Från Gdansk och söderut

B

Batman

Guest
kommer med färjan till Gdansk och ska fortsätta söderut mot Katowice, jag läste på någon hemsida att det finns motorväg (A1) endast 10 mil från Gdansk och söderut, någon som har kört där nyligen och kan berätta lite om vägstandard och tidsåtgång om resten av sträckan och eventuellt annat vägval

Yxan

Member
HOJ

Kört två ggr fr Gdansk genom Polen, bl a väster över till Tyskland (vidare till Dolomiterna/ITL) samt söder över via Warzawa/Krakow ned till Svarta havet, dock aldrig på ngn motorväg. De 'större' vägarna (1-2-siffriga på Google)/Europavägarna är klart körbar & helt OK. Men, så fort man väljer en mindre 'tresiffrig väg' - då undrar man glatt hur i hela friden lasten kommer fram hel-o-hållen...

Poliser längs vägarna finns det också rättså gott om, står lite varstans och lollar efter fartsyndare...

För lite Polen-inspiration (reseberättelser/bilder), se min hemsida: www.beronius.eu

Lycka till och trevlig resa!
Mange

Last edited:
B

Batman

Guest
hej, alltid bra med lite info, det blir ett stopp vid Malbork, en av Europas största medeltidsborgar, vi har bokat rum i Radomsko, Polen och jag känner igen Debrecen, Ungern som en av städerna som vi stannar till vid, Cluj Napoca, Sighisoara, Bran, ska oxå försöka hitta piren i Pomorie, vi hade siktet inställt på Constanta, sen vidare mot Belgrad, Serbien och slutmålet Pristina, Kosovo. Jag var ner till Kosovo med mc förra året. Garmins nya karta har nu full täckning för vägarna i Serbien och Kosovo och det är därför som GPS.en följer med, hittade inte ut från Belgrad
ska försöka hitta slingerbulten Transfăgărăşan

(jag har oxå kört Tor, 94L, 102L

Yxan

Member
HA - Tor o Balder, de gamla trotjänarna!
(dock; Balder bästa vagn hehe..)

Well, ser ut som ni nästan kommer att göra en liknade ride som vår fg sommar.

"The Transfagarasan Highway" måste ni bara göra, åtminstone för äventyret och inte så mycket för själva körupplevelsen - sjukt 'keffig' (åtminstone för oss med customhojar)! I Sighisoara kan jag varmt rekommendera Pension Phönix/Ilarie Chedndi 15 (pensionphonix.ro, på hemsidan finner du GPS-koordinater). Mycket fräscht, hyfsat centralt beläget och hojarna kan perkeras på innergården. (Själv bodde jag i rummet 'Melancolie'.) OM ni eventuellt skulle råka hamna på Phönix så hälsa 'hjärna' Carmenzita från de 'tre svenskarna fg år'.

I Pomorie är det bara att försöka sniffa sig ut till havet. Om du zoomar ned (Google kartor) så finner du en längre utstickande pir på den högra sidan, kallad; Kv. Staria Grad.

Ride safe, Mange
ps. kommer att passera genom Bollnäs ONS morgon 15/6 - vi ska upp till Nordkap...

B

Batman

Guest
ok, vi drar den 7/6 från Nynäshamn och den 15:e är vi kanske någonstans i Serbien, vi har tält och sovsäckar med oss så vi får se vart vi stannar, men jag har knappat in koordinaterna till hotellet i Sighisoara utifall,
Transfagarasan highway ska vi leta upp, jag har oxå hittat piren på Google map.

ha det och kör säkert, efter Bollnäs börjar smala och slingriga vägar med en del omkörningsolyckor

Yxan

Member
Vi hade också med oss tält/sovsäck, tanken var att tälta vid Svarta havet under Midsommaraftonen - men REGNET satte stopp för våra planer!

'Faggan' går inte att missa. Om du (igen) zoomar ned på Google (Rumänien) och tittar mellan städerna Sibiu och Brasov, får träff på väg 7C: there it is! Vägen leder fram mot en sjö, Lacul Vidraru. Kommer man (som vi) fr norr och kör söder ut, så håller man vänster så att du får sjön på din högra sida. Dock en liten brasklapp, vägen kan vara avstängd så här tidigt på säsongen. När vi körde där (23/6) hade vägen varit öppen i ca en vecka. Med svenska mått mätt säkerligen varit stängd av säkerhetsskäl... ;-)

Vet inte om du har kört i dessa trakter tidigare, men man blir klart en tooouristattraktion när man passerar genom byarna - bara att vinka o se glad ut! Se även upp för lösspringande hundar OCH hästar! Vi höll på att smälla med en skenande häst m vagn!

Godspeed...
Mange

B

Batman

Guest
ja, det är väl så det börjar, tält/sovsäck och gasolkök, men så kommer man fram till en stad eller by kl 20 på kvällen i spöregn och då är det dåligt med motivation att börja sätta upp ett tält, lätt att titta sig omkring efter ett hotell

jag och en dansk Vstromåkare var till Serbien och Pristina, Kosovo förra året och vi rullade in i Pristina strax efter kl 16 fredag em och det var nästan som om staden stannade till när två fullastade motorcyklar kom, på kvällen åkte vi upp till den den svenska campen i Ajvalija och drack kaffe med vaktsoldaterna, hade vi anmält oss 48 h före så hade vi kommit in och fått middag
vi hade bokat vandrarhem redan innan avresa från sverige och incheckningen var nere i tvättstugan i ett annex, en tant stod och strök kläder och frågade på engelska var vi kom ifrån och när jag sa sverige, skrattade hon och sa, hejsan på er, hon hade varit flykting i sverige i fem år

http://en.wikipedia.org/wiki/Transfăgărăşan
kameran är laddad och minneskortet är redo

vinka och vara glad kommer man långt på

hej och kör säkert
Micke

Last edited: