fyrväxlad

Chopperbyggarn

New member
Tror att jag har läst om detta när det gällde vissa custom hojar avsedda att konkurrera med HD som länge höll fast vid fyrväxlat.
Förövrigt så har väl flera av dessa custom hojar både utvecklats och tillverkats i USA.

Sedan har du gamla Honda 750 automat som vad jag vet endast såldes på den amerikanska marknaden

http://www.cvmg-gpr.ca/hondamatic/
 
H

honda cbf 500

Guest
Var det bara på custom sidan som det var så eller även på vanliga landsvägshojar?

Vilka andra custom fanns det då som finns även idag? Shadow har jag för mig började byggas tidigt eller har jag fel?

De nu så populära customhojarna började ju byggas sen 90 tal.

Hondas första automatlåda var vad jag förstått inget att hänga i julgranen. Men de nya är jag väldigt nyfiken på.

Hälsningar,

Amir




Tror att jag har läst om detta när det gällde vissa custom hojar avsedda att konkurrera med HD som länge höll fast vid fyrväxlat.
Förövrigt så har väl flera av dessa custom hojar både utvecklats och tillverkats i USA.

Sedan har du gamla Honda 750 automat som vad jag vet endast såldes på den amerikanska marknaden

http://www.cvmg-gpr.ca/hondamatic/
 
H

honda cbf 500

Guest
var inne på mcpoolens hemsida och såg att shadow 600 var fyrväxlad fram till mitten av 90 talet. Om Ni kommer hittar andra modeller som var fyr växlad får ni gärna skriva detta. :p
 

Chopperbyggarn

New member
Vad jag vet så har japanska landsvägs mc varit 5 växlade hela sjuttitalet och framåt och dom fyrväxlade var nog ganska få V-twin motoriserade customhojar. Japanska customhojar kom väl ut på amerikanska marknaden sent sjuttital XS 650 Special XS750 special (3cyl) och sedan kom dom övriga märkena..men fortfarande så handlade det om standard hojar med annan tank sadel syre o kanske bakhjul. Den första mer renodlade Custom hojen var nog XV 750 special. Några år senare brakade det loss ordentligt med renodlade custom hojar.
Kommer ihåg att en svensk mc-repoter hade varit i USA någon gång runt 1980 och testkört XS750 Special (3cyl) och sågade hojen för att det inte gick att köra fort nog med den, han skrev även att den här typen av hojar var en typisk amerikansk företeelse som aldrig någonsin skulle komma till den europeiska marknaden....undrar om han minns dom orden fortfarande?:D

Du lär nog inte hitta så värst många 4 växlade japanska modeller att välja bland.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Här har vi ytterliggare en fyrväxlad japansk cykel dock är den bara på 125 cc.

http://www.bikepics.com/pictures/1844576/


Anders, om du tänker dig den här hojen med 500cc..så har du min idealhoj framför dig.

Det skulle också funka med en twin på 1000 cc fast funderar tom jag på skivbroms där fram iställlet för trummis.:p

När det gäller custom så är det electra glide från 70 talet som är idealhojen för mig.

// Amir


Vad jag vet så har japanska landsvägs mc varit 5 växlade hela sjuttitalet och framåt och dom fyrväxlade var nog ganska få V-twin motoriserade customhojar. Japanska customhojar kom väl ut på amerikanska marknaden sent sjuttital XS 650 Special XS750 special (3cyl) och sedan kom dom övriga märkena..men fortfarande så handlade det om standard hojar med annan tank sadel syre o kanske bakhjul. Den första mer renodlade Custom hojen var nog XV 750 special. Några år senare brakade det loss ordentligt med renodlade custom hojar.
Kommer ihåg att en svensk mc-repoter hade varit i USA någon gång runt 1980 och testkört XS750 Special (3cyl) och sågade hojen för att det inte gick att köra fort nog med den, han skrev även att den här typen av hojar var en typisk amerikansk företeelse som aldrig någonsin skulle komma till den europeiska marknaden....undrar om han minns dom orden fortfarande?:D

Du lär nog inte hitta så värst många 4 växlade japanska modeller att välja bland.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Här har vi ytterliggare en fyrväxlad japansk cykel dock är den bara på 125 cc.

http://www.bikepics.com/pictures/1844576/


Anders, om du tänker dig den här hojen med 500cc..så har du min idealhoj framför dig.

Det skulle också funka med en twin på 1000 cc fast funderar tom jag på skivbroms där fram iställlet för trummis.:p

När det gäller custom så är det electra glide från 70 talet som är idealhojen för mig.

// Amir

Där ser man! Trodde inte att det fanns 4 växlade 125,or (borsett riktigt gamla veteraner) med tanke det smalare effekt register som små motorcyklar brukar ha.
Inte behöver du skivbroms på en tusenkubikare! Det finns superstora effektiva 4 backs trumbroms nav som användes länge på road racing hojar och som idag är mycket eftertraktade inom classic racing. Sedan finns det lamellbroms som ger ett trumbroms utseende som heter 360brake 5" samt 6"... har monterat en 6" på frugans hoj för att ge mer classiskt utseende än med skiva.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Jaså, det kände jag inte till. Men det kan ju vara ett bättre alternativ till skivbroms:D:p

Den där cg 125 är vad jag har förstått försedd med brytare och ohv motor.
Rätta om jag har fel Anders, om jag har förstått det rätt så innebär det att kamaxeln sitter långt ner i motorn och att kamaxeln är kuggdriven?
Detta borde då innebär att ta den toppen på en sådan motor borde nästan vara lika lätt som en tvåtakt eller?

Hittade en reperationmanual till en cg125 på¨nätet. Den verkar vara så lättmekad så att till och med jag som har tummen mitt i handen skulle kunna mecka med den.:p:D

cg 125 började säljas 1976 så är den väl veteranhoj, åtminstone definitionsmässigt.

Hälsningar,

Amir


Där ser man! Trodde inte att det fanns 4 växlade 125,or (borsett riktigt gamla veteraner) med tanke det smalare effekt register som små motorcyklar brukar ha.
Inte behöver du skivbroms på en tusenkubikare! Det finns superstora effektiva 4 backs trumbroms nav som användes länge på road racing hojar och som idag är mycket eftertraktade inom classic racing. Sedan finns det lamellbroms som ger ett trumbroms utseende som heter 360brake 5" samt 6"... har monterat en 6" på frugans hoj för att ge mer classiskt utseende än med skiva.

Anders.J
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Jaså, det kände jag inte till. Men det kan ju vara ett bättre alternativ till skivbroms:D:p


Den där cg 125 är vad jag har förstått försedd med brytare och ohv motor.
Rätta om jag har fel Anders, om jag har förstått det rätt så innebär det att kamaxeln sitter långt ner i motorn och att kamaxeln är kuggdriven?
Detta borde då innebär att ta den toppen på en sådan motor borde nästan vara lika lätt som en tvåtakt eller?

Hittade en reperationmanual till en cg125 på¨nätet. Den verkar vara så lättmekad så att till och med jag som har tummen mitt i handen skulle kunna mecka med den.:p:D

cg 125 började säljas 1976 så är den väl veteranhoj, åtminstone definitionsmässigt.

Hälsningar,

Amir

Ja estetiskt sett är dom klart mycket bättre enligt min smak!;)
Funktions mässigt är dom också bra och klarar med mycket god marginal
broms kraven för "Amatör reggad hoj" (360brake) och fyrbackstrummorna
körs hårt på classic racing..dock har dessa båda bromsar svårare att leda
bort värmen än öppna skivbromsar, så det är knappast något att
rekomendera för moderna sport hojar som körs hårt i hög hastighet.
360 brake lämpar sig för Customhojar och 4 back trumman för classic racing
och gammaldags café racers.

CG 125. OHV over head valve (toppventil) enligt info jag hittade så är det även en OHC over head cam (överliggande kamaxel)..med all säkerhet enkel överliggande kamaxel annars skulle det stå DOHC, som dessutom måste vara ytterst sällsynt för små motorer avsedda för bruks ändamål...dessutom brukar det synas på utformningen av ventilkåpan om det är en DOHC. Tycker att motorn är väldigt lik XL 125 som var populär här i slutet av 70-talet o början av 80-talet.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Ok, vad intressant att det fungerar även för customhojar.

Cg 125 har ju tillverkats från 1976 till 2006 eller något i den stilen. Den motorn sitter numera i honda cbf 125 2010. Jag tror att motorn i de senare årsmodellerna skiljer sig ifrån de tidiga. Vad jag vet så hade de tidiga modellerna ohv motor med kamaxeln långt ner i motorn.

Jag ska leta fram länken och klistra in den lite senare.

http://honda-cg.ifrance.com/Honda-CG-125-1976-1991.pdf

http://hondacg125.awardspace.com/



// Amir


Ja estetiskt sett är dom klart mycket bättre enligt min smak!;)
Funktions mässigt är dom också bra och klarar med mycket god maal
broms kraven för "Amatör reggad hoj" (360brake) och fyrbackstrummorna
körs hårt på classic racing..dock har dessa båda bromsar svårare att leda
bort värmen än öppna skivbromsar, så det är knappast något att
rekomendera för moderna sport hojar som körs hårt i hög hastighet.
360 brake lämpar sig för Customhojar och 4 back trumman för classic racing
och gammaldags café racers.

CG 125. OHV over head valve (toppventil) enligt info jag hittade så är det även en OHC over head cam (överliggande kamaxel)..med all säkerhet enkel överliggande kamaxel annars skulle det stå DOHC, som dessutom måste vara ytterst sällsynt för små motorer avsedda för bruks ändamål...dessutom brukar det synas på utformningen av ventilkåpan om det är en DOHC. Tycker att motorn är väldigt lik XL 125 som var populär här i slutet av 70-talet o början av 80-talet.

Anders.J
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Det verkar som att de där 360brake5 är inte speciellt billiga, runt 1000 dollar, stämmer det Anders?

4backs trumbroms har jag ännu inte lyckats hitta ngn prislapp på men jag letar.

// Amir

Där ser man! Trodde inte att det fanns 4 växlade 125,or (borsett riktigt gamla veteraner) med tanke det smalare effekt register som små motorcyklar brukar ha.
Inte behöver du skivbroms på en tusenkubikare! Det finns superstora effektiva 4 backs trumbroms nav som användes länge på road racing hojar och som idag är mycket eftertraktade inom classic racing. Sedan finns det lamellbroms som ger ett trumbroms utseende som heter 360brake 5" samt 6"... har monterat en 6" på frugans hoj för att ge mer classiskt utseende än med skiva.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Det verkar som att de där 360brake5 är inte speciellt billiga, runt 1000 dollar, stämmer det Anders?

4backs trumbroms har jag ännu inte lyckats hitta ngn prislapp på men jag letar.

// Amir

Ja det stämmer att dom ligger undgefär i denna prisklass..360 brake har patent och ensamrätt på denna broms.

har sett någonstans att det nytillverkas replicor av 4 backs trummor (i Italien eller England om jag minns rätt) och dessa är nog betydligt dyrare än 360brake.

Anders.J
 
Top