Att tänka på när du ska köra upp privat för A-begränsad:
* minst 375cc
* max 25kW motoreffekt
* max 0.16 kW/kg i effekt/tjänsteviktförhållande
* du måste ha fullständig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning (inkl. ryggskydd)
*
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/
*
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Tänk även på att övningsköra med en handledare som är duktig på att köra hoj och duktig på att lära ut hur man kör hoj. Att bara lasta upp första bästa på bönpallen som fick A-kortet på köpet när de tog B och aldrig kört en enda meter med mc kommer inte att ge något alls.
Lämplig hoj?
Tja, dels så finns de såkallade offroad eller allround hojarna. Suzuki DR650, Yamaha XT 600E och Honda XL600V Transalp är exempel på hojar inom det segmentet. Finns att hitta till ganska vettiga priser (från ca 20000 och uppåt) och de är nästan lika lättkörda som mopeder.
Vill man ha något mera landsvägsbetonat så finns det nästan hur mycket som helst att välja på. Det är bara att du skriver in "25kw" eller något liknande i sökfältet på blocket.se och ser var du hittar. De modeller som du kanske ska undvika om du vill ha en lättkörd hoj för uppkörningen är glidare (en del kallar dem custom) och sporthojar.
Exempel på passande landsvägshojar.
Riktigt billig: Suzuki GSX 400 från någon gång på 80-talet, finns från ca 10000kr.
Ganska billig: Kawasaki ER-5, man kan hitta fina exemplar från sent 90-tal från 25000kr.
Sedan så kan man nästan hamna hur högt som helst i pris. Det är bara din plånbok som sätter gränsen. Hittar du en lämplig hoj till rätt pris men som inte är strypt så kan du höra med t.ex.
http://www.mc-kompaniet.se/strypning.htm om de har någon strypsats till den hojen.
Det kan även vara en god idé att kolla vad försäkringen kommer att kosta innan du köper hojen. Annars kan det bli en ordentlig kalldusch när du ringer försäkringsbolagen i efterhand.