Frågor om däckstorlekar

abaqus

New member
Tjenare!

Jag har köpt ett nytt bakdäck på postorder och har lyckats med att köpa fel dimension. Jag var på resande fot och konsulterade min digitala manual. Där står det att det ska vara 190/50-17 Pang, köpt och betalt. Leveransen gick geschwinnt och däcket var hemma före mig. Dessvärre ser jag när jag kommer ut i garaget att det däck som sitter på är 180/55-17 :(

Går det att kränga på ett 190/50-17 måntro? Jag utgår från att det är originalfälgar som sitter på hojen (gsxr750 1999). Som lekman tycker jag det ser tufft ut att få på något bredare än det som sitter där idag.

Om det skulle gå, hur reagerar motorcykeln på ett bredare bakdäck?

Tack på förhand!
 

Zopilote

New member
Kontrollera att du har tillräckligt med utrymme mot kedja och sving, men det borde inte vara några bekymmer med 10 mm bredare. Å andra sidan kanske inte det monterade däcket blir bredare om fälgen är för smal för det nya däcket. Vad som kan hända med köregenskaperna är att hojen blir en aning mer trögstyrd, men inte heller där tror jag det blir någon större skillnad :)
 

SuperRetard

New member
Generellt brukar det gå bra.

Sen är ju frågan om hur du kör (gata, bana, tempo osv).

Ett bredare däck än fälgen är tänkt för pressar ihop däcket vilket ger en skarpare profil än det är konstruerat för. Men eftersom ditt original har 55-profil och ditt beställa hade 50-profil så tar de nog ut varandra lite också.

Eftersom du ställer frågan som du gör misstänker jag att du inte har extrema krav på däcken, och då är det nog bara att kolla hur mkt extraplats du har som det är, och finns några mm tillgoda så kräng på och testa. Borde inte vara några större problem.

Som ref. kan jag säga att många som kör ex. 690-cupen där 160-däck är original kör med 180-slicks istället för att de är billigare och lättare att få tag på.
 

abaqus

New member
Jag var ute och läste på fälgen precis och det står JT17xMT6.0 DOT vilket är helt i överensstämmelse med manualen. Klistermärket på swingen säger att man ska ha 190/50-17.

Jag har med andra ord både fälg och däck enl. specifikation och då lär det väl gå bra! :)

tack för er input
 

gedeonbacsi

New member
Tjena
Du får säkert plats med däcket bara du kollar vad du får för rullomkrets för där skiljer däcket sig åt alltså din hastighet kommer att visa fel nu vet, jag inte säkert men om profilen minskar så ökar hastigheten.Men googla och sök efter omvandlingstabell,hastighetan kommer att visa fel på ca 10-13km/h värt att kolla med dagens boter, polaren på 50väg körde 61,3 enligt deras kamera 4000kr som hittat.
 

Bansaie

New member
Jag tycker det låter som att däcket som sitter på är ett smalare däck än orginal. Är det så borde det inte vara några som helst problem. Annars är det ju bara 5mm på var sida vi pratar om så det borde gå bra ändå.
 
Top