Fredrik i köp tankar.

fredde6767

New member
Hej. Fredrik i köp tankar!
Jag har blivit ny medlem, och tycker det ska bli jhätte kul.
Mina tankar i dagsläget går till att köpa en hoj för första gången,
Jag skulle gärna villja ha råd om villken typ av hoj som skulle passa mig,
Varit och skickat på många men kommer inte till skott att köpa,
Har någon ett eller flera råd vad ska jag jgöra mvh Fredrik.:rolleyes:

Zopilote

New member
Givetvis skall du ha en R1:a, allt annat är för slött ;)

Nä, skämt åsido: Jag rekommenderar att du börjar med en lagom stor, lättkörd, men inte alltför trött hoj. Köp en hoj utan kåpor och plast, inte helt ny men inte alltför gammal. På så sätt blir det inte så extremdyrt NÄR (inte om...) du lägger den första gången.
Lämpliga förstahojar enligt mig kan vara t.ex.:

Suzuki SV650N
Honda CB 750 Sevenfifty
Kawa ZR-7
Kawa ER6-N
Suzuki V-strom 650
Yamaha XT660R/X
Honda TransAlp

Lite beroende på hur du har tänkt använda hojen...Tur till lokala fiket, touring i Europa med frugan bakpå eller sprätta grus långt från huvudvägarna.

Jag rekommenderar INTE att börja med en glidare, även om de kan vara fina att se på... Inte heller rena sporthojar eller stora touring/sporttouringlok som förstahoj.
Glöm inte att kolla vad försäkringen kommer att kosta dig inna du slår till på drömhojen.
Lycka Till!

M

magne

Guest

Min rekomendation är BMW RxxxR eller om du har pengar på banken - spendera dem på en BMW R1200R. Massor med krut,vrid och lättkörd. Den väger inte mycket mera än en 3-4 år gammal 600 kubikare, dvs ca 220 kg fulltankad. Billig i forsäkring är den oxå. Bara den lägre försäkringen kan finansiera köpet jfr med alla tusenlappar som en sporttouring kostar. SJälv så fick jag reduserad försäkring med ca 5000:- när jag gick från en FZS600 2002:a till en 2007 R1200R

Oavsätt vad du väljer, trivs du, så är det en bra hoj. Det är du som ska trivas på den, inte din omgivning som ser dig. En klysja men sann!

:)

cat-woman

New member
Min rekomendation är BMW RxxxR eller om du har pengar på banken - spendera dem på en BMW R1200R. Massor med krut,vrid och lättkörd. Den väger inte mycket mera än en 3-4 år gammal 600 kubikare, dvs ca 220 kg fulltankad. Billig i forsäkring är den oxå. Bara den lägre försäkringen kan finansiera köpet jfr med alla tusenlappar som en sporttouring kostar. SJälv så fick jag reduserad försäkring med ca 5000:- när jag gick från en FZS600 2002:a till en 2007 R1200R

Oavsätt vad du väljer, trivs du, så är det en bra hoj. Det är du som ska trivas på den, inte din omgivning som ser dig. En klysja men sann!

:)
Hej....undrar vilken försäkring ska man välja för MC?

P-O Noren

New member
Hej....undrar vilken försäkring ska man välja för MC?

Tråkigt nog så ringer du runt till alla försäkringsbolag.
Annars så kan du betala onödigt mycket. Ladda med lite chips och cocs-cola samt regnummer och ditt personnummer...

@fredde6767:
Vilka typer av hojar pratar vi om?
Hur skall du använda hojen?

Vad är viktigt?
-billig i drift
- snabb
-bekväm
-vindskyddad förarpsoition
osv. osv. Får vi lite feedback så kan man föreslå hojar tillbaka

Last edited:

cat-woman

New member
Tråkigt nog så ringer du runt till alla försäkringsbolag.
Annars så kan du betala onödigt mycket. Ladda med lite chips och cocs-cola samt regnummer och ditt personnummer...

@fredde6767:
Vilka typer av hojar pratar vi om?
Hur skall du använda hojen?

Vad är viktigt?
-billig i drift
- snabb
-bekväm
-vindskyddad förarpsoition
osv. osv. Får vi lite feedback så kan man föreslå hojar tillbaka

yamaha r6
ska prova med InsuranceFinder....hörde att de var bra....har flera altenativ där...

maria_p

New member
fredrik i köp tankar

Provkör olika typer av hojar, olika körställningar mm. Svårt köpa första hojen när man inte har så mkt erfarenhet och inte vet vilken hoj som passar en!
körde själv custom i 3 år men har nu bytt till en Suzuki bandit 650 och trivs kanon med den! Trevlig, pigg och jätteskön körställning, mer aktiv körning! lycka till!

Hälsn. Maria

Maru

New member

Provkör provkör provkör. Enda sättet att hitta en maskin du kommer trivas med. Tipsen du får här är säkert bra men man utgår oftast ifrån sin egen bedömning.

Hur e du byggd? Vad ska du ha hojen till? Man kan bara gissa.....:cool:

Katarina

Helt okej
Jaa ha ha ha, denna tråd förde mig tillbaks till mina första stapplande steg inom mc. Köpte en custom före jag fick lappen och så visar det sig att jag trivs bäst på grusvägar och på en helt annan typ av motorcykel... Inte lätt att veta vad man trivs på för typ av hoj förrän man börjat köra, jag trodde jag kände mig själv men ack vad jag bedrog mig här! Custom var absolut inte jag. Så jag skriver som föregående skribent: provkör, provkör, provkör. Zopilote har bra förslag på olika modeller.

Lycka till. :)