Frankrike på hoj - är det nåt att ha...

anze

New member
Sitter och funderar på semester 2015, Isle of Man är bokat men ska bli en tripp med frun också. Pratas om Frankrike från hennes håll, är själv osäker. Gjorde Tjeckien, Österrike, norra Italien i fjol. Men hur är södra Frankrike, rivieran. Dyrt anar jag men är det nåt att sikta på. Är Juli som det kommer bli, så lär ju vara varmt. Nån som har kört där och kan ge lite tips på vad man isf inte bör missa.
 

Kapten Stofil

New member
Åkte runt Frankrike i sommar, bl a längs Rivieran från Perpignan till Nice. Dyrt vet jag inte, vi campade och det var inte så dyrt vad jag minns. Priserna i snabbköpen är helt OK.
Vad man inte bör missa, tja, vad är ni intresserade av?
Temperatur var 30+ men torr värme, det var nog värre i Sverige faktiskt.
 

BrooklynS

Member
Missa inte en sträcka på Tour de France om ni är där i juli. Folkfest, sannolikt världens största... som Rios karneval fast nästan varje dag i en månad.
Undvik Marseille men strosa gärna längs kusten från Perpignan till Nice (eller tvärtom). Camargue är sevärt med sina tjurar, hästar och flamingos. Sété ligger bra till om man gillar vattensport. Strax söder om St Tropéz finns en ort som heter Le Lavandou, och närmare bestämt i Pramousquier ligger den trevligaste camping vi bott på under våra totalt sju veckor i Frankrike. http://www.campingpramousquier.com Ligger på en bergssida, granne med ett naturreservat för grodor. Inte alls långt härifrån finns det otroligt trevliga bergsvägar både för landsvägs- och grushojar om man vill det. Skaffa en karta på den lokala turistbyrån, lägg upp rutten och kör.

Prinsnivån är väl inte så farlig tycker jag, det är mest i metropolerna Troppan och Nice som det är snordyrt beroende på klientelet... ;) Annars som hemma, förutom betydligt mer välsorterade varuhus. Lokala mindre vinhandlare kan rekommenderas och muskaten är fantastisk.

Tänk på att det kan vara mycket varmt dagtid, kör helst morgon 06-10 då det också är lättast att få plats på camping/hotell. Tiden 12-15 vill man sitta i skuggan och dricka vatten.

Undvik fransmännens semester om möjligt, då är trafiken vansinnig, för de åker till Rivieran mangrant med enorma köer som följd. När deras semester infaller gör man klokast i att åka upp i bergen, mindre folk, svalare, trevligare. Innan mitten av juli funkar kusten också.
 

Thomas Svärd

New member
Hej
De franska alperna är något ni inte bör missa när ni åker ner mot rivieran. Route Napoleon från Grenoble är det väg N85 hela vägen ned till Canne, missa då inte Grand Canyon du Verdon den är klart sevärd. Väg 2205 upp över Col de la Bonette på 2802 Möh för att sedan fortsätta på väg 902 över Col de Vars, Col d`Izoard till Briancon. Därefter fortsätter 902:an över Col du Galibier, Col de I`iseran, Val d`Isere sedan kan man åka in till Courmayeur i Italien då över Colle d Piccolo Sankt Bernardo.View attachment 7310
God Tur Thomas
 

Hampe

Skriver massor!
Väg 2205 upp över Col de la Bonette på 2802 Möh för att sedan fortsätta på väg 902 över Col de Vars, Col d`Izoard till Briancon. Därefter fortsätter 902:an över Col du Galibier, Col de I`iseran, Val d`Isere sedan kan man åka in till Courmayeur i Italien då över Colle d Piccolo Sankt Bernardo.View attachment 7310
God Tur Thomas


Trevlig sväng.
Åkte en del av dessa under höstens äventyr:

RIMG0016_zps245619e7.jpg


Öde, svalt mot kvällningen, fantastiska skuggspel i skymningen och underbara vägar att köra vidare på genom natten.


Fler borde pröva att köra bergspass nattetid. Man kan köra mycket, mycket hårdare; ingen trafik, och dom man möter har oftast ljuset tänt. Ja, "oftast." Bergen är lite laglöst land nattetid, men det passar mig fint. Hellre onykter bergsbonde i en Twingo utan ljus på natten, än aldrig så nykter tysk turist i husbil dagtid...

Utan molnskärm och med rätt månbelysning så är det bedövande vackert nattetid, och när man kastar ett öga ut över dalarna så ser man de udda och avskiljda husen och byarna glimma som stjärnor på en slags uppochnerpåvänd himmel under sig. När gryningen sedan kommer så svider det i själen, så vackert är det.


Eller, vänta... ...glöm det jag sade.
Det är inget speciellt att köra berg på natten. Grått, mörkt och trist. Säkert farligt också! Bara vettvillingar som ger sig ut i svarta natten. Jag kan ta på mig att köra när det är mörkt, så slipper ni. I fix, no worries... :)

RIMG00172_zpsb6ef86a9.jpg



Så här var det: Under höstens "European Tour" var samtliga poängsatta bergpass ställda under tidsfönster, tyvärr.
"Daylight only", alltså. Bilden ovan från Col du Galibier är tagen 19:55; 4 minuter före platsaktuell solnedgång enligt Garmin, och gav därigenom en hiskelig massa poäng. Men det var det sista för natten. Resten av bergen den natten blev bara transport - men oboy! vilken transport! ...och, ja: jackan åkte på lite senare. Inte frost, men sannerligen inte många grader ifrån.


Kör man detta hörnet av Alperna bör man ta sig en avstickare in i Schweiz också. Jag gillar dom ruffa och sönderkörda vägarna på svårtillgängliga bergspass, men Schweizarnas makalöst väl underhållna vägar är intressanta som jämförelse. Släta, prydliga, välordnade - trots samma höjder och samma utsatthet.


Hampe
 
Last edited:

OH-

Member
Hej! Min erfarenhet är att vägar längs populära kuster och sjöar är precis hopplösa (i alla länder). Så, visst kan man besöka t ex Rivieran men försök få körningen inne på torra land. Vägarna, ravinerna och bergen några mil innanför östra delen av Rivieran är en fröjd. Försök få till en del av passen som det talats om tidigare i tråden (närmast Schweiz och Italien) skyll på att det är närmsta vägen :wink:

Sen har dom ju ganska schyst käk också: Sniglar, grodor, fryst gatsten, grisfot-pizza med mera. Man kan få fin mat till humana priser (har dock inte testat dom allra värsta turistfällorna).
 

Avarage

New member
Hej
De franska alperna är något ni inte bör missa när ni åker ner mot rivieran. Route Napoleon från Grenoble är det väg N85 hela vägen ned till Canne, missa då inte Grand Canyon du Verdon den är klart sevärd. Väg 2205 upp över Col de la Bonette på 2802 Möh för att sedan fortsätta på väg 902 över Col de Vars, Col d`Izoard till Briancon. Därefter fortsätter 902:an över Col du Galibier, Col de I`iseran, Val d`Isere sedan kan man åka in till Courmayeur i Italien då över Colle d Piccolo Sankt Bernardo.View attachment 7310
God Tur Thomas

Har rest mycket i Frankrike under nästan 10 års tid, även om det var ett tag sedan nu, och just alpområdena i östra/sydöstra delen av Frankrike är mitt absoluta favoritområde med mc. Här går att åka runt i veckor (bara vädret är bra) utan att man blir less.

Bra käk och alldeles, alldeles underbara vägar! :)

Om du campar finns det dessutom gott om campingplatser som ligge rpå hög höjd vilket borgar för go sovtemperatur.

Måste du nödvändigtvis ner till kusten (Canne/Nice) så ställ in dig på att du/ni vill tillbaks upp i bergen så snart ni klivit av bågarna. Å andra sidan är det inte mer än 1-2 timmars färd så är ni på >2000m höjd igen :-D.

Testa solnedgång på någon topp, helt underbart!

Mvh!
// Niklas
 
Top