Frågor om FJR 1300!?

joggeboy

New member
Hejsan.

Jo det är så här att jag har titta på en FJR -01:a som är i toppskick.
Firman ska ha 69900:- för den.
Det är en ägare född -49 och full servicebok.
Det jag känner lite oro över är att den nästan har gått 9000mil.
Så frågan är, ska jag vara det och vad ska jag tänka på, på en sådan här båge??
Tacksam för svar!

Mvh Andreas..
 

janric

New member
Se dig om ...

... efter fler alternativ. Det behöver inte vara ett dåligt köp men modellen har varit populär och finns i stort antal som begagnad. Kring 70 tusen borde det finnas många av den årsmodellen t.o.m. med extra utrustning och diverse uppfräschningsåtgärder gjorda kanske byte stötdämpare, fjädrar, bromsar etc. Packväskor original bör ingå.

Annars - bara att rekommendera. Det finns bättre, men frågan är till vilket pris du får nått lika bra.
 

Perus

New member
Hej!

Kanske har du redan köpt den men annars bör du kolla ifall den "tickar" från ventilerna, något som hände flera Gen 1:eek:r (01-05). Det är ventilstyrningen som hade något mtrl-fel för avgasventilerna. Kolla även ramen baktill då det har hänt att de gått med "överlast" vilket kan ha orsakat bristningar. Annars kan jag varmt rekommendera FJR:en, står du dock inför beslut så finns det några goda anledningar att titta på Gen 2:an (06-) som har exempelvis kraftigt förbättrad värmeavledning under/vid sidan av tanken vilket gör att du kan färdas svalare samt ABS som någon nämnde tidigare. Jag stod i valet mellan en 05:a av handlare eller en 06:a privat och så här efteråt har jag inte ångrat mig (ta i trä:)

Mvh,
Per
 

P-O Noren

New member
69 900 för en 01 som gått 9000mil är för mycket. Marknaden är översållad av fjr1300 som det är nu. Blev erbjuden en 03 som gått 2400 mil med effektsystem för 67 000 hos en handlare i våras. Det går att pruta på fjr modellerna. För runt 75 borde du kunna hitta en fin 03 med abs hos en handlar med ca. 4000mil på mätaren. Rent köp utan inbyte innebär att du har prutmån på priset.

9000mil är klart mer än 4000 om du ska se på reparationskontot. En annan icke obetydlig fråga är att hojar med mer än 10 000mil på mätaren är rätt så "kalla" på marknaden. Du kommer att få sänka priset ordentligt den dagen du ska sälja.
 

Hellman

New member
J

Janner

Guest
Apropå köp av FJR

Jag har en FJR -07 och jag kan rekommendera dig att köpa en FJR med ABS, bättre för dig och bättre andrahandsvärde. Dyrare, javisst, men mycket bra.
 
Top