Fråga om slipon

colsson

New member
Jag har precis monterat en viper slipon på min BMW F650gs.
Behöver jag lämna in hojen och få insprutningen omjusterad tror ni?
Den är inte provkörd med den nya dämparen.. endast provstartad.
 

TheGungner

Member
Jag har förvisso inte en BMW men jag gissar att inte är allt för stor teknisk skillnad (?)
När jag bytte rör till slip-on (leo vince) så lämna jag in min MC till Bike (MC-verkstad i Trollhättan) som ökade med 10% på låg och mellanregistret och 5% på hög. Kostade 500kr. Det blev hur bra som helst. Den går grymt bra med detta, mjukare (något bättre drag och klart bättre ljud) än med original.:)
 

Roma55

New member
Har du kvar lambdasonden behöver du inte göra några justeringar. Men du kan som sagts i tidigare inlägg få en trevligare karaktär om du lämnar in den för justering.

//Ronnie
 

Bengt Allevad

New member
Har du kvar lambdasonden behöver du inte göra några justeringar.
//Ronnie

Är det inte bara i det område av Air/Fuel-tabellen där smalbands-lambdan är aktiv, som det blir en bränslekompensering för det större luftflödet, som slip-on:et bidrar med.
(eller kanske F650 GS är försedd med bredbands-lamda och då har reglering över hela A/F-tabellen?) Jag vill bara väcka frågeställinngen.

På alla andra ställen i TPS /RPM koordinatsystemet, tror jag i annat fall att det snarare blir en magrare blandning än vad motorn skall ha.
Hade hojen varit utrustad med bredbands-lamda skulle kompenseringen ha funkat bättre även om den också helst vill ha en mappjustering för det ökade luftflödet.
Detta är min erfarenhet när jag provat större luftflöde på BMW R1100 med originalmappning. Alltså att den vid många varvtal och trottelpositioner gick något lite sämre.

Conclusion: Jag tror på en justering av tabellerna!:)
 
Last edited:

Roma55

New member
Är det inte bara i det område av Air/Fuel-tabellen där smalbands-lambdan är aktiv, som det blir en bränslekompensering för det större luftflödet, som slip-on:et bidrar med.
(eller kanske F650 GS är försedd med bredbands-lamda och då har reglering över hela A/F-tabellen?) Jag vill bara väcka frågeställinngen.

På alla andra ställen i TPS /RPM koordinatsystemet, tror jag i annat fall att det snarare blir en magrare blandning än vad motorn skall ha.
Hade hojen varit utrustad med bredbands-lamda skulle kompenseringen ha funkat bättre även om den också helst vill ha en mappjustering för det ökade luftflödet.
Detta är min erfarenhet när jag provat större luftflöde på BMW R1100 med originalmappning. Alltså att den vid många varvtal och trottelpositioner gick något lite sämre.

Conclusion: Jag tror på en justering av tabellerna!:)

Jo men visst, därav den bättre motorkaraktären vid justering.
 

colsson

New member
Jag mailade bmw ang detta och de svarade att jag kunde byta slipon och luftfilter utan att behöva mappa.
 

SuperRetard

New member
Klart att du KAN byta utan mapp. Motorn lär inte explodera.


Min fråga är Varför? Ett nytt system kostar en hel del, är det värt det bara för att den ska låta mer?

För mig känns det självklart att man mappar om också (vilken förmodligen är en tämligen liten merkostnad på systemet i sig) för att faktiskt få ut någon reell vinning ur att börja pilla öht.

Lägga pengar och energi på att få en hoj som går SÄMRE än original känns lite hål i huvet, om jag ska va ärlig (och det ska man).
 

colsson

New member
Jag vet inte vad du menar med "system"? Jag har köpt en slipon för knappt 2000kr och monterat på. För mig är det iallafall ingen förmögenhet med tanke på vad hojen kostade. BMW killen såg uppenbarligen ingen mening med att mappa om den efter det bytet. Det skulle varken göra till eller från, effektmässigt.
Jag ville ha en annan karaktär på ljudet. Inte nödvändigtvis mer decibel.
Ljudet blev jag nöjd med, därför undrade jag om det nu bara vara att "tuta och köra" och det har jag fått svar på nu.
 
Top