Frukost/övrig mat för resan?

Igge

New member
Hallå hallå!
Jag ska som tidigare annonserat ut på en lite längre tur och tänkte höra om någon kan rekommendera bra frukostmat för resan, jag saknar kylmöjligheter och har inte mycket plats över så något som passar det vore trevligt :)

En lättare mjölkallergi finns också att tänka på.

Övrig mat har jag en del idéer på hur man kan lösa (använder gasolkök) men fler tips är alltid välkomna!

Ös på med tipsen, tack! :D
 

Hoke

New member
Välling eller nudlar brukade jag äta om man räknar bort gröt eller flingor med mjölk då. Gärna med något fullkorbröd som håller ihop.
(riktiga män äter välling till frukost även om det är bäbisar på kartongen:D)
 

Mirre

New member
...tänkte höra om någon kan rekommendera bra frukostmat för resan...
Ös på med tipsen, tack! :D

Nutrilett, Allevo, Naturdiet (eller annat märke) "bars" (finns på apotek o välsorterade hälsokostavdelningar i mataffärer) tycker jag är gott, ger hyfsad näring o tillräcklig mättnadskänsla samt är lätt att ha med sig.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
2 eller 3 wienerbrød (finns på välsorterade bakeri-avdelningar i mataffärer) tycker jag är gott, ger hyfsad näring o tillräcklig mättnadskänsla samt är lätt att ha med sig. Håller sig i tätslutande plastkasse. Fungerar, enligt mitt omdömme, även bra t. Lunch, kvällsmat, etc. :)

Trevlig resa


(sorry - ku låta inte bli!)
 

SGM

Moderator
2 eller 3 wienerbrød (finns på välsorterade bakeri-avdelningar i mataffärer) tycker jag är gott, ger hyfsad näring o tillräcklig mättnadskänsla samt är lätt att ha med sig. Håller sig i tätslutande plastkasse. Fungerar, enligt mitt omdömme, även bra t. Lunch, kvällsmat, etc. :)

Trevlig resa


(sorry - ku låta inte bli!)

Hahaha...med sjokolääääääääääde? Alla har vi väl sett solstollarna, det något gubbsjuka "barnprogrammet" från förr. :D
 

DuvD

New member
Knäckebröd med mjukost på tub. Vissa sorters mjukost behöver inte kylförvaras.

Kaffe gör du i din jetboiler....
 

V Saarela

New member
Som oftast ensamresenär:

Jag tillhör väl kategorin tar med mig käk hemifrån. Fixar till på tranglian nåt på kvällen.
Ganska enkelt att räkna ut hur mycket man ska ha med sig. Soppor, köttbullar, ravioli etc....och sen är ju makaroner bra att trimma med. Köper inget efter vägen(fast ibland tar man ju o äter ute också)

Dagtid lever jag på kaffe och mackor. Kokar ett par termosar varmt vatten och använder snabbkaffe.
Har med mig skinkosttuber som "smör", köper bröd oftast på morgonsidan(färskt) och helst från ett bageri direkt samt gurka och tomater allt eftersom
 

badpitt

New member
Havregrynsgröt kokat på primusköket, jag använde mig av torrmjölk till det, funkar kanon, vet inte om torrmjölk funkar om du är allergisk.
 

Bighoj

New member
Köper allt jag behöver under resans gång så jag har aldrig mat med mig.Förslaget med falukorv runt styret var inte helt fel,och vill man ha den gyllenbrun är det bara att lägga den på blåset.
 

800cc

New member
koka lite snabbris,häll i lite vatten och värm upp o blanda i en varma koppen minestroni exempelvis,rätt så gott och snabbriset gör att man blir snabbare,tycker att man står sig rätt bra på soppan med ett par mackor till,med ex tubost som redan föreslagits tidigare
 

mudder

Member
Det enda vi brukar ha med hemifrån är tubost och snabbkaffe samt mat till första och sista(!) dagen. I övrigt handlar vi det vi behöver när affärerna öppnar vid 9-tiden. Då köper vi ägg, juice, yoghurt och färskt bröd till frukosten samt någonting till lunchen. Sen kör vi vidare tills vi hittar ett fint ställe att käka frukost på. Lunch tillagas på Trangiaköket nångång på eftermiddan.

Nu undrar ni säkert varför vi släpar med mat till sista dagen på hela resan? Jo det är en slags nödproviant, oftast några burkar chiliconcarne som vi kan äta om vi skulle bli strandsatta på något otillgängligt ställe. Men det har, som tur är, inte hänt ännu, därför brukar vi käka det sista dagen.
 
Top