Gaffel olje lekage?

bosse5

New member
Hej!
Jag har olje lekage på den ena sidan av gaffeln på min Yamaha TDM 850-96
som är nybesiktad.Märkte detta efter en 20 mila sväng idag ,att jag blev blöt om ena skon och smalbenet.
Kommer det så snabbt ?
Är det någon som vet om det blir en kostsam historia att lämna in den på verkstad?
är det farligt att åka ett tag ändå?
vad kan hända i så fall ?
går den igenom en besiktning med ett sådant fel om det är farligt att åka med den ,menar jag?
Tack på förhand Bosse
 

Jåke

New member
Hej!
Jag har olje lekage på den ena sidan av gaffeln på min Yamaha TDM 850-96
som är nybesiktad.Märkte detta efter en 20 mila sväng idag ,att jag blev blöt om ena skon och smalbenet.
Kommer det så snabbt ?
Är det någon som vet om det blir en kostsam historia att lämna in den på verkstad?
är det farligt att åka ett tag ändå?
vad kan hända i så fall ?
går den igenom en besiktning med ett sådant fel om det är farligt att åka med den ,menar jag?
Tack på förhand Bosse
Tjenare!

Det var ju tråkigt att du skulle råka ut för en sån sak. Om det är så mycket att du får olja på dig kommer du att pumpa ur oljan som finns i benet eftersom. Då förlorar du sakta dämpningen och hojen blir konstig att köra. I värsta fall kan du slå sönder nånting om gaffeln pga detta slår i botten över gupp eller liknande. Det är dock ingen omedelbar panik, men du bör undvika längre turer innan det är åtgärdat.

Om hojen stått ett tag över vintern eller om nån tidigare monterat packboxen fel kan det komma ganska plötsligt. Normalt släpper de inte igenom en hoj om den läcker mycket i gaffeln, men det kan ju kommit när du börjat köra lite längre och den börjat jobba mer.

Kostnad för byte på verkstad har jag tyvärr ingen aning om, kanske runt 800-1000 kr. Det är nånting de normalt gör på en till enochenhalv timme, det är ingen avancerad operation.
 
Last edited:

Falo

New member
Hej Bosse!

Kan inte mer än hålla med i det Jåke säger. Själv skulle jag dock inte ha kört många meter innan det var åtgärdat.

Har du lite mekarvana och känner att du vågar ge dig på reparationen själv så finns det i senaste MC-nytt (nr 7-2007) en kort guide om hur man går tillväga vid packbox- och oljebyte.

Lycka till!
/Micke
 

Olsson

New member
Vet inte om det kan funka på aktuell gaffel men på min Öhlinare kör jag med fint bladmått mellan packbox och ben -- växelvis med lätta/kraftiga pumpningar av gaffeln upp/ned. Bladmåttet förs upp/ned någon cm och runt hela benet. Det verkar hopplöst i början och det tenderar att först läcka mer -- men efter några varv med bladmått och pumpningar har man fått ut massor med smuts och packboxarna blir helt täta igen (har aldrig misslyckats med detta).

Det är iofs USD och Öhlins (som är ökända för sitt läckage) -- men kanske prova i alla fall?
 
Last edited:
Hej
Om cykeln är från 96 och original packboxar och dammskydd så skulle jag byta.Dom sitter illa till för sprut,sol m.m.Om du har lite meckarvana så fixar du det själv.En sak att tänka på är att alla delar MÅSTE vara EXTREMT rena innan du sätter ihop det igen annars är risken stor att dom nya tätningarna går sönder direkt.Kolla också NOGA på gaffelbenet efter ev stenskott och andra ojämheter och fixa isåfall till dom med smärjel.
Fredrik
 

witecat

New member
Skulle tipsa om "bladdmåttstricket", men Olsson hann före :) Men försiktigt för att inte skada packningen, eller ännu värre, gaffelbenet!
Fredrik Åkesson har också rätt, packboxar och dammskydd håller ändå inte hur länge som helst.
Jag bytte gafelolja nyligen hos Micke Lundström på Vanadis Gummi (Stockholm) till bra pris - är jättenöjd.
 
Top