Väg 2205 upp över Col de la Bonette på 2802 Möh för att sedan fortsätta på väg 902 över Col de Vars, Col d`Izoard till Briancon. Därefter fortsätter 902:an över Col du Galibier, Col de I`iseran, Val d`Isere sedan kan man åka in till Courmayeur i Italien då över Colle d Piccolo Sankt Bernardo.
View attachment 7310
God Tur Thomas
Trevlig sväng.
Åkte en del av dessa under höstens äventyr:
Öde, svalt mot kvällningen, fantastiska skuggspel i skymningen och underbara vägar att köra vidare på genom natten.
Fler borde pröva att köra bergspass nattetid. Man kan köra mycket, mycket hårdare; ingen trafik, och dom man möter har oftast ljuset tänt. Ja, "oftast." Bergen är lite laglöst land nattetid, men det passar mig fint. Hellre onykter bergsbonde i en Twingo utan ljus på natten, än aldrig så nykter tysk turist i husbil dagtid...
Utan molnskärm och med rätt månbelysning så är det bedövande vackert nattetid, och när man kastar ett öga ut över dalarna så ser man de udda och avskiljda husen och byarna glimma som stjärnor på en slags uppochnerpåvänd himmel under sig. När gryningen sedan kommer så svider det i själen, så vackert är det.
Eller, vänta... ...glöm det jag sade.
Det är inget speciellt att köra berg på natten. Grått, mörkt och trist. Säkert farligt också! Bara vettvillingar som ger sig ut i svarta natten. Jag kan ta på mig att köra när det är mörkt, så slipper ni. I fix, no worries...
Så här var det: Under höstens "European Tour" var samtliga poängsatta bergpass ställda under tidsfönster, tyvärr.
"Daylight only", alltså. Bilden ovan från Col du Galibier är tagen 19:55; 4 minuter före platsaktuell solnedgång enligt Garmin, och gav därigenom en hiskelig massa poäng. Men det var det sista för natten. Resten av bergen den natten blev bara transport - men oboy! vilken transport! ...och, ja: jackan åkte på lite senare. Inte frost, men sannerligen inte många grader ifrån.
Kör man detta hörnet av Alperna bör man ta sig en avstickare in i Schweiz också. Jag gillar dom ruffa och sönderkörda vägarna på svårtillgängliga bergspass, men Schweizarnas makalöst väl underhållna vägar är intressanta som jämförelse. Släta, prydliga, välordnade - trots samma höjder och samma utsatthet.
Hampe