Frågor och svar om de nya körkortsreglerna

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag får mängder av samtal och mail om de nya körkortsreglerna. Det finns flera trådar i Forumet men nu skapar jag en egen som bara handlar om frågetecken. Dyker det upp frågor du inte får svar på -ställ dem här. Jag kontaktar Transportstyrelsen och publicerar svaret.

1. Jag har en motorcykel med ursprungseffekt under 70 kW. Men, det finns bara strypsats för 25 kW, inte 35 kW. Godkänns denna av Transportstyrelsen som provfordon för A2?

Ja, Sverige har tolkat direktivet så. Se § 12 i föreskriften:
12 § Vid körprov för behörighet A2 ska provfordonet kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.
Motorcykeln ska ha
1. en cylindervolym av minst 395 cm3,
2. en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW, och
3. ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg och, om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

2. Jag har körkortstillstånd och handledartillstånd för A begränsad och A men inte A2 eftersom det inte gick att ansöka om 2012. Får jag köra vidare med dessa tillstånd eller ska jag göra en ny ansökan? Måste jag betala nya avgifter?


Man måste man skilja på körkortstillstånd och godkännande som handledare. Körkortstillståndet medges för en grupp av behörigheter. Motorcykel ingår i grupp 1 (AM, A1, A2 A, B, BE och traktorkort).
Det innebär att de som beviljats körkortstillstånd för grupp 1 har tillstånd för A och där ingår ju A2. Sen finns det andra regler som t.ex. åldergränser etc. som avgör om man kan övningsköra på alla behörigheterna eller inte. Det behövs alltså inte någon extra ansökan för att få övningsköra med A2 om man har körkortstillstånd för A.

När det gäller godkännande som handledare är det olika beroende på vad man har godkänts för. Är man godkänd handledare för A (utan begränsning) är det inga problem, eftersom behörighet A ger rätt att köra alla typer av motorcyklar, dvs. även A2. Då behövs ingen ny ansökan.
Men om man ”bara” är godkänd som handledare för A1 eller A-begränsad (alltså inte A) så räcker det inte till för att få vara handledare för A2. Då krävs det en ny ansökan för att kunna bli handledare för A eller A2. Anledningen till att man inte beviljats enbart A-begränsad kan ju t.ex. vara att man inte har eller har haft A-behörigheten(över 25 kW) tillräckligt länge för att få vara handledare för den.

3. Jag har gått Riskutbildning steg 1 och 2 under 2012 då jag gick utbildning för A begränsad. Jag blev inte klar med provet och börjar nu med A2. Måste jag gå om riskutbildningen?


En riskutbildning är normalt giltig i fem år eller tills körkort för aktuell behörighet utfärdas. Det innebär att om det finns en registrerad giltig riskutbildning för motorcykel i Transportstyrelsens system så ska den kunna tillgodräknas vid prov för behörighet A2.

4. Jag klarade körkortet för A begränsad 2011-2012. Får jag A med automatik efter två år eller måste jag göra om provet?
Grattis, du får körkortet med automatik två år efter den dagen körkortet för A begränsad utfärdades. De nya reglerna gäller inte retroaktivt.
Alla som tar A2 i år och framåt måste göra ett nytt körprov, tidigast efter två år för att få ett A-körkort.
 

Chopperbyggarn

New member
Fråga 1:Finns det någon övre kubik eller viktgräns för A2 körkort?

Om inte så finns det en del riktigt stora veteranhojar på upp till 35kw och effekt/vikt förhållande som klarar 0,2kw/kg.:)

Fråga 2:Utgår man alltid från den inskrivna effekten i registreringsbeviset (vissa tillverkare har ibland uppgivet effekten i underkant mot den verkliga effekten av olika skäl).

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Svar utan att konsultera Transportstyrelsen!
Fråga 1: Nej, det finns ingen övre kubik- eller viktgräns för A2. Virago 535 har 31 kW och är därmed en existerande A2-hoj.

Fråga 2: Vid körprov ska man visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset. Något annat underlag än registreringsbevis finns inte att utgå ifrån.
 

Chopperbyggarn

New member
Svar utan att konsultera Transportstyrelsen!
Fråga 1: Nej, det finns ingen övre kubik- eller viktgräns för A2. Virago 535 har 31 kW och är därmed en existerande A2-hoj.

Fråga 2: Vid körprov ska man visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset. Något annat underlag än registreringsbevis finns inte att utgå ifrån.

Då bör tex en Harley Davidson 1200 sidventilare vara godkänd att köra på A2 kort. Tyvärr ligger Softail Springer tidigt 90-tal på 36kw... attans för undomarna...bara 1 kw för mycket!!:(

Ett tips vid inköp av hoj för A2 kort: Kolla regbeviset först ang effekt då i stort sett en och samma mc-modell kan skilja i uppgiven effekt i regbeviset...beroende vad som blev inskrivet av Fabrikanten/Importören samt att det kan variera när det gäller privatimporterade samt amatörbyggda hojar. Det var helt enkelt inte så petigt med exakt korrekt effekt uppgift på lite äldre hojar..(gäller uppgiven effekt både i underkant samt överkant).:tummenupp

Anders.J
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Tog frågorna om körkorten helt plötsligt slut:confused::confused:

Syftet med den här tråden är vad jag förstått att avlasta Maria när det gäller telefonsamtal och e-mail så att hon får arbetsro och kan koncentrera sig på hennes arbete som är mycket viktigt för oss alla motorcyklister.:)

Anders.J
 
Top