Gaffelben - öppna?

tomasw

New member
Jag går bet på att byta olja i mina gaffelben. I verkstadshandboken (Haynes) står det att det skall finnas en mutter på toppen där man kan börja själva isärplockningen. Hojen är en Suzuki GSX 600F -88.

I toppen sitter bara en täckbricka i plast. När man tagit bort denna så är det cirka 1 cm ner till en "metallvägg". Denna är slät förutom i mitten där det ser ut som om någon slagit till med en stor körnare, dvs en konisk fördjupning.

Är det ett gaffelben med slutet system som man inte skall öppna? Eller skall man på ngt sätt slå sönder "väggen" för att komma åt att byta olja? För att sedan kunna ta loss och som sista åtgärd banka in en fräsch "vägg".

Gaffelbenen är märkta S254-L SA-1 och S254-R SA-1.

Benet ser ut som på denna sprängskiss
http://www.bikebandit.com/showschematic/m6164sch270374

Jag antar att det är del 22 jag ser...

/Tomas
 

OH-

Member
På bilden ser det ut som om det är en låsring som du kommer åt när du trycker ner "väggen" en bit. Alltså inga gängor.
 

Zopilote

New member
Det är ganska garanterat en plugg som håller fjädern i gaffelbenet. Pluggen sitter i sin tur låst med en ståltrådsring som ligger i ett invändigt spår i gaffelbenet. Det är bland de mest korkade konstruktioner som finns av gaffelben, och nästan omöjliga att få isär ensam...
Om man är två är det däremot ganska enkelt:
*Spänn fast gaffelbenet i ett stadigt skruvstycke, med lämpliga mjuka mellanlägg så du inte skadar ytan.
*Be en kompis trycka ner pluggen hårt med t.ex. en stor skruvmejsel, förlängare till spärrskaft eller liknande. Det räcker att få ner den ett par mm. Det som håller emot är fjädern.
*När pluggen är nedtryckt, kan du pilla ut ståltrådsringen ur sin skåra med en skarp liten skruvmejsel eller liknande och dra ut den ur innerbenet.
*Släpp efter trycket på pluggen FÖRSIKTIGT och håll inte ansiktet ovanför gaffelbenet. Det kan vara rätt mycket kraft i fjädern...

Återmonteringen är oftast enklare, då man kan trycka ner plugg och låsring samtidigt.

Lycka till!
 

tomasw

New member
Tack för svar, jag har nog sett någon liknande lösning tidigare. Väldigt svårt att upptäcka dock! Skall testa direkt efter påskfirandet, är borta till påskdagen.

/Tomas
 

tomasw

New member
Jag tittade efter idag och det stämmer precis! Det ligger en ståltrådsring i ett spår som syns när man trycker ner täckbrickan. Ser klart lurigt ut att få tag i ringen dock...

Har troligen städslat en medhjälpare till imorgon och gör då ett försök på två man.

/Tomas
 
Top