Fyra lediga dagar = långweekend i Norge.

jvg

New member
Tar ut två kompdagar och helt plötsligt har man en långweekend till sitt förfogande :)
Vad passar bättre då än en tripp till Norge?

En enkel rutt görs snabbt upp på Google Maps, har egentligen tre mål med resan, Aurland (Lookout), Hardangervidda och Rjukan.
Resan blir enligt Google Maps 1340km lång, lagom för fyra dagar, drygt 30mil om dagen.

Resan börjar i Torsby, torsdagen den 3e september 09:30.
Målet för dagen är Gol.
SDC10067.JPG


Dagen börjar med solsken blandat med lite moln, ganska lagom väder.
Efter halva första planerade sträckan börjar det dock regna ordentligt, så det blir paus för att dra på sig regnställ.
SDC10069.JPG


Väl framme i Gol blir det en hytt för natten, molnen hänger tunga och jag har ingen lust att tälta. 300nok är det värt för att slippa en blöt natt i ett kallt tält. Första dagens resa, över Kongsvinger, Gardemoen & Ringerike bjuder inte på några överaskningar (eller speciella sevärdheter), det är mer eller mindre transportsträcka till västra Norge.
371km körda enl. GPS (inkl. en tripp runt Gol på kvällen), plus några tunnlar där GPSen tappat kontakt med satelliterna.
SDC10097.JPG


Fredagen går i regnets tecken, regnar mer eller mindre konstant så det är regnställ som gäller hela dagen.
Dagens mål är Geilo (sträckan Gol till Geilo är bara fem mil, men med omväg till Aurland ska det bli ca 30 mil).
Trots regnet är det fantastisk väg från Gol, över Hemsedal till Lærdal.
SDC10125.JPG


Från Lærdal kan man välja att ta den 24,5km långa Lærdal Tunneln till Aurland, eller köra över berget.
Självklart blir det vägen över berget, denna väg kan verkligen rekommenderas. Tänk cykelväg, så smal är den bitvis.
Är flera ggr över 1300möh
SDC10153.JPG


Vid slutet av denna bergsväg ligger Aurland Lookout, ett av resans mål.
Trots regnmolnen var det finfin utsikt över Aurland och Aurlandsfjorden.
SDC10159.JPG

SDC10164.JPG


Vägen från Aurland till Geilo hade förmodligen varit roligare om vädret varit bättre, denna dag var det kallt och regnigt, har inga bilder från den vägen då jag bara ville ner från höjderna fortast möjligt.
Dagens högsta punkt blir 1313möh (här).

Eftersom det fortsätter regna blir det hytt igen, ytterligare 300nok.
Åker in till Geilo centrum på kvällen och handlar en hamburgertallrik för 145nok, hutlöst dyrt, den var inte ens speciellt god.
280km körda denna dag enligt GPS'en, fömodligen en bit över 30mil i verkligheten pga alla tunnlar (tvåsiffrigt antal).
SDC10179.JPG


Fortsättning följer strax...

/ Joakim
 
Last edited:

jvg

New member
Morgonen dag tre ser bättre ut, uppehåll.
Målet för dagen är att köra över Hardangervidda och vidare till Rjukan.
Vägen över Hardangervidda är kanonfin, dock kallt denna dag, får dra på mig regnjackan för lite vindskydd.
SDC10185.JPG

SDC10195.JPG


Molnen börjar spricka upp när jag närmar mig Eidfjord, och solen tittar fram.
SDC10204.JPG


Framme i Eidfjord är det blå himmel, varmt och skönt.
SDC10205.JPG


Några kilometer efter Eidfjord blir det stopp!
Vägen jag har planerat åka till Odda är helt avstängd pga vägbygge, letar på GPS och karta efter alternativvägar men hittar inga, det enda som finns är färja från Brimnes till Bruravik, med följden att jag hamnar på fel sida om Eidfjorden.
SDC10210.JPG


Tar ändå färjan och tar mig till Kvanndal, där jag får hoppa på ytterligare en färja för att ta mig över till rätt sida av fjorden igen, till Utne.
(Det här är för övrigt första gången någonsin jag har åkt färja med MC.)
SDC10216.JPG


Pga väntetider vid färjorna är jag inte framme i Odda förrän vid tretiden på eftermiddagen, planen var att ta sig till Rjukan denna dag, och det är fortfarande ca. 20 mil krokiga norgevägar kvar dit.
SDC10224.JPG


Vägen mot Rjukan är, återigen, förmodligen roligare när vädret är fint, denna eftermiddag började det regna igen och på 800-1100 meters höjd blir det snabbt kallt när det regnar och blåser.
Är framme i Rjukan vid halvsjutiden på kvällen, trött och kall. Åker genom Rjukan utan att egentligen titta på nåt (det pågick nån sorts fest i centrum, några gator avstängda med tält uppställda och en hel del folk).

Har suttit i sadeln sen 09:30 på morgonen och stannar vid första bästa camping. Frågar faktiskt efter hytt igen men finns inga lediga (förmodligen hade dom inte varit i min prisklass ändå, såg inga små hytter på denna camping), så det får bli en tältnatt.
Småduggar lite under kvällen, men det slutar ganska snabbt. Kallaste tempen jag såg under natten var precis under 8°C.
372km körda enl GPS, dagens höjdpunkt 1260möh.

Fortsättning följer...

/ Joakim
 
Last edited:

jvg

New member
Vaknar tidigt på söndag morgon, kan inte sova, uppe vid 06:30.
Kikar ut och ser klarblå himmel, är tyvärr på fel sida av ett berg, så solen träffar inte campingen, ganska kyligt såhär på morgonkvisten.

Idag är det hemfärd, rutten går från Rjukan, mot Kongsberg, Drammen, Oslo och hem.
Vägen från Rjukan till Kongsberg var mycket fin, runt Tinnsjö verkar vara en populär MC-väg, mötte förmodligen fler motorcyklar på denna vägsträcka än jag gjort på hela resan.

Camping kl 7 på morgonen.
SDC10235.JPG


Gaustatoppen från campingen (högsta berget i Telemark fylke, 1883m).
SDC10234.JPG


Ger mig av från campingen vid niosnåret, planen var att titta runt lite i Rjukan eftersom jag bara körde igenom kvällen innan.
Åkte såklart till Norsk Hydros anläggning för tungt vatten, den som blev saboterad av ett gäng norrmän 1943.
SDC10245.JPG


Öde Rjukan kl 10 söndag morgon
SDC10250.JPG


Nästa mål var att komma så nära Gustatoppen som möjligt, med bil/mc kommer man såklart inte speciellt högt upp, men det var rolig väg uppför berget iallafall.
SDC10259.JPG

SDC10252.JPG

SDC10258.JPG


Vy över Rjukan
SDC10262.JPG


That's it!

Hemvägen genom Drammen och Oslo finns inte mycket att berätta om, ganska tråkig väg.
453km denna sista dag enligt GPS, hade seriös träsmak i baken från Oslo och hemåt.

Totalt hamnade GPSen på ca 148mil, trippmätaren på hojen säger ca. 154mil, lite mer än planerat från början, men utan större problem genomförbart på fyra dagar.

/ Joakim
 
Last edited:

Kraftfull

New member
Norge är grymt vackert! Just nu blev jag förbannad på mig själv att jag inte planerat in någon Norgesväng i år... Får ta mig i kragen till nästa år!
 

swischmc

New member
Vilka härliga bilder! :) :) Nu blev jag sugen på en tur till Norge...
Kul att se dem, verkligen. Kanske finns fler i forumet som gjort resor och vill berätta?
 

sabang

New member
Tycker om att läsa sådana här bra skrivna berättelser med fina bilder...
Får väl hoppas att jag själv skriver ett repotage någon gång;)
 

Dragonheart

New member
:D Jättekul rapport :D

Tack så mycket !!! Och nästa gång ska fråga du först innan du åker om

nån vill följa med ;)
 

Yxan

Member
Nice

Utmärkt resereportage från Norge, koncist och informativt. Visar att Norge - faktiskt - inte enbart består av Trollstigen och Geiranger. För egen del har det just blivit de två sistnämnda x 3! Som sagt, sjukt dyrt i Norge. 145 NOK-ribbor är rena rånet för en svettig 'handbörjartallrik', kan dock tycka att 300 NOK för en hytte är (helt) ok - när så nöden kräver det. Annars tältar vi mest...

Hälsar Magnus
http://www.beronius.eu
 

jvg

New member
Tack för alla trevliga kommentarer.

Utmärkt resereportage från Norge, koncist och informativt. Visar att Norge - faktiskt - inte enbart består av Trollstigen och Geiranger. För egen del har det just blivit de två sistnämnda x 3!

Tackar.
Gjorde trollstigen också detta år, i juli var jag där.
Finns några bilder här, om nån vill se.

Detta är mina första två mc-semestrar någonsin och jag är utan tvekan fast, planerna finns redan på nästa års semester.. :cool:

Mvh
Joakim
 

Hampe

Skriver massor!
Det var som attan!
Har du varit ute och rekat för nästa års Norwegian Camel Rally?

www.camelrally.no


Kontrollpunkter
Din rute må inkludere minimum fem av de følgende kontrollpunktene:

Elverum
Evje
Fagernes
Geilo
Odda
Oslo
Otta
Røros
Sarpsborg


Inte säkert det blir samma kontrollpunkter 2010, vet du... ;)

Jag känner igen mig på flera av dina bilder - trevligt land att åka hoj i!

Trevligt skrivet, tack för att du delar med dig.
 
Top