Funderingar om vildsvin

Monica

New member
Har funderat mycket på vad som händer om man kör på ett vildsvin med hojen. Om man överlever vill säga....

Skräckscenarie: Man drämmer in i ett vildsvin, åker av vägen och lägger sig lite snyggt (hrmm) i vägkanten, och ligger fastklämd kanske under hojen, eller är skadad. Vildsvinet är också skadat och går till anfall mot mig.... vad gör jag då?

Det där med att ligga still och spela död funkar inte på vildsvin (de har inte läst den boken). Det vet jag av erfarenhet. Och inte har man något att försvara sig med.....Kläderna kan väl ta en del av betten, men.....

Någon som har någon fundering/erfarenhet?

Något annat som jag också har tänkt på är att, i alla fall jag, aldrig har haft t ex en ficklampa med mig när jag varit ute och kört....Det ska jag däremot råda bot på. Det finns en alldeles perfekt långskaftad ficklampa som dessutom är bra till mer än att lysa med.....

dreamjay

New member
Vildsvin är normalt skygga och anfaller normalt sett bara när de är trängda, och om du ligger orörlig under en MC lär du knapast ses som nåt hot. :)

Vad har du hört som får dig att fundera?

lime

Skriver inte
I nära nog 100% av fallen när det handlar om skadat små- eller klövvilt så kommer viltet att gå undan. Det är den naturliga reaktionen hos ett skadat djur (med undantag för vissa rovdjur). Så fallet att du skall bli skadad av ett anfallande vildsvin är väldigt litet. Gå dock inte fram till ett skadat vilt som ligger vid vägkanten om du inte vet exakt vad du gör. Det kan framkalla ett utfall eller driva in viltet längre in i skogen och göra ett eftersök svårare.

Om du överlever. Tja, ett vildsvin kan bli upp mot 1 m i manken, nästan 180 cm långt och väga upp över 150 kg. De har alltså samma massa som ett rejält hjortdjur men är lägre. Det är med andra ord en rejäl bit kött man kör i.

Jag har krockat ett vildsvin i klassen 100 kg med bil och med tanke på de skador som blev på bilen vill jag inte stöta på något liknande med motorcykel. Vid en direktträff kommer det att bli en rejäl smäll. Ett normalt vildsvin är tillräckligt högt för att det skall bli svårt att köra över med mc. Alltså kommer hojens rörelsemassa att stoppas mot vildsvinet.

Oavsett vilket djur över 5 kg man kör på så riskerar man att få rejält ont. Sedan handlar det mest bara om tur, lite skicklighet och på om man har ombyte underkläder med sig eller inte.

Monica

New member
Vildsvin är normalt skygga och anfaller normalt sett bara när de är trängda, och om du ligger orörlig under en MC lär du knapast ses som nåt hot. :)

Vad har du hört som får dig att fundera?

Inte något speciellt som jag har hört, utan mer en fundering om vad som skulle kunna hända....

Lime: jag håller med om att viltet för det mesta går undan. Men problemet med vildsvin är just de att de inte är konflikträdda i en situation där någon blir skadad. För det är också så att det är inte ofta som du ser bara ett vildsvin, utan de trivs bäst i flock. Jag har mött flockar på upp till 30 djur....

Skönt att höra att det gick bra för dig!

Fler funderingar?

Hoke

New member
Här i Stockholmtrackten utövades just krock med vildsvin i fjol, vildssvinet försvann till skogs och föraren av hojen blev trasig av incidenten.

Raven

New member
Om man kör på å skadar eller dödar en kulting ,kommer suggan å sprättar upp först kläderna med sina knivskarpa betar. Sedan kollar hon om man andas, därefter sprättar hon upp bukhinnan. Sedan blir man rävmat.:eek:

Raven

New member
Jo naturligt vis, skitprat. Men suggan sägs att försvara sina ungar, så det är nog inte helt ofarligt.

Hasse

New member
Östermalma Jaktvårdsskola inkom med svar efter att jag kontaktat dem.
Här nedan får vi alltså ett svar från en av deras viltvårdskonsulenter:

Svår fråga! Alla djur som inte ser någon annan utväg kan välja att attackera för att komma undan en fara tex kan en mus försöka attackera en katt för att komma undan. Vildsvinens farlighet är ofta överdriven. Det är mycket ovanligt att dom attackerar människor men det händer. Det är nästan alltid en jägare som försöker avliva ett skadat vildsvin som blir attackerad.

Man skulle kunna tänka sig att ett chockat och skadat vildsvin skulle kunna uppfatta en MC-förare på en olycksplats som ett hot. Det skadade svinet kommer alltid att prioritera att lämna platsen så snabbt som möjligt- inte försöka skada föraren.

Det normala händelseförloppet de få gånger ett vildsvin väljer att attackera en människa kan beskrivas så här: Vildsvinet försöker knuffa omkull jägaren (Vilket det varit varje gång jag har hört om att detta hänt)för att, sedan, i förbifarten försöka få in en träff med en bete (om det är en galt) eller möjligen försöka bita till en gång (om det är en sugga) innan det rusar från platsen. Det är ännu ovanligare att attacken medför någon skada hos jägaren. Det sker många avlivningar av skadade vildsvin per år (trafikolyckor, skadskjutningar mm) men det är nog knappat ett fall per år med personskador.

En mc-förare är normalt väldigt bra skyddad i sina mc-ställ men självklart innebär ett självförsvarande vildsvin en mycket obehaglig upplevelse. Jag tror att faran att en mc-förare skadas av ett attackerande vildsvin är betydligt mindre än att personskador uppstår när en älg eller t.o.m. rådjur ligger och sparkar på olycksplatsen.

Monica

New member
Det var verkligen intressant information. Smart att ta kontakt med en jägare med erfarenhet :eek: , det skulle man ju tänkt på :eek:

jan-olovj

Active member
Jag har med kollat upp hur skadade vildsvin ragerar. Jag frågade en kompis som är viltmästare och lärare i jakt o viltvård vad han ansåg skulle hända vid en krock med vidsvin och fick nästan exakt samma svar som Hasse fått.
Viltmästaren ansåg att risken var väldigt liten men att det vore dumt att gå fram till det skadade djuret.
Det är synd om folk skulle gå omkring och vara rädda för vår nygamla viltart. De hör oss långt innan vi får syn på dem, de är oerhört varska.

Jan-Olov

Last edited:

Hasse

New member
det är grymt

Det som ytterligare kan tilläggas är att de här svinen är nattaktiva. De ligger i sina sk. daglegor väl gömda och vilar men så fort det börjar skymma söker de föda. De förflyttar sig flockvis och är verkligen stenhårda att köra på .
Sorry att kolumnerna halkat snett vid inkopiering men ni får läsa noggrant.

År 2007 MÅNAD TOT.
Viltslag Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug Sept Okt Nov Dec
Älg 16 7 4 10 7 11 6 15 26 21 27 20 170
Hjort 12 7 4 3 2 5 7 1 7 25 28 23 124
Rådjur 106 75 66 73 128 129 99 87 93 166 195 139 1 356
Vildsvin 18 8 6 3 8 7 8 10 28 44 46 26 212
Rovvilt 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 1 Lodjur
Summa: 152 97 80 90 145 152 120 113 154 256 296 208 1 863

År 2006 MÅNAD TOT.
Viltslag Jan Feb Mars April Maj Juni Juli Aug Sept Okt Nov Dec
Älg 17 9 1 5 4 15 17 22 24 27 18 18 177
Hjort 10 6 3 3 6 3 5 4 9 11 26 21 107
Rådjur 142 96 84 55 108 130 80 78 62 98 170 100 1 203
Vildsvin 8 5 2 3 4 4 9 11 13 23 31 24 137
Rovvilt 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Summa: 177 116 90 66 122 152 111 115 108 159 245 163 1 624

Last edited:

Leif H..oj

New member
Just det, nattaktiva precis som barlejonen, med den skillnaden att vildsvinets ögon av någon underlig anledning inte reflekterar ljus - läste jag nånstans - från lampor och strålkastarsken. Andra klövdjur ögon brukar ju blänka till i dikesrenen, men icke dessa grisögon. Man måste alltså använda sin blick på ett väldigt uppmärksamt sätt när man är i vildsvinstrakter. Det är inte alla mc som har det perfekta strålkastarljuset för att lysa brett och långt.

Robban

New member
haha

Nja nu tror inte ja att ett vildsvin som fått sig en knuff i ryggen av en hoj på 200 kilo och som åker 100 km/h är så vild(s)vint :)

Den vill nog om den överlevt bara in i skogen och fundera över va som hänt.

Leif H..oj

New member
Ännu fler svin i trafiken

TV4 tar idag upp problematiken med den ökande stammen av vildsvin i Sverige. Petra på MC-Folket efterlyste i våras mc-ister som kan berätta om eventuell påkörning av vildsvin. Har någon hört av sig? Dags igen att varna.

När vi går in i mörkare årstiden så ökar viltolyckorna. Januari till maj 2007 rapporterades 342 vildsvinsolyckor i hela landet. Samma period 2008 är det mer än dubbelt så många, nämligen 721 olyckor.

Antalet viltolyckor mer än dubbleras under hösten. Pass upp!

Nån som har (dålig) erfarenhet?