus långa perioder pga blödande lever, mjältar och annat så har vi i RoH det tankesättet.

Välter man på stödet så är det kanske annorlunda.
 

VBK

New member
Å andra sidan. Om olyckan beror på brister i vägmiljön, t ex grus, halka eller annat och varningsskyltar saknas: då väger en polisrapport högre än MC-förarens intyganden och foton om olycksplats och skyltning. Jag tror att möjligheten att få skadestånd är högre om polisrapport finns.



Detta berodde bara på en sömnig bilist, men tråden är helt ärlig..ett galet tänk man fått in i huvudet pga all mediarapportering..

Hade jag bara haft möjligheten att så bredvid mig själv och ta ett beslut så hade jag ringt 112 utan att tveka.
 

VBK

New member
Varför detta mantra?

Själv larmar jag inte om det inte är absolut oundvikligt.

Efter en vurpa på "svartis" för många år sedan ville en förbipasserande bilist nödvändigtvis larma ambulans efter att han sett min akrobatiska flygtur. Lyckligtvis var det efter en svårare storm så mobiltelefonnätet var utslaget, men då envisades han att köra till närmsta samhälle för att slå larm där. Som tur var fick jag hojen på hjul och hann komma iväg innan någon ambulans dök upp för att kidnappa mig... :angel:


Och jag är fortfarande förvånad att troll kan fortleva så länge på SMCs forum, SH är en annan sak, där dyker ni upp,och återuppstår gång på gång.

Speciellt du.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Blir ledsen att läsa du har råkad illa ut, VBK!

Självfallet, måste alla samhällets rapport vägar aktiveras - det är viktigt att du sen får vad du ska ha i ersättningsväg..
Statistikken spelar i min åsikt inga roll - tvärtom visar detta igen att problematiken vi har med andra trafikanter som har brister i relationen med MCs.

Hoppas att du inte har "sprickor" och dylikt - samt att dina blåmärken snabbt går bort
Krya på dej..
 

Chopperbyggarn

New member
VBK, tror inte att din reaktion är så konstig, snarare ganska mänsklig. Det är ett enormt fokus på olycksstatistik hos myndigheter, media samt även hos "engagerade" motorcyklister.

Kan mycket väl tänka mig att jag själv skulle reagera likadant.

Krya på dig!

Anders.J
 

roffe_s

Active member
Har man varit med folk som står upp efter moderata marksyningar, men som har hamnat på sjukhus långa perioder pga blödande lever, mjältar och annat så har vi i RoH det tankesättet.

Välter man på stödet så är det kanske annorlunda.
Ja just det, stöd är lömska. Min hoj trillade av stödet under en kvällsrepa på Kemora vid ett tillfälle. Två gånger på samma pass. Men någon med lätt utländsk dialekt tvingade mig till slut att skriva skaderapport. Tss tss, sådan trist byråkrati... ;)

Seriöst är det alltid bra att ha en olycka dokumenterad, vem av oss vet vilka konsekvenser som kan drabba en långt senare i livet. Så ett samtal som loggas är inte fel, om inte annat kan man meddela att man själv tar sig till hospitalet för omplåstring. Jagar alla tillgängliga resurser efter Palmemördare eller annat högvilt får man väl acceptera det men Du kan i varje fall ange ett klockslag för kontakten i Din skadeanmälan till försäkringsbolaget. Statistiken ska man nog inte vara rädd för, den ska ju helst återspegla verkligheten...

Bra att det gick bra, krya på Dig schnabbt nu! :)
 
Last edited:

hobbe

New member
Alltid beklagligt att inte bli sedd. Bra att du verkar vara "ok" iaf.

Vad är det du anser vara skämmigt eller fel på något vis att hamna i statistiken eftersom det tydligen överskuggade allt ?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ja just det, stöd är lömska. Min hoj trillade av stödet under en kvällsrepa på Kemora vid ett tillfälle. Två gånger på samma pass. Men någon med lätt utlänsk dialekt tvingade mig till slut att skriva skaderapport. Tss tss, sådan trist byråkrati... ;)

Och därmed blev jag för första gång i mitt liv titulerat "Byråkrat" :confused:
 

Marie

Banned
Och jag är fortfarande förvånad att troll kan fortleva så länge på SMCs forum, SH är en annan sak, där dyker ni upp,och återuppstår gång på gång.

Speciellt du.

För det första skriver jag i genomsnitt färre än en gång per år på Sporthoj.

För det andra så är min uppfattning om den svenska sjukvården att den endast vill mig mesta möjliga ont, och därför skyr jag den som pesten. Har det väl kommit en ambulans skall det till en sjudjäkla övertalningsförmåga för att slippa följa med till akuten om man vurpat med MC. Protesterar man så hävdar de att man är chockad och kidnappar en lik förbannat.... :mad:


Fantastisk tur att du inte blev värre skadad av sömngångaren. Skönt att höra!
 
Last edited:

Reese

New member
Marie håller helt med dej. Så länge jag kan få upp min mc så åker jag hellre på den.

Klotade pga av bortspolad väg för tre veckor sedan. Fick ett jack på näsan av rutan och en gratis flygtur. Efter ca 30 minuter så lyckades jag få upp hojen och åkte iväg i ytterligare 26 mil. Var rätt säker vid olyckstillfället, att nu är det kört. Blir ambulans härifrån. Blodet rinner i ansiktet och smärtan i ryggen var inte att leka med.

Nu så syns knappt såret på näsan. Min sjuksyrre polare tejpade ihop det riktigt bra. Ryggen känns som förut. Ryggskyddet gjorde sitt jobb. Och North Bikes BMW mekare fick lite höstjobb.
 

hobbe

New member
Marie håller helt med dej. Så länge jag kan få upp min mc så åker jag hellre på den.

Klotade pga av bortspolad väg för tre veckor sedan. Fick ett jack på näsan av rutan och en gratis flygtur. Efter ca 30 minuter så lyckades jag få upp hojen och åkte iväg i ytterligare 26 mil. Var rätt säker vid olyckstillfället, att nu är det kört. Blir ambulans härifrån. Blodet rinner i ansiktet och smärtan i ryggen var inte att leka med.

Nu så syns knappt såret på näsan. Min sjuksyrre polare tejpade ihop det riktigt bra. Ryggen känns som förut. Ryggskyddet gjorde sitt jobb. Och North Bikes BMW mekare fick lite höstjobb.

Och vad hade hänt om du fått en inre blödning ? eller en spricka i ryggen/nacken ?
bara för att du råkade klara dig innebär inte att andra gör det och skadan behöver inte göra sig tillkänna omedelbart.
Tycker du att du efter en olycka kör bra eller kanske borde försöka ta det lite lugnt så att du inte drattar av en gång till ?

Klart man skall känna av om det är någon fara eller inte men man bör nog vara väldigt restriktiv i hur man uttrycker sig om det.
 

VBK

New member
Alltid beklagligt att inte bli sedd. Bra att du verkar vara "ok" iaf.

Vad är det du anser vara skämmigt eller fel på något vis att hamna i statistiken eftersom det tydligen överskuggade allt ?

Jag ser inget som skämmigt i det jag gjorde, men då och då kommer en tanke på en.

Och just i detta fallet så var tanken att den första tanken som dök upp faktiskt var en präglad idiotisk tanke.

Olyckan i sig var inte det jag menade att gråta ut över, utan att kanske mer att iaf jag har fått in ett skevt synsätt i mitt hojande pga av allt man engagerat sig i på div forum och trådar, i på tok för många ämnen där grundtanken bara bara var att tillföra en liten bit av en det goda bland oss som kör lite inspirerat i bland.
 

VBK

New member
Marie håller helt med dej. Så länge jag kan få upp min mc så åker jag hellre på den.

Klotade pga av bortspolad väg för tre veckor sedan. Fick ett jack på näsan av rutan och en gratis flygtur. Efter ca 30 minuter så lyckades jag få upp hojen och åkte iväg i ytterligare 26 mil. Var rätt säker vid olyckstillfället, att nu är det kört. Blir ambulans härifrån. Blodet rinner i ansiktet och smärtan i ryggen var inte att leka med.

Nu så syns knappt såret på näsan. Min sjuksyrre polare tejpade ihop det riktigt bra. Ryggen känns som förut. Ryggskyddet gjorde sitt jobb. Och North Bikes BMW mekare fick lite höstjobb.


Trollen samlas.
 

VBK

New member
Du har säkert rätt man skall vara ta vara om sin hälsa. Men bara för att vi har olika åsikter behöver man inte kalla någon för troll! Skulle bli hyfsat trist här på forumet, om alla tycker lika om allt eller hur?

Ja samma är trist, men helt ärligt så är det lite jackass över ett sånt inlägg som ditt.

Visst klarar man mycket, är depåchef inom SSEMSE och har sett dom flesta skaka av sig den Isländska myllan efter en klota på 150+, men ingen av dom oavsett hastighet har fått lämna utan att en läkare fått klämma och känna på dom, och detta av endast en anledning.

Adrenalin håller dig på benen upp till 2 timmar fastän bukhinnan härbärgerar det mesta av dina röda blodkroppar.

Därav min trollkommentar, jag har också slatt mig halvt fördärvad ett antal gånger oftast inte på hojen men skulle aldrig ens komma på tanken att försöka få andra att göra likadant.
 
Top